Sähköautot ja sähköautojen lataus - Pikaopas

Harkitsetko sähköauton tai lataushybridin ostoa? Vai oletko juuri hankkinut sellaisen, tai muuten vain lisätiedon tarpeessa? Sähköautot ja niiden lataaminen tuo mukanaan paljon uutta jokaiselle tienkuluttajalle. Kyseessä on valtava muutos autoilun historiassa. Miten sähköauto sitten poikkeaa lopulta perinteisestä polttomoottoriautosta? Miten niitä ladataan? Jatka lukemista, niin käymme läpi perusasiat.

Mikä sähköauto on?

Sähköauto on auto, jonka voimanlähteenä toimii sähkömoottori. Arkisesti sähköautolla yleensä tarkoitetaan täyssähköautoa, mutta periaatteessa sähköautoihin voidaan lukea kaikki autot, jotka käyttävät sähkömoottoria hyödykseen. Näihin kuuluu siis sekä hybridiautot että täyssähköautot. Hybridiautoissa on kaksi voimanlähdettä: yleensä polttomoottori ja sähkömoottori, ja ne jaetaan kahteen kategoriaan: ladattavat (tai pistoke-) ja tavalliset hybridiautot.


Kuinka sähköautoa (tai hybridiä) ladataan?

Sähköauton lataaminen on helppoa. Latauskaapelin toinen pää asetetaan autoon ja toinen pää latausasemaan. Lataus alkaa yleensä automaattisesti tai viimeistään kun asiakas tunnistautuu palveluntarjoajan latauspisteellä esimerkiksi RFID-"lätkää" käyttäen tai mobiilisovelluksella.

Jos etsit lisätietoa aiheesta hybridiauton lataaminen, niin tutustu oheiseen oppaaseen.

Nainen laittamassa sähköautoa lataukseen

Type-2 on Suomessa ja muualla Euroopassa kaikkein yleisin liitäntätyyppi


Sähköauton latausliittimet

Mikä kaapeli sopii autoni latausporttiin? Rapakon tällä ja sen toisella puolella olevat sähköautojen ja hybridien kaapeleiden ja pistokkeiden liittimet eroavat toisistaan. Euroopassa käytetyin liitin on Type-2 (tai Mennekes). Yleisimmät pikalatausliittimet Euroopassa ovat CCS ja Chademo. 

Ensimmäisissä sähköautoissa käytettiin Type-1 liitäntää ja se löytyy tänäkin päivänä joistain uudemmista japanilaisista automalleista. Lopullisen tiedon autosi latausliittimistä löydät auton ohjekirjasta tai valmistajan sivulta. Type-1 liitännän ongelma on hidas latausnopeus. Type-1 liitännällä olevaa autoa voidaan yleensä ladata maksimissaan 7,4kW teholla, kun Type-2 autoja jopa 22kW teholla.
Kuvassa erilaiset sähköautojen latausliittimet

Latausliittimiä löytyy useita erilaisia ja standardia haetaan vielä valmistajien kesken


Millaisia sähköauton lataustapoja on olemassa?

Sähköautoa voidaan ladata kolmella eri tavalla. Lataustavoista käytetään yleensä nimityksiä Mode 2, Mode 3 ja Mode 4.

Mode 2 lataustavassa sähköauto tai hybridi ladataan kodin pistorasiasta kannettavalla latauslaitteella. Kannettavasta latauslaitteesta käytetään myös nimeä mobiililaturi, tilapäislaturi tai matkalaturi. Latauslaitteen toinen pää asetetaan normaaliin 230V pistorasiaan ja toinen pää autoon. Mode 2 latauslaitteet ovat tarkoitettu tilapäiseen lataamiseen. Niiden ongelmana on, että virranrajoituksen puuttuessa pistorasia voi kuumeta liikaa aiheuttaen tulipalovaaran. Joistain latauslaitteista uupuu myös vikavirtasuoja.

Mode 3 lataustavassa ajoneuvoa ladataan kiinteästä latausasemasta. Tämä on oikea tapa ladata sähköautoa. Lataus on nopeaa ja turvallista, kun sekä latauslaitteessa että kaapelissa riittää kapasiteettia isommalle virralle ja vikavirtasuoja estää häiriötilanteiden syntymisen. Sähköajoneuvon vakituinen latauspaikka kannattaa aina varustaa kiinteällä latausasemalla. Ajoneuvon lataminen kiinteästä latausasemasta pidentää akuston elinkaarta ja varmistaa, että ajoneuvo saa virtaa tasaisesti.

Mode 4 lataustavassa on kyse pikalatauksesta. Pikalatausaseman tehot lähtevät noin 40 kW tehosta ylöspäin, kun normaalissa kotilatausasemassa tehot ovat 10-20 kW paikkeilla. Yksi hyvä esimerkki pikalatausasemasta on Teslan Supercharger asemat.

Monet julkiset latauspisteet tarjoavat pikalatausta. Pikalatausasemalla auton akun saa ladattua ennätysvauhtia, mutta kaikki autot eivät sovellu pikaladattaviksi. Pikalataus kustantaa yleensä normaalilatausta enemmän. Jos autostasi löytyy Chademo tai CCS latausliitin, niin autoa voi pikaladata.
Sähköauton lataustavat esitelty kuvassa

Sähköautoa voidaan ladata usealla eri tavalla


Paras tapa ladata sähköautoa kotona

Sähköautoa voidaan ladata kotona joko kiinteällä latausasemalla tai kannettavalla latauslaitteella. Jos mahdollista, niin kotiin kannattaa hankkia kiinteä latausasema. Akuston elinkaari pitenee, kun autoa ladataan oikein ja lisäksi se on turvallisempaa.

Oikean latausaseman valinta kotiin vaatii selvitystyötä. Rivi- tai kerrostaloasujalle ainoa vaihtoehto saattaa olla lämpötolpan johtoon asentaminen, jolloin lataustehoa saadaan irti maksimissaan 3.7kW (1-vaiheinen asennus).

Omakotitaloasujalla saattaa olla enemmän pelivaraa, ja mahdollisuus hyödyntää voimavirtaa, jolloin lataus on hyvä jopa täyssähköautolle.

Tällöin latausteho on 11kW (3-vaiheinen). Kokonaisuutena latausaseman valintaan ja asennukseen vaikuttavat seuraavat seikat: kiinteistön pääsulakkeen koko, lämmitysmuoto, muut kiinteistön sähkölaitteet ja latauslaitteen sijoituspaikka. Lähtökohtaisesti 11 kW 3-vaiheinen sähköauton latausasema voidaan asentaa kohteeseen kuin kohteeseen, mutta laitteen lopullinen latausteho selviää asennusvaiheessa.

Kuinka nopeasti sähköauto (tai hybridi) latautuu?

Auton latausnopeuteen vaikuttavat mm. akun lämpötila, latausaseman teho ja auton sisälaturin teho. Ohessa on laskettu taulukkoon yksinkertaisia esimerkkejä eri ajoneuvojen latausnopeudesta. 3,7kW teho on yleensä kannettavien latauslaitteiden maksimi latausteho ja 11kW teho on normaalin kotilatausaseman teho. Taulukkoon on laskettu teoreettinen latausaika 22kW latausteholla, mutta ota huomioon että yksikään taulukon autoista ei tue 22kW AC-latausta. 
AutomalliAkkukapasiteettiAuton laturin teho3,7kW (1x16A)11kW (3x16A)22kW (3x32A)50kW (DC-pikalataus)
Kia EV 677kWh11kW (3x16A)21h7h3,5h1h 32min
Tesla Model Y70kWh11kW (3x16A)19h6h3h1h 24min
Polestar 278kWh11kW (3x16A)21h7h3,5h1h 33min
Nissan Leaf, 201740kWh6,6kW (1x32A)11h3,5h2h48min
Hyundai Ioniq 572kWh11kW (3x16A)19h6,5h3h1h 26min
Skoda Enyaq IV 5050kWh11kW (3x16A)14h4,5h2h1h
Ford Mustang75kWh11kW (3x16A)21h7h3,5h1h 30min
Tesla Model 380kWh11kW (3x16A)21h7h3,5h1h 33min
BMW i337kWh11kW (3x16A)10h3,5h1,5h44min

Kuinka turvallista sähköauton lataaminen on?

Sähköauton lataaminen on aina turvallista siihen tarkoitetulla ja ammattilaisen asentamalla kiinteällä latausasemalla. Ladattavien ajoneuvojen mukana tulevat matkalaturit ovat saaneet paljon noottia palo- ja tuoteturvallisuudesta vastaavilta tahoilta. 

Muun muassa Tukes varoittaa tilapäislatureiden aiheuttamasta palovaarasta. Ongelma on siinä, että vanhat pistorasiat eivät kestä kannettavien latauslaitteiden kuormitusta. Pistorasiat voivat kuumua ja jopa sulaa aiheuttaen palovaaran.

Ongelman voi ratkaista kannettavalla latauslaitteella, jossa lataustehoa voidaan säätää alle 10 ampeeriin. Virtaa rajoittamalla pistorasia ei pääse kuormittumaan liikaa.
Pistorasiasta lataaminen ei ole turvallista

Kodin pistorasiasta lataaminen ei välttämättä ole turvallista, mikäli latauslaitteen tehoa ei voida rajata


Usein kysyttyä - UKK - Sähköauton lataaminen kotona

Yleistä

Kuinka paljon lataus maksaa?

Lataus maksaa riippuen siitä missä ladataan ja millä tavalla. Nyrkkisääntönä kotilataus on edullisinta ja pikalatausasemilla lataaminen on kalleinta. Suurimmat tekijät hinnassa ovat luonnollisesti sähkön hinta, ladattava auto ja sen akkukapasiteetti, sekä käytettävä latausasema. Lue lisää lataamisen ja latausaseman asennuksen hinnoittelusta.

Kuinka nopeasti sähköautoni tai hybridiautoni latautuu?

Normaalit sähköauton latausasemat ja laturit tuottavat vaihtovirtaa (AC) 11 kW. Tämä on yleensä maksimiteho mitä sähköautot ja hybridit voivat AC-latauksella käyttää. Lopulta latausnopeus määräytyy autosi latauskapasiteetin mukaan. Mitä suurempi on latausteho, sitä nopeammin auto latautuu. Jos autosi latausteho on 10 kW ja akun kapasiteetti 60 kWh, voit ladata akun 6 tunnissa normaalilla latausasemalla (t = 60/10). Latausaseman käyttöä varten tarvitset oman joko Type-1 tai Type-2 latauskaapelin. Sinun autosi lataustiedot näet Latausgurustamme.

Kuinka paljon latausaseman asennus maksaa?

Latausaseman perusasennus kotiin maksaa yhteistyökumppaniemme kautta 599€. Sähköauton latausaseman asennukseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. asennettava latausasema, mahdollinen kuormanhallinta ja aiheutuvat lisäkustannukset kuten maankaivuutyöt ja lisäkaapeloinnit. Suurin osa sähköauton latausasemien asennuksista kotiin kuuluvat perusasennuksen piiriin. Lue latausaseman asennuksen hinnoittelusta sekä asennuspalvelusta.

Saanko jotain verovähennyksiä tai etuja sähköauton lataamisesta tai latausaseman asennuksesta?

Valtio lopetti sähköauton hankintaedun vuonna 2022. Etu oli 2000€ uuden sähköauton ostajalle. Omakotitaloon asennettavan latausaseman asennustyö on kokonaan kotitalousvähennyskelpoista. Taloyhtiöt saavat ARA-energia-avustusta sähköauton latausasemien hankintaa varten. Yritykset voivat hakea ARAlta latauspisteavustusta. Olet oikeutettu kotitalousvähennykseen kun tilaat sähköauton latausaseman ja ostat asennuspalvelun kauttamme.

Millainen latausasema kotiin on sopiva sähköautolleni?

Oikean latausaseman valinta riippuu sekä autostasi, että sinun vaatimuksistasi ominaisuuksien osalta. TeltoCharge 11kW latausasema käy kaikkiin kotitalouksiin. Se soveltuu sähköautojen lisäksi ladattaville hybridiautoille. Mikäli kotonasi on hieman isompi sähköliittymä (3x35A) ja auton sisälaturissa potkua (katso Latausgurusta), niin voit hyödyntää Easee Home 22kW latausasemaa. 

Millaisen sähköliittymän latausasema kotiin vaatii?

Omakotitaloissa käytetään yleensä 3x25A:n tai 3x35A:n pääsulakkeita. Sähköauton lataaminen kotona 3x16A virralla (11 kW) jättää 3x25A sulakkeilla muuhun käyttöön vain 3x9 A, mikä ei välttämättä riitä edes sähkökiukaan lämmitykseen saati sähköpattereille. Harkitse tällöin älykästä latausasemaa kuormanhallinnalla, jottei sähkökapasiteetti ylittyisi ja pääsulake palaisi. Sähköliittymän suurentaminen on iso muutostyö, jossa kustannukset nousevat vähintään nelinumeroisiksi.

Mikä on kuormanhallinta ja tarvitsenko sellaisen?

Kuormanhallinta estää sähkökapasiteetin ylittämisen ja pääsulakkeiden palamisen. Pääsulakkeet voi palaa, jos kodissa on liian monta sähkölaitetta yhtäaikaa käytössä ilman kuormanhallintaa. Kuormanhallinnan voi toteuttaa kahdella tavalla: staattisesti että dynaamisesti. Lue kaikki omakotitalon kuormanhallinnasta sähköautoa ladatessa.

Milloin saan ostamani sähköauton latausaseman käyttööni?

Kaikki tarjoamamme latausasemat sekä muut tarvikkeet ovat varastossa Suomessa, ja niiden toimitusaika vaihtelee 1-3 arkipäivän välillä. Voit tilata latausaseman suoraan kotiisi, , lähimpään Postiin tai Matkahuollon noutopisteelle. Kaikki latausasemat tulevat asennusvalmiina, joten parhaimmillaan pääset lataamaan sähköautoasi kotona jo seuraavana päivänä. Latausasemien kysyntä on suurta, joten asennus kannattaa sopia hyvissä ajoin mikäli asennuksen haluaa nopeasti. Meidän kautta latausasemien asennukset suoritetaan keskimäärin viidessä arkipäivässä.

Voinko asentaa sähköauton latausaseman itse?

Sähköauton latausaseman asentaminen vaatii sähköasentajan pätevyyden. Voimavirtarasiaan kytkettävät latauslaitteet tai kannettavat matkalaturit eivät vaadi sähköasentajaa. Mikäli lataat sähköautoa tai hybridiautoa vanhasta voimavirtapistokkeesta, suosittelemme sähköasentajan käyntiä varmistamaan voimavirtarasian turvallisuuden ja toiminnan.

Kuuluuko latausasemaan kiinteä latauskaapeli?

Jotkut latausasemat tulevat valmiina latauskaapelilla ja osa ilman. Tällä hetkellä Easee Home latausasemaan ei kuulu kiinteää latauskaapelia, vaan se on ostettava erikseen. TeltoCharge 11kW latausasemaan kuuluu viiden metrin kiinteä latauskaapeli. Tarkista aina tieto latausaseman tuotesivulta.

Mikä on RFID-kulkutunniste tai kulkukortti?

RFID-kortin avulla voit käynnistää ja pysäyttää lataamisen helposti näyttämällä korttia laitteen tunnisteessa. RFID-kortin avulla latausasema tunnistaa sinut, eivätkä ulkopuoliset henkilöt pääse käyttämään latausasemaa. RFID-kortti mahdollistaa myös latausaseman käyttämisen ilman mobiilisovellusta. Esimerkiksi TeltoCharge 11kW latausasemalle voidaan lisätä jopa kymmeniä RFID-kortteja.

Mikä on eSIM?

eSIM on latausasemaan sisäänrakennettu sähköinen SIM-kortti. Valikoimissamme olevaan Easee Home 22kW latausasemaan on liitetty internetiin integroidun eSIM-kortin (LTE CAT M1/GSM) kautta. Jos ostat latausaseman nyt, mukaan kuuluu ilmainen yhteys (edellyttäen, että kattavuus on olemassa).

Haluan sähköauton latausaseman mobiilisovelluksella, maksaako sovellus?

Sähköauton kotilatausasemissa käytetään latauksenhallintaan laitevalmistajan omaa mobiilisovellusta. Sovellukset ovat saatavilla Android - ja iOs-laitteille sovelluskaupoista. Kauttamme ostetuissa latausasemissa ei mobiilisovelluksen hankinta ja käyttö maksa mitään. Lataamisen hallintaan on olemassa myös paljon kolmannen osapuolen tarjoamia sovelluksia esimerkiksi sähkönkäytön optimointiin.

Tukeeko autoni latausaseman mobiilisovellusta?

Sähköauton kotilatausasemissa käytetään latauksenhallintaan laitevalmistajan omaa mobiilisovellusta, ja sitä voi hyödyntää kaikkien ladattavien sähkö- ja hybridiautojen lataamisessa.

Tukeeko matkapuhelimeni mobiilisovellusta?

Sähköauton kotilatausasemissa käytetään latauksenhallintaan laitevalmistajan omaa mobiilisovellusta, joka soveltuu suurimpaan osaan nykyaikaisista kännyköistä. Jos epäilet tukeeko puhelimesi latausaseman mobiilisovellusta, voit olla yhteydessä asiakaspalvelu@nordicplug.fi tai kysyä asiaa chatissamme.


Usein kysyttyä - UKK -Sähköauton lataaminen yritykselle

Yleistä

Kuinka paljon sähköautojen lataus tai latausasemat maksavat?

Sähköauton lataamisen hinta yritykselle koostuu latausasemasta, latausaseman asennuksesta, mahdollisista lisäasennustöistä ja tietenkin sähkön hinnasta. Lisäksi latausjärjestelmästä voidaan periä ylläpito- ja lisenssimaksuja.

On myös mahdollista, että yritys veloittaa provisiota kulutetusta sähköstä. Kysy tarjous latauspisteestä laitteineen ja asennuksineen sähköpostilla asiakaspalvelu@nordicplug.fi tai soittamalla meille.

RFID-kortinlukijan avulla voit rajoittaa latausaseman käytön luvan saaneille henkilöille sekä seurata latauksia autokohtaisesti. Latausmahdollisuuden työpaikalla voi tarjota työntekijälle myös niin, että työnantaja asettaa latauksen hinnaksi vähintään ladatun sähkön hinnan.

Latausaseman voit ostaa yrityksellesi kauttamme eri maksutavoilla, sekä asennuksella että ilman asennusta.

Kuinka nopeasti sähköauto tai hybridiauto latautuu?

Normaalit latausasemat ja laturit tuottavat vaihtovirtaa (AC) 11 kW:n teholla. Tämä on yleensä maksimiteho mitä sähköautot ja hybridit voivat AC-latauksella käyttää. Lopulta latausnopeus määräytyy autosi sisälaturin tehon mukaan. Mitä suurempi on latausteho, sitä nopeammin auto latautuu. Jos autosi latausteho on 10 kW ja akun kapasiteetti 60 kWh, voit ladata akun 6 tunnissa normaalilaturilla (t = 60/10). Latausaseman käyttöä varten tarvitset oman Type-1 tai Type-2 latauskaapelin.

Kuinka paljon latausaseman asennus maksaa?

Saanko jotain verovähennyksiä tai etuja lataamisesta tai asennuksesta?

ARA myöntää tukea työpaikkojen sähköautojen latauspisteiden hankintaan pysäköintialueille, jotka ovat pääasiassa työntekijöiden käytettävissä.

 
Tuen määrä on 750 euroa per avustusehdot täyttävä ja käyttökuntoinen laite.
Tukea täytyy hakea ennen latausasemien asennusta ja se maksetaan jälkikäteen kertaeränä. Tuen saamiseksi vaaditaan latauslaitteiden valmistumisdokumentaatio, jonka toimitamme teille tilauksen yhteydessä.

Yhdelle hakijalle voidaan myöntää avustusta enintään 10 sähköauton latauslaitteeseen vuodessa. Kymmenen latauslaitteen rajoitus koskee myös saman rakennuksen tai kiinteistön yhteistä aluetta eri toimijoiden toimesta.

Samaan konserniin kuuluville hakijoille voidaan kuitenkin myöntää avustusta yhteensä enintään 50 latauslaitteeseen vuodessa.


Veroeduista työsuhdesähköautoiluun voit tutustua täällä.

Voiko sähköautoa ladata työpaikalla työsuhde-etuna?

Millaiset latausasemat soveltuvat yrityksellemme?

Valikoimastamme sopiva sähköauton latausasema yritykselle on TeltoCharge 11kW. TeltoCharge 11kW latausasema on suunniteltu pohjoismaisen yrityksen käyttöön ja olosuhteisiin.  Latausasema voidaan asentaa niin ulos parkkipaikalle, tai autohalliin.

Latausasema on helppokäyttöinen ja työntekijä voi käynnistää latauksen vilauttamalla RFID-korttia laturin sivupaneelissa. Latausaseman kuormanhallinta pitää huolen, että latausteho on optimaalisella tasolla. Type-2 liitännän ansiosta niin täyssähkön, kuin lataushybridinkin lataaminen onnistuu.

Kiinteä latauskaapeli pitää huolen että lataaminen on vaivatonta, eikä vaadi oman latauskaapelin siirtelyä tai mukana kuljettamista. OCPP Latausjärjestelmän ansiosta useampi latausasema voidaan linkittää yhteen ja latauksista saadaan kattavat raportit.

Mikä on kuormanhallinta ja tarvitsemmeko sen?

Arvioiden mukaan yli 80% yrityksistä tarvitsee kuormanhallinnallisen latausjärjestelmän. Tälle on ihan selkeä syy: yritysten sähköliittymien koko on rajallinen ja kun useampi latausasema asennetaan samaan verkkoon, niin verkon kapasiteetti on koetuksella. Kuormanhallinta monitoroi kiinteistön sähköverkkoa ja  mahdollistaa suurimman virran käyttämisen aina, kun kiinteistössä on virtaa vapaana.  

Kuormanhallinnan voi toteuttaa kahdella eri tavalla, dynaamisesti sekä staattisesti. Olemme kirjoittaneet kuormanhallinnasta ja niiden eroista tietopaketin. Lyhyesti, dynaaminen kuormanhallinta jakaa älymittarin avulla virtaa latausasemille ottaen huomioon muun liittymän sähkönkulutuksen. Staattisessa kuormanhallinnassa taas asentaja kertoo latausasemille asennusvaiheessa paljonko sähkövirtaa on maksimissaan käytettävissä lataamiseen.

Isommassa kohteessa latausasemat jakavat tuon kuorman keskenään eri autoille.

Miten sähköautojen latauskulut kohdistuvat yrityksessä?

Yrityksen latauskulujen kohdentamisessa tärkein asia on sähköauton lataajan tunnistautuminen ennen ja ja jälkeen latauksen. Helpoin tapa tunnistaa lataaja on käyttää RFID-kortteja eli latauskorttia. Jotkut puhuvat ”lataustägistä” tai ”latauslätkästä”. Periaate on sama: Yrityksen työntekijöille luovutetaan kortit, ja korttia vilauttamalla lataus käynnistyy tai päättyy.

Toinen vaihtoehto on, että työntekijä tunnistautuu mobiilisovelluksella ja aloittaa lataamisen.

Tieto latauksesta liikkuu yrityksen latausjärjestelmään. Latausjärjestelmään jää tietoa latausajankohdasta, latausmäärästä ja tietty lataajan tunniste.

Latausjärjestelmästä lataustapahtumia voidaan seurata helposti viikko-, kuukausi- tai kvartaalitasolla.

Kuinka sähköautojen latausasemien projekti aloitetaan?

Suosittelemme tekemään kattavan alkukartoituksen tarvittavista latausvaihtoehdoista oikean lopputuloksen löytämiseen. Voit olla meihin yhteydessä puhelimitse tai sähköpostilla asiakaspalvelu@nordicplug.fi tai varata ajan 15 minuutin keskusteluun. Projekti vaatii aina kiinteistön omistajan luvan, joten jos olet vuokralainen, keskustelethan kiinteistön omistajan kanssa ennen latausasemien hankintaa.

Kuinka kauan sähköauton latausasemien asennus kestää?

Asennuksen kesto riippuu asennettavien latausasemien määrästä ja tarvittavista muutostöistä parkkipaikalla tai parkkihallissa. Nopeiten latausasemat asennetaan tunneissa, mutta laajemmat muutostyöt voivat pitkittää kestoa.


Suosittelemme tekemään kattavan alkukartoituksen tarvittavista latausvaihtoehdoista oikean lopputuloksen löytämiseen. Voit olla meihin yhteydessä puhelimitse tai sähköpostilla asiakaspalvelu@nordicplug.fi tai varata ajan 15 minuutin keskusteluun.


Usein kysyttyä - UKK - Sähköauton lataaminen mökillä

Yleistä

Kuinka paljon lataus maksaa?

Lataus maksaa riippuen siitä missä ladataan ja millä tavalla. Nyrkkisääntönä kotilataus on edullisinta ja pikalatausasemilla lataaminen on kalleinta, suurimmat tekijät hinnassa ovat luonnollisesti sähkön hinta, ladattava auto ja sen akkukapasiteetti sekä käytettävä latausasema. Lue lisää lataamisen ja latausaseman asennuksen hinnoittelusta.

Kuinka nopeasti sähköautoni tai hybridiautoni latautuu?

Normaalit sähköauton latausasemat ja laturit tuottavat vaihtovirtaa (AC) 11 kW:n. Tämä on yleensä maksimiteho mitä sähköautot ja hybridit voivat AC-latauksella käyttää. Lopulta latausnopeus määräytyy autosi latauskapasiteetin mukaan. Mitä suurempi on latausteho, sitä nopeammin auto latautuu. Jos autosi latausteho on 10 kW ja akun kapasiteetti 60 kWh, voit ladata akun 6 tunnissa normaalilaturilla (t = 60/10). Normaalilaturin käyttöä varten tarvitset oman Mode-3-latauskaapelin, joko Type-1 tai Type-2 . Sinun autosi lataustiedot näet Latausgurustamme.

Kuinka paljon latausaseman asennus maksaa?

Latausaseman perusasennus mökille maksaa yhteistyökumppaniemme kautta 599€. Sähköauton latausaseman asennukseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. asennettava latausasema, mahdollinen kuormanhallinta ja aiheutuvat lisäkustannukset kuten maankaivuutyöt ja lisäkaapeloinnit. Suurin osa sähköauton latausasemien asennuksista mökille kuuluvat perusasennuksen piiriin. Lue latausaseman asennuksen hinnoittelusta sekä asennuspalvelusta.

Saanko jotain verovähennyksiä tai etuja sähköauton lataamisesta tai latausaseman asennuksesta?

Valtio lopetti sähköauton hankintaedun vuonna 2022. Etu oli 2000€ uuden sähköauton ostajalle. Kotitalousvähennykseen oikeuttaa tavanomainen asunnon tai vapaa-ajan asunnon kunnossapito- tai perusparannustyö, eli myös sähköauton latausasemien asennus oikeuttaa kotitalousvähennykseen mökillä.

Millainen latausasema kotiin on sopiva sähköautolleni mökille?

Oikean latausaseman valinta riippuu sekä autostasi, että sinun vaatimuksistasi ominaisuuksien osalta. TeltoCharge 11kW latausasema käy kaikkiin kotitalouksiin sekä sähköautoille. Mikäli autosi latausteho, sekä taloutesi sähköliittymä (3x35A) tukee 22kW latausasemaa, voit hyödyntää Easee Home 22kW latausasemaa sen suuremman lataustehon vuoksi. Suosituin mökkikäyttöön saatavilla oleva latauslaite on kannettava matkalaturi ToGo 11kW, jonka voi kytkeä voimavirtarasiaan. ToGo-matkalaturia on saatavilla myös normaaliin pistorasiaan kytkettävällä schuko-versiolla.

Millaisen sähköliittymän latausasema mökille vaatii?

Vapaa-ajan asunnoissa Suomessa käytetään yleensä 3x25 A:n tai 3x35 A:n pääsulakkeita. Sähköauton lataaminen mökillä 3x16 A:n virralla (11 kW) jättää 25 A:n sulakkeilla muuhun käyttöön vain 3x9 A, mikä ei välttämättä riitä edes sähkökiukaan käyttämiseen.

Harkitse tällöin älykästä latausasemaa kuormanhallinnalla, jottei sähkökapasiteetti ylittyisi ja pääsulake palaisi. Sähköliittymän suurentaminen on iso muutostyö, jossa kustannukset nousevat vähintään nelinumeroisiksi.

Mikä on kuormanhallinta ja tarvitsenko sellaisen?

Milloin saan ostamani sähköauton latausaseman käyttööni?

Kaikki tarjoamamme latausasemat sekä muut tarvikkeet ovat varastossa Suomessa, ja niiden toimitus vaihtelee 1-4 arkipäivän välillä. Voit tilata latausaseman suoraan kotiisi, tai lähimmälle Postin tai Matkahuollon toimipisteelle. Kaikki latausasemat tulevat asennusvalmiina, joten parhaimmillaan pääset lataamaan sähköautoasi jo seuraavana päivänä. Latausasemien kysyntä on suurta, joten asennus kannattaa sopia hyvissä ajoin mikäli asennuksen haluaa nopeasti. Kauttamme latausasemien asennukset suoritetaan keskimäärin viidessä arkipäivässä.

Voinko asentaa sähköauton latausaseman itse?

Sähköauton latausaseman asentaminen vaatii sähköasentajan pätevyyden. Voimavirtarasiaan kytkettävät latauslaitteet tai kannettavat matkalaturit eivät vaadi sähköasentajaa. Mikäli lataat sähköautoa tai hybridiautoa vanhasta voimavirtapistokkeesta, suosittelemme sähköasentajan käyntiä varmistamaan voimavirtarasian turvallisuuden ja toiminnan.

Kuuluuko latausasemaan kiinteä latauskaapeli?

TeltoCharge 11kW latausasemaan kuuluu viiden metrin kiinteä latauskaapeli. Easee Home 22kW latausasemaan ei kuulu kiinteää latauskaapelia, ja se on ostettava erikseen. Tarkista aina tieto latausaseman tuotesivulta.

Mikä on RFID-kulkutunniste tai kulkukortti?

RFID-kortin avulla voit käynnistää ja pysäyttää lataamisen helposti näyttämällä korttia laitteen tunnisteessa. RFID-kortin avulla latausasema tunnistaa sinut, eivätkä ulkopuoliset henkilöt pääse käyttämään latausasemaa. RFID-kortti mahdollistaa myös latausaseman käyttämisen ilman mobiilisovellusta. Esimerkiksi TeltoCharge 11kW latausasemalle voidaan lisätä jopa kymmeniä RFID-kortteja.

Mikä on eSIM?

eSIM on latausasemaan sisäänrakennettu sähköinen SIM-kortti. Valikoimissamme olevaan Easee Home 22kW latausasemaan on liitetty internetiin integroidun eSIM-kortin (LTE CAT M1/GSM) kautta. Jos ostat nyt, saat elinikäisen tilauksen (edellyttäen, että kattavuus on olemassa). eSIM on usein oiva valinta esimerkiksi vuokrauskäytössä olevan latausaseman hallintaan etänä.

Haluan sähköauton latausaseman mobiilisovelluksella, maksaako se?

Sähköauton kotilatausasemissa käytetään latauksenhallintaan laitevalmistajan omaa mobiilisovellusta. Sovellukset ovat saatavilla Android - ja iOs-laitteille sovelluskaupoista. Kauttamme ostetuissa latausasemissa ei mobiilisovelluksen hankinta ja käyttö maksa mitään. Lataamisen hallintaan on olemassa myös paljon kolmannen osapuolen tarjoamia sovelluksia esimerkiksi sähkönkäytön optimointiin.

Tukeeko autoni latausaseman mobiilisovellusta?

Sähköauton kotilatausasemissa käytetään latauksenhallintaan laitevalmistajan omaa mobiilisovellusta, ja sitä voi hyödyntää kaikkien ladattavien sähkö- ja hybridiautojen lataamisessa.

Tukeeko matkapuhelimeni mobiilisovellusta?

Sähköauton kotilatausasemissa käytetään latauksenhallintaan laitevalmistajan omaa mobiilisovellusta, joka soveltuu suurimpaan osaan nykyaikaisista kännyköistä. Jos epäilet tukeeko puhelimesi latausaseman mobiilisovellusta, voit olla yhteydessä asiakaspalvelu@nordicplug.fi tai kysyä asiaa chatissamme.


Usein kysyttyä - Sähköauton lataaminen julkisella latauspisteellä

Yleistä

Kuinka paljon lataus maksaa?

Lataus maksaa riippuen siitä missä ladataan ja millä tavalla. Pikalatausasemilla lataaminen on yleisesti kalleinta. Lue lisää lataamisen hinnoittelusta.

Mitä on pikalataus?

Pikalatauksen avulla voit ladata autosi 0-80 %:iin 15-30 minuutissa (auton akun kapasiteetista ja lämpötilasta riippuen). Kun auton akku on ladattu yli 80 %:iin, latausnopeus pienenee puoleen. Pikalatureissa on kahdenlaisia liitäntöjä: CCS ja CHAdeMO. Autosi tukee vain toista näistä liitännöistä.

Mistä löydän julkisen latauspisteen?

Suosittelemme julkisten sähköauton latauspisteiden etsimiseen latauskartta.fi sivustoa.


Sähköautosanasto - kaikki sähköautoista ja lataamisesta

Yleistä

Akku, Akusto

Lataus maksaa riippuen siitä missä ladataan ja millä tavalla. Pikalatausasemilla lataaminen on yleisesti kalleinta. Lue lisää lataamisen hinnoittelusta.

Akustonvalvontajärjestelmä / Battery Management System / BMS

Akustonvalvontajärjestelmää (engl. battery management system, BMS) käytetään valvomaan litiumioniakustoja. Akustonvalvontajärjestelmän tehtävänä on valvoa akuston kennojen jännitettä ja lämpötilaa sekä tasata kennojen sähkövarausta.

Ampeeri, A

Ampeeri (yksikön tunnus A) on SI-järjestelmän mukainen yksikkö sähkövirralle.

BEV / BOEV

Battery electric vehicle tai Battery-only electric vehicle. Tällä tarkoitetaan ladattavalla akustolla varustettua autoa, jossa ei ole polttomoottoria.

CCS / Combined Charging System

CCS eli Combined Charging System. Toinen tarjolla olevista pikalatausstandardeista jotka tukevat pikalatausta. CCS on saksalainen. Järjestelmät eivät sovi ristiin, eli autonvalmistaja on päättänyt, kumpaa järjestelmää se tukee. Useat pikalatausasemat tarjoavat kuitenkin molempia vaihtoehtoja.

CHAdeMO

Toinen tarjolla olevista pikalatausstandardeista jotka tukevat pikalatausta. CHAdeMO on japanilainen. Järjestelmät eivät sovi ristiin, eli autonvalmistaja on päättänyt, kumpaa järjestelmää se tukee. Useat pikalatausasemat tarjoavat kuitenkin molempia vaihtoehtoja.

Charge & Drive

Fortum Charge & Drive on Fortumin ylläpitämä julkinen latausjärjestelmä.

Dynaaminen kuormanhallinta

Dynaaminen kuormanhallinta tarkkailee kodin sähköliittymän kuormitusta ja säätelee latausaseman lataustehoa automaattisesti sen mukaan. Ilman kuormanhallintaa laturista ei saada turvallisesti maksimitehoa irti ja pahemmassa tapauksessa sen uupuminen voi johtaa pääsulakkeen palamiseen ja vaihto-operaatioon.


Dynaamisen kuormanhallinnan avulla sähköauton lataus tapahtuu täydellä teholla silloin, kun muut kodin sähkösyöpöt eivät ole päällä ja kapasiteetti siihen riittää. Jos ladataan useampaa autoa saman aikaisesti, kuormanhallinnan avulla lataustehoa voidaan rajoittaa niin, että kaikki autot saavat tasaisesti saman verran virtaa kiinteistön sähköliittymän kapasiteetin rajoissa. 


Lue lisää dynaamisesta kuormanhallinnasta.

E-REV, REX, EREV, REEV, REVx

Range Extended vehicles. EREV eli Extended Range Electric Vehicle -termillä tarkoitetaan yleisimmin sähköautoa, joka ladataan sähköisesti mutta autossa on lisäksi pieni moottori tai generaattori, jolla voidaan tuottaa ajon aikana akkuihin sähköä jotta auton toimintasädettä saadaan pidennettyä. Esimerkiksi BMW i3 REx on tällainen auto.

Hidas lataus

Sähköauton tilapäinen tai rajoitettu lataus, jossa sähköauto ladataan kotipistorasiasta. Latauskaapelissa on tällöin oltava latausvirranrajoitin, jolla ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta

on rajoitettu riittävän pieneksi (esim. 8 A), ks. standardi SFS 6000-8-813. 

Hybridiauto / HEV

HEV eli Hybrdic Electric Vehicle. Hybridiauto on auto, jossa on vähintään kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori. Kolmen voimanlähteen tapauksessa (Esim. polttokenno, ladattava akku ja polttomoottori) saatetaan puhua tribridistä. Nykypäivän hybridiautoissa voimanlähteinä ovat yleensä sähkö- ja polttomoottorit.  Tutustu hybridiauton lataamiseen.

Itselataava auto

Hybridiautoilun termillä ”itselataava hybridi” tarkoitetaan hybridiautoa, jonka ajoakkuun ei voi syöttää sähköenergiaa ajoneuvon ulkopuolelta. Suomen Sähköteknillinen Standardoimisyhdistys ry eli SESKO ei suosittele termin käyttöä vaan pitää sitä enemmän markkinointiterminä, koska myös normaalit lataushybridit osaavat ladata itse akkuaan polttomoottorin avulla.

Kannettava latauslaite

Sähköauton tai ladattavan hybridin (PHEV) kannettava latauslaite kulkee mukana ja kiinnitetään joko voimavirtaan tai schuko-pistorasiaan. Latausteho vaihtelee 1,4kW - 11kW välillä autosta ja käytettävästä laturista sekä latauspaikasta riippuen. Tutustu Nordic Plugin kannettaviin latauslaitteisiin.

Kilowatti / kW

Kilowatti (kW) on yleisesti käytetty tehoyksikkö, joka vastaa 1000 wattia (W). Watti (W) on kansainvälinen tehon mittayksikkö, joka vastaa yhtä joulea sekunnissa. Jos käytämme sähkössä käytettyä yksikköä wattien ilmaisemiseen, voidaan sanoa, että watit ovat sähköenergiaa, joka on tuotettu 1 voltin potentiaalierolla ja 1 ampeerin virralla (1 voltti ampeeri).

Kilowattitunti / kWh

Kilowattitunti vastaa energiamäärää, joka kuluu kun pidetään 1 000 watin laitetta käynnissä yhden tunnin ajan. Mitä yksi kilowattitunti tarkoittaa ja paljon se on? Kilowattitunti vastaa energiamäärää, joka kuluu kun pidetään 1 000 watin laitetta käynnissä yhden tunnin ajan. Metrijärjestelmässä 1 000 = kilo, joten 1 000 wattia vastaa yhtä kilowattia.

Kuormanhallinta

Kilowattitunti vastaa energiamäärää, joka kuluu kun pidetään 1 000 watin laitetta käynnissä yhden tunnin ajan. Mitä yksi kilowattitunti tarkoittaa ja paljon se on? Kilowattitunti vastaa energiamäärää, joka kuluu kun pidetään 1 000 watin laitetta käynnissä yhden tunnin ajan. Metrijärjestelmässä 1 000 = kilo, joten 1 000 wattia vastaa yhtä kilowattia.

Latausasema

Sähköauton latausasema on kiinteä latausasema tehokkaaseen ja turvalliseen sähköauton tai hybridin lataamiseen. Latausasema asennetaan sähköasentajan toimesta sähköverkkoon ja kiinteistön seinälle tai tolppaan. Lataustehoa latausasemalla kotiin saa 3,7kW-22kW autosta, asennuskohteesta sekä valittavasta latausasemasta riippuen. Jos et ole varma mikä latausasema sopii sinun käyttöösi, käytä latausguruamme.Kiinteät latausasemamme löydät täältä.

Latausluukku

Latausluukku on paikka autossa johon latauskaapeli kytketään.  Voit tarkastaa latausluukun sijainnin automalleittain Latausgurusta.

Latauspiste

Latauspiste on kiinteä latauspaikka jossa sähköautoa tai hybridiä ladataan. Latauspisteiden teho vaihtelee käytettävän latauspisteen mukaan. Latauspisteen voit hankkia kauttamme kotiin tai yritykselle. Jos kaipaat apua latauspisteen suunnitteluun tai hankintaan taloyhtiöön, laita viestiä asiakaspalvelu@nordicplug.fi.


Suosittelemme julkisten sähköauton latauspisteiden etsimiseen latauskartta.fi sivustoa.

MHEV

Kevythybridi eli MHEV. Autossa on pieni sähkömoottori, joka tukee polttomoottoria tarvittaessa. Sähkömoottori vähentää polttomoottorin kuormitusta silloin, kun moottorin rasitus on suuri, kuten auton käynnistyksessä, ja voi myös tehostaa moottoria kiihdytyksissä.

Normaalilataus

Peruslataus (normaalilataus)

Varsinainen sähköauton lataukseen tarkoitettu lataustapa. Ladataan autossa mukana tulevalla

latauskaapelilla tai latauslaitteen kaapelilla.

Pikalataus

Pikalataus (teholataus)

Sähköauton suuritehoinen lataustapa, jolla auton akut voidaan ladata mahdollisimman nopeasti. Lataus perustuu tasavirtaan. Laturi ja latauskaapeli sijaitsevat latauspisteessä. Pikalatausta

käyttämällä täyssähköauton latausaika on vain muutamia kymmeniä minuutteja.

Plug-in hybridiauto / PHEV

Plug-in-hybridiauto eli Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), tarkoittaa hybridiautoa, jonka akut on mahdollista ladata ulkoisesta sähkönlähteestä. Plug-in-hybridin akusto on tavallista hybridiä isompi. Akuston turvin autolla voi ajaa kymmeniä kilometrejä polttomoottoria edullisemmin.

Schuko

Suko (lyhenne sanasta suojakosketin) on yleisesti käytetty nimitys suojamaadoitetulle sähköpistokkeelle tai -pistorasialle. Keksinnön alkuperämaassa Saksassa siitä käytetään nimitystä Schuko (sanasta Schutzkontakt) ja muualla Euroopassa myös nimityksiä ”Type F” ja ”CEE 7/4”.

Staattinen kuormanhallinta

Staattinen kuormanhallinta jakaa lataustehon tasaisesti samaan aikaan ladattavien sähköautojen kesken. Staattinen kuormanhallinta on suosittu ratkaisu esimerkiksi suurilla parkkipaikoilla, taloyhtiöissä tai usealla pistorasialla varustetuissa latauspisteissä. Lue lisää kuormanhallinnasta sähköauton latausasemalle.

Supercharger

Teslan omistama ja ylläpitämä Supercharger-verkosto käsittää yli 35 000 latausasemaa, joten se on maailman suurin pikalatausverkosto.

Suurteholataus

Suurteholataus on nopein käytettävissä oleva lataustekniikka.

Type 1

Type 1 on sähköauton latausliitäntä. Ensimmäisissä sähköautoissa käytettiin Type-1 liitäntää ja se löytyy tänäkin päivänä joistain uudemmista japanilaisista automalleista. Lopullisen tiedon autosi latausliittimistä löydät auton ohjekirjasta tai valmistajan sivulta.

Type 2

Täyssähköauto

Täyssähköauto (Electric Vehicle) on sähkömoottorista ja ladattavasta akusta ajovoimansa saava

autoksi rekisteröity kulkuväline (esim. ajoneuvoluokka M1 tai N1).

V2G - Vehicle to Grid

V2G on lyhenne sanoista Vehicle-to-Grid, eli ajoneuvosta verkkoon. Se tarkoittaa, että sähköauton sähköjärjestelmä on rakennettu myös liikkuvaksi akustoksi, jolloin sieltä voidaan ottaa virtaa ulos. Nordic Plugin valikoimissa ei vielä ole V2G latausasemia, ja useimmat automallit eivät tue V2G-ominaisuutta.

Valovirta

1-vaiheinen virta. Yksivaiheista virtaa kutsutaan "valovirraksi" tai "seinävirraksi". Kaikki nämä käsitteet viittaavat ensi sijassa tyypilliseen käyttötarkoitukseen, eivätkä niinkään sähkön "voimallisuuteen".

Voimavirta

Kolmivaihevirta on yksi vaihtovirran (AC) muoto. Kolmessa vierekkäisessä johtimessa on sinimuotoinen, samantaajuinen ja yhtä suuri jännite. Vaiheista yhteensä käytettävissä oleva teho on koko ajan yhtä suuri. Vaihejohtimien lisäksi käytössä on usein nollajohdin. Kolmivaihevirtaa käytetään yleisesti, erityisesti voimansiirrossa, sillä vakiotehon käytöstä on joitakin käytännön etuja.


Puhekielessä kolmivaihevirtaa kutsutaan myös nimellä "voimavirta". Omakotitaloissa tai mökillä saattaa olla yksi tai useampi voimavirtapistoke asennettuna. Sen tunnistaa punaisesta väristä. 

Voltti, V

Voltti (tunnus V) on SI-järjestelmän johdettu jännitteen yksikkö. Yksikkö on määritelty siten, että jos johteessa syntyy watin tehohäviö ja siitä kulkee läpi ampeerin virta, sen yli on yhden voltin jännite.

1-vaiheinen virta

Yksivaiheista virtaa kutsutaan "valovirraksi" tai "seinävirraksi". Kaikki nämä käsitteet viittaavat ensi sijassa tyypilliseen käyttötarkoitukseen, eivätkä niinkään sähkön "voimallisuuteen".

3-vaiheinen virta

Kolmivaihevirta (kolmivaihejärjestelmä) on yksi vaihtovirran muoto. Kolmessa vierekkäisessä johtimessa on sinimuotoinen, samantaajuinen ja yhtä suuri jännite. Jännitteiden välillä on 1⁄3 jakson (120°) vaihe-ero, jolloin vaiheista yhteensä käytettävissä oleva teho on koko ajan yhtä suuri. Vaihejohtimien lisäksi käytössä on usein nollajohdin. 


Kolmivaihevirtaa käytetään yleisesti, erityisesti voimansiirrossa, sillä vakiotehon käytöstä on joitakin käytännön etuja.

Puhekielessä kolmivaihevirtaa kutsutaan myös nimellä "voimavirta". 

Etsitkö latausasemaa tai latauslaitetta? Tutustu valikoimaan

Kysyttävää sähköauton lataamisesta? Asiakaspalvelumme auttaa vuoden jokaisena arkipäivänä. Laita viestiä, avaa chat tai soita! 

045 783 422 66

Muut lukivat myös...

Sähköauton kotilatausasema – 11kW vai 22kW latausteholla?
sähköauton kotilatausasema:  11kw vai 22kw latausteho? Kotilatausaseman valinta Koska jokainen kuitenkin haluaa ladata sähköautonsa mahdollisimman nopeasti, ajaa tämä usean latausaseman...
Kaksisuuntainen lataus - mistä on kyse?
Kaksisuuntainen lataus - mistä on kyse?  Mitä v2g tai kaksisuuntainen lataus tarkoittaa? Vehicle-to-grid (V2G) tarkoittaa tekniikkaa, jossa sähköajoneuvojen energia voidaan...
Sähköauton latausaseman valinta - tarvitsenko kuormanhallinnan?
Latausasema kuormanhallinnalla Latausasema kuormanhallinnalla - tarvitsenko dynaamisen kuormanhallinnan? Jokaisen sähköauton tai hybridin kotilataajan tulisi olla vähintäänkin tietoinen mitä dynaaminen kuormanhallinta...