Sähköautot ja sähköautojen lataus - Pikaopas

Harkitsetko sähköauton tai lataushybridin ostoa? Vai oletko juuri hankkinut sellaisen, tai muuten vain lisätiedon tarpeessa? Sähköautot ja niiden lataaminen tuo mukanaan paljon uutta jokaiselle tienkuluttajalle. Kyseessä on valtava muutos autoilun historiassa. Miten sähköauto sitten poikkeaa lopulta perinteisestä polttomoottoriautosta? Miten niitä ladataan? Jatka lukemista, niin käymme läpi perusasiat.

Mikä sähköauto on?

Sähköauto on auto, jonka voimanlähteenä toimii sähkömoottori. Arkisesti sähköautolla yleensä tarkoitetaan täyssähköautoa, mutta periaatteessa sähköautoihin voidaan lukea kaikki autot, jotka käyttävät sähkömoottoria hyödykseen. Näihin kuuluu siis sekä hybridiautot että täyssähköautot. Hybridiautoissa on kaksi voimanlähdettä: yleensä polttomoottori ja sähkömoottori, ja ne jaetaan kahteen kategoriaan: ladattavat (tai pistoke-) ja tavalliset hybridiautot.

Kuinka sähköautoa (tai hybridiä) ladataan?

Sähköauton lataaminen on helppoa. Latauskaapelin toinen pää asetetaan autoon ja toinen pää latauslaitteeseen. Lataus alkaa yleensä automaattisesti tai viimeistään kun asiakas tunnistautuu palveluntarjoajan latauspisteellä esimerkiksi RFID-"lätkää" käyttäen tai mobiilisovelluksella.

Jos etsit lisätietoa aiheesta hybridiauton lataaminen, niin tutustu oheiseen oppaaseen.

Nainen laittamassa sähköautoa lataukseen

Type-2 on Suomessa ja muualla Euroopassa kaikkein yleisin liitäntätyyppi

Sähköauton latausliittimet

Mikä kaapeli sopii autoni latausporttiin? Rapakon tällä ja sen toisella puolella olevat sähköautojen ja hybridien kaapeleiden ja pistokkeiden liittimet eroavat toisistaan. Euroopassa käytetyin liitin on varmasti Type-2 (tai Mennekes). Yleisimmät pikalatausliittimet Euroopassa ovat CCS ja Chademo. Ensimmäisissä sähköautoissa käytettiin Type-1 liitäntää ja se löytyy tänäkin päivänä joistain uudemmista japanilaisista automalleista. Lopullisen tiedon autosi latausliittimistä löydät auton ohjekirjasta tai valmistajan sivulta.
Kuvassa erilaiset sähköautojen latausliittimet

Latausliittimiä löytyy useita erilaisia ja standardia haetaan vielä valmistajien kesken

Millaisia sähköauton lataustapoja on olemassa?

Sähköautoa voidaan ladata kolmella eri tavalla. Lataustavoista käytetään yleensä nimityksiä Mode 2, Mode 3 ja Mode 4.

Mode 2 lataustavassa sähköauto tai hybridi ladataan kodin pistorasiasta kannettavalla latauslaitteella. Kannettavasta latauslaitteesta käytetään myös nimeä mobiililaturi, tilapäislaturi tai matkalaturi. Latauslaitteen toinen pää asetetaan normaaliin 230V pistorasiaan ja toinen pää autoon. Mode 2 latauslaitteet ovat tarkoitettu tilapäiseen lataamiseen. Niiden ongelmana on, että virranrajoituksen puuttuessa pistorasia voi kuumeta liikaa aiheuttaen tulipalovaaran. Joistain latauslaitteista uupuu myös vikavirtasuoja.

Mode 3 lataustavassa ajoneuvoa ladataan kiinteästä latausasemasta. Tämä on oikea tapa ladata sähköautoa. Lataus on nopeaa ja turvallista, kun sekä latauslaitteessa että kaapelissa riittää kapasiteettia isommalle virralle ja vikavirtasuoja estää häiriötilanteiden syntymisen. Sähköajoneuvon vakituinen latauspaikka kannattaa aina varustaa kiinteällä latausasemalla. Ajoneuvon lataminen kiinteästä latausasemasta pidentää akuston elinkaarta ja varmistaa, että ajoneuvo saa virtaa tasaisesti.

Mode 4 lataustavassa on kyse pikalatauksesta. Pikalatausaseman tehot lähtevät noin 40 kW tehosta ylöspäin, kun normaalissa kotilatausasemassa tehot ovat 10-20 kW paikkeilla. Yksi hyvä esimerkki pikalatausasemasta on Teslan supercharger asemat. Monet julkiset latauspisteet tarjoavat pikalatausta. Pikalatausasemalla auton akun saa ladattua ennätysvauhtia, mutta kaikki autot eivät sovellu pikaladattaviksi. Pikalataus kustantaa yleensä normaalilatausta enemmän. Jos autostasi löytyy Chademo tai CCS latausliitin, niin autoa voi pikaladata.
Sähköauton lataustavat esitelty kuvassa

Sähköautoa voidaan ladata usealla eri tavalla

Paras tapa ladata sähköautoa kotona

Sähköautoa voidaan ladata kotona joko kiinteällä latausasemalla tai kannettavalla latauslaitteella. Jos mahdollista, niin kotiin kannattaa hankkia kiinteä latausasema. Akuston elinkaari pitenee, kun autoa ladataan oikein ja lisäksi se on turvallisempaa.

Oikean latausaseman valinta kotiin vaatii selvitystyötä. Rivi- tai kerrostaloasujalle ainoa vaihtoehto saattaa olla lämpötolpan johtoon asentaminen, jolloin lataustehoa saadaan irti maksimissaan 3.7kW (1-vaiheinen asennus). Omakotitaloasujalla saattaa olla enemmän pelivaraa, ja mahdollisuus hyödyntää voimavirtaa, jolloin lataus on hyvä jopa täyssähköautolle. Tällöin latausteho on 11kW (3-vaiheinen). Kokonaisuutena latausaseman valintaan ja asennukseen vaikuttavat seuraavat seikat: kiinteistön pääsulakkeen koko, lämmitysmuoto, muut kiinteistön sähkölaitteet ja latauslaitteen sijoituspaikka. Lähtökohtaisesti 11 kW 3-vaiheinen sähköauton latausasema voidaan asentaa kohteeseen kuin kohteeseen, mutta laitteen lopullinen latausteho selviää asennusvaiheessa.

Kuinka nopeasti sähköauto (tai hybridi) latautuu?

Auton latausnopeuteen vaikuttavat mm. akun lämpötila, latausaseman teho ja auton sisälaturin teho. Ohessa on laskettu taulukkoon yksinkertaisia esimerkkejä eri ajoneuvojen latausnopeudesta. 3.7kW teho on yleensä kannettavien latauslaitteiden maksimi latausteho ja 11kW teho on normaalin kotilatausaseman teho.
Taulukko sähköautojen latausajoista, suuntaa-antava

Yksinkertaistettuja esimerkkejä eri autojen latausajoista

Kuinka turvallista sähköauton lataaminen on?

Sähköauton lataaminen on aina turvallista siihen tarkoitetulla ja ammattilaisen asentamalla kiinteällä latausasemalla. Ladattavien ajoneuvojen mukana tulevat matkalaturit ovat saaneet paljon noottia palo- ja tuoteturvallisuudesta vastaavilta tahoilta. Muun muassa Tukes varoittaa tilapäislatureiden aiheuttamasta palovaarasta. Ongelma on siinä, että vanhat pistorasiat eivät kestä kannettavien latauslaitteiden kuormitusta. Pistorasiat voivat kuumua ja jopa sulaa aiheuttaen palovaaran. Ongelman voi ratkaista kannettavalla latauslaitteella, jossa lataustehoa voidaan säätää alle 10 ampeeriin. Virtaa rajoittamalla pistorasia ei pääse kuormittumaan liikaa.
Sähköauton lataustavat esitelty kuvassa

Kodin pistorasiasta lataaminen ei välttämättä ole turvallista, mikäli latauslaitteen tehoa ei voida rajata

Jaa juttu kaverille!

Muuta usein kysyttyä - UKK

Yleistä

Kuinka paljon lataus maksaa?

Mitä on pikalataus?

Pikalatauksen avulla voit ladata autosi 0-80 %:iin 15-30 minuutissa (auton akun kapasiteetista ja lämpötilasta riippuen). Kun auton akku on ladattu yli 80 %:iin, latausnopeus pienenee puoleen. Pikalatureissa on kahdenlaisia liitäntöjä: CCS ja CHAdeMO. Autosi tukee vain toista näistä liitännöistä.

Mitä on normaalilataus?

Normaali latausasemat ja laturit tuottavat vaihtovirtaa (AC) 11 kW:n teholla. Tämä on yleensä maksimiteho mitä sähköautot ja hybridit voivat AC-latauksella käyttää. Lopulta latausnopeus määräytyy autosi latauskapasiteetin mukaan. Mitä suurempi on latausteho, sitä nopeammin auto latautuu. Jos autosi latausteho on 10 kW ja akun kapasiteetti 60 kWh, voit ladata akun 6 tunnissa normaalilaturilla (t = 60/10). Normaalilaturin käyttöä varten tarvitset oman Mode-3-latauskaapelin, joko Type-1 tai Type-2 .

Kuinka paljon latausaseman asennus maksaa?

Saanko jotain verovähennyksiä tai etuja lataamisesta tai asennuksesta?

Valtio jatkaa sähköauton hankintatukea ainakin 31.3.2023 saakka. Etu on 2000€ uuden sähköauton ostajalle. Omakotitaloon asennettavan latausaseman asennustyö on kokonaan kotitalousvähennyskelpoista. Taloyhtiöt saavat ARA-energia-avustusta sähköauton latausasemien hankintaa varten.

Etsitkö latausasemaa tai latauslaitetta? Tutustu valikoimaan

Muut lukivat myös...

Dynaaminen kuormanhallinta omakotitalossa
dynaaminen kuormanhallinta omakotitalossa  Dynaaminen kuormanhallinta tekee sähköauton lataamisesta kotona helppoa ja huoletonta. Dynaaminen kuormanhallinta tarkkailee kodin sähköliittymän kuormitusta ja säätelee...
Onko sähköauto oikeasti vihreämpi valinta kuin bensa-auto?
onko sähköauto bensa-autoa vihreämpi valinta? Ilmastonmuutos tunnustettiin globaaliksi ongelmaksi 2000-luvulla, ja osittain sen myötä liikenteen hiilidioksidipäästöihin alettiin kiinnittää aiempaa enemmän...
Sähkömoottoripyörä ja lataaminen – tietopaketti
Sähkömoottoripyörän lataaminen – tietopaketti Tässä tekstissä annamme sinulle kattavan infopaketin sähkömoottoripyöristä ja niiden lataamisesta. Käymme lyhyesti mutta monipuolisesti läpi perustiedot...