SÄHKÖAUTON LATAUSASEMA & LATAUSPISTE KOTIIN

Sähköauton latausasema kotiin

Sopivan sähköauton kotilatausaseman tai latauspisteen valinta kotiin voi tuntua hankalalta. Onneksi et ole yksin asian kanssa, koska sitä se on kaikille muillekin tuoreille sähköautoilijoille. Sähköautoilu on perinteisen autoilun mullistava asia, eikä tietoutta ja kokemuksia ole kertynyt riittävästi vielä kuluttajille, automyyjille, asentajille tai edes valmistajille. Markkinoilta löytyy useita erilaisia lataustuotteita kannettavista latureista kiinteisiin latausasemiin ja oikean latausaseman valitseminen voi olla haastavaa ilman apua – erityisesti jos olet hankkimassa ensimmäistä hybridi- tai sähköautoa.


Tässä artikkelissa kerromme mitä asioita ottaa huomioon kun harkitset sähköauton latausta kotona. Opit aiheesta lisää, ja saat valittua oikean latausaseman kotiin. Mikäli haluat tietää sähköauton lataamiseen liittyvistä perusteista, lue sähköauton lataaminen -opas. Vasta-alkanut sähköautoilija tai kokenut konkari, tutustu meidän muihin artikkeleihimme, joissa käsittelemme latausasemien eroja, asennusta ja muita sähköauton lataamiseen liittyviä teemoja.

suosituimmat sähköauton latausasemat

Latausnopeudet ovat arvioita ja perustuvat oletuksiin, joten niitä tulisi käyttää vain yleisiin vertailutarkoituksiin. Todelliset latausnopeudet riippuvat ajoneuvon latauskyvystä, akun kunnosta, energiahäviöstä ja senhetkisestä varaustilasta, sillä latausnopeus voi laskea noin 80 %:n kohdalla.

kolme tapaa ladata sähköautoa kotona

DEFA Power sähköauton latausasema

Kiinteän latausaseman hyödyt kotilataajalle

Useimpien täyssähköautojen ja lataushybridien mukana toimitetaan ns. schukolaturi, jonka avulla voidaan ladata kodin normaalista pistorasiasta. Tämä on useimmille se tutuin tapa ladata autoa. Kiinteällä latausasemalla on kuitenkin selkeitä hyötyjä sukolataamiseen verrattuna.


Turvallisuus. Pistorasiasta lataaminen jatkuvalla yli 8A teholla ei ole suositeltua ja voi aiheuttaa vanhassa rasiassa tulipaloriskin. Et varmasti jättäisi sähkögrilliäkään valvomatta päälle 12 tunnin ajaksi.


Latausteho. 8A virta tarkoittaa 1,8 kW lataustehoa. Toisin sanoen 100km akkuun 12 tunnin aikana. Kiinteällä 11kW latausasemalla auton akkuun saadaan 60-100km kahdessa tunnissa.

Käytettävyys. Matkalaturia eli kannettavaa latauslaitetta saa jatkuvasti pakkailla konttiin ja sieltä pois. Esimerkiksi töihin lähtiessä on paljon mukavampaa ottaa kaapeli irti autosta ja asettaa pistoke latausaseman pidikkeeseen. Esimerkiksi kiinteän DEFA Power latausaseman mukana on kiinteä 6m latauskaapeli.

KUINKA TEHOKAS LATAUSASEMA VOIDAAN ASENTAA KOTIIN?

Omakotitaloosi on aikoinaan ostettu sähköliittymä sähköverkkoyhtiöltä. Sähköliittymä määrittelee suurimman mahdollisen lataustehon. Sähköliittymät ovat kolmivaiheisia ja yleisimmät liittymäkoot omakotitaloissa ovat 3x25A (enimmäisteho kiinteistölle 17,3kW) ja 3x35A (enimmäisteho kiinteistölle 24,2kW). Voit tarkastaa halutessasi sähköliittymäsi koon sähkönsiirtolaskulta tai sähköyhtiöltä. Peukalosääntönä voidaan todeta, että 3x25A sähköliittymälle sopii 11kW latausasema ja 3x35A liittymälle (ja sitä suuremmille) 22kW latausasema. Yleisin kotiin asennettava latausasema on seinäasennettava kiinteä 11kW latausasema.

Huomioi, että kaikki 22kW latausasemat voidaan kytkeä 11kW teholle. Tuotetiedossa oleva latausteho on ilmoitettu maksimiteho.

On kuitenkin huomioitava, että mikäli talossa on sähkölämmitys, ilmalämpöpumppu tai muita sähkölaitteita jatkuvasti päällä, lataustehoa on rajoitettava. Lataustehoa voidaan rajoittaa itse latausasemasta tai autosta. Järkevin ja helpoin ratkaisu on asentaa dynaaminen kuormanhallinta latausaseman kaveriksi. Kuormanhallinnasta olemme kirjoittaneet artikkelin, jossa vertailemme eri kuormanhallintaratkaisuja. 

Lyhyesti:

  • Dynaaminen kuormanhallinta valvoo kodin sähköliittymän kuormitusta ja säätää latausaseman tehoa automaattisesti sen mukaan. Lataaminen on optimoitua ja lataamisesta saadaan suurin hyöty irti.

  • Staattinen kuormanhallinta jakaa lataustehoa asennusvaiheessa latausasemalle kerrotun asetuksen mukaisesti. Tällöin latausteho ei kuitenkaan säädy kodin muiden sähkölaitteiden mukaan ja riski pääsulakkeen korventumiselle on edelleen olemassa.

  • Manuaalinen kuormanhallinta toteutetaan rajoittamalla lataustehoa latausaseman puhelinsovelluksen tai auton kautta esimerkiksi päivän ajalle.

22kw latausasema kotiin runsailla ominaisuuksilla

Moderni, autotekniikan luottotoimija DEFA:n uusi älykäs sähköauton latausasema kiinteällä 6 metrin Type-2 kaapelilla on paras vaihtoehto jokaiseen kotiin! DEFA Power- latausasemalla lataat sähköautosi mahdollisimman tehokkaasti, halusit sitten 7,4kW, 11kW tai 22kW lataustehon. Sovelluksen avulla hallitset latausta etänä, voit muodostaa latausraportteja ja ajastaa lataamisen, kun sähkön hinta on halvinta PowerSmart- toiminnon avulla.

🏡 Sopii jokaiseen kotiin

💡 Älykkäät ominaisuudet sovelluksella, mm. lataus pörssisähköllä

⚡ Latausteho 1,4-22kW

🔌 Dynaaminen kuormanhallinta lisävarusteena

🏅Viiden vuoden laitetakuu sekä ikuinen tekninen tuki!

Kuinka nopeasti sähköauto latautuu kotilatausasemasta?

AutomalliAkkukapasiteettiAuton laturin tehoLatausasema 3,7kW (1x16A)Latausasema 11kW (3x16A)Latausasema 22kW (3x32A)50kW DC-pikalataus
Kia EV 677kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)21h (3,7kW)7h (11kW)3,5h (22kW, ei tuettu)1h 32min (DC)
Tesla Model Y70kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)19h (3,7kW)6h (11kW)3h (22kW, ei tuettu)1h 24min (DC)
Polestar 278kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)21h (3,7kW)7h (11kW)3,5h (22kW, ei tuettu)1h 33min (DC)
Nissan Leaf, 201740kWh (akku)6,6kW (Sisälaturin teho)11h (3,7kW)3,5h (11kW, ei tuettu)2h (22kW, ei tuettu)48min (DC)
Hyundai Ioniq 572kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)19h (3,7kW)6,5h (11kW)3h (22kW, ei tuettu)1h 26min (DC)
Skoda Enyaq IV 5050kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)14h (3,7kW)4,5h (11kW)2h (22kW, ei tuettu)1h (DC)
Ford Mustang75kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)21h (3,7kW)7h (11kW)3,5h (22kW, ei tuettu)1h 30min (DC)
Tesla Model 380kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)21h (3,7kW)7h (11kW)3,5h (22kW, ei tuettu)1h 33min (DC)
BMW i337kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)10h (3.7kW)3,5h (11kW)1,5h (22kW, ei tuettu)44min (DC)

sähköauton LATAUSPISTE KOTIIN HELPOSTI

Nordic Plugilta saat latauspisteen kotiin halutessasi avaimet käteen-periaatteella.

Tarjoamme latauspistettä kotiin asennuspalvelun kanssa. Koko Suomen kattava asennuskumppaniverkostomme on käytettävissä joustavasti vuoden jokaisena arkipäivänä. Lue lisää sähköauton asennuspalvelustamme täältä. Asennuspalvelu sisältää perusasennukseen kuuluvat palvelun osat 11kw latausasemalle, testauksen ja käyttökoulutuksen. Lisähinnasta kaivuutyöt, timanttiporaukset ja pääsulakekoon muutokset. Latausasema on valmiina käyttöösi 1-2 viikon kuluessa tilauksesta, joskus jopa parissa päivässä.

Latausaseman asennustyö Nordic Plugilta on kokonaan kotitalousvähennyskelpoista.

Sähköauton latausaseman asennus seinälle

Latausasema asennetaan omakotitaloon useimmiten seinäasennuksena. Asennus kestää valitusta latausasemasta, kuormanhallinnasta sekä kohteesta riippuen 2-5 tuntia. Kiinteän latausaseman asentaminen vaatii pätevyyden omaavan sähköasentajan, mutta erityistä kokemusta se ei usein vaadi.

Nordic Plugin myymät latausasemat ovat turvallisia ja laadukkaita, ja niiden mukana tulee aina kattavat ohjeet sähköasentajalle. Näin latausaseman asennuksen voi hankkia vaikka paikalliselta sähköasentajalta.

Sähköauton latausasema kotiin kotimaisesta verkkokaupasta

Sähköauton latausaseman asennus tolppaan

Latausaseman voi asentaa lämmitystolpan tilalle. Polebox 190S tolppa-adapteri soveltuu kaikille valikoimissamme oleville latausasemille. Mallia on saatavilla myös kahdelle latausasemalle, jolloin tolppaan voidaan asentaa kaksi latausasemaa vastakkain. Kysy lisää asiakaspalvelustamme!

Poleboxissa on sisällä riviliitin sekä tilaa kaapeloinneille, joten se soveltuu loistavasti jokaiseen asennuskohteeseen ja mahdollistaa turvallisen sekä helpon asennuksen.

Polebox on varustettu säälipalla, joten pohjoiset olosuhteetkaan eivät pilaa mukavaa latauskokemusta. Latausasemille on saatavilla asennusjalkoja, jos haluat asentaa latausaseman tolppaan eikä sellaista ole valmiina.

SÄHKÖAUTON KOTILATAUS - MYYTTEJÄ

🦄 Myytti #1
”Voin ihan hyvin ladata sähköautoa normaalista pistorasiasta.”
Emme suosittele sähköauton lataamista normaalista pistorasiasta pitkällä aikavälillä, eikä tätä suosittele myöskään vakuutusyhtiöt tai muut sähköalan asiantuntijat. Tarkista aina vakuutuksesi kun hankit sähköautoa ja suunnittelet latausasemaa kotiin. Normaali pistorasiaa ei ole suunniteltu jatkuvaan sähköauton vaatimaan latauskuormaan. Rasia voi kuumua ja aiheuttaa tulipaloriskin. Mikäli sähköautoa ladataan normaali pistorasiasta, on latauslaitteen oltava sellainen, että lataustehon saa rajoitettua 8A tai alle. Turvallisin ja asianmukaisin valinta auton lataamiseen kotona on kiinteä kodin latausasema.

🦄 Myytti #2
”Haluan tehokkaimman latausaseman, koska autossa on iso akku ja haluan ladata auton nopsaan.”
Merkittävin auton latausnopeuteen vaikuttava tekijä on auton oman sisälaturin teho. Auto päättää latausaseman tehosta riippumatta miten nopeasti akku täyttyy. Muita latausnopeuteen vaikuttavia tekijöitä ovat ilman lämpötila, akun varaustaso ja lämpötila. Kotosalla auto seisoo helposti 12 tuntia illasta aamuun, joten lataamiseen on kyllä aikaa.

🦄 Myytti #3
”Kodin pääsulakkeiden koko ei riitä sähköauton lataamiseen.”
Suomessa tyypillinen omakotitalon pääsulakekoko on 3x25A. Tästä seuraava koko on 3x35A, mutta se on harvinaisempi. 3x25A sulakekoko mahdollistaa sähköauton tai hybridin lataamisen, kun huomioidaan muutama seikka: mikä on kiinteistön lämmitysmuoto ja onko kiinteistössä muita suuria sähkönkuluttajia? Tarvittaessa 11kW latausaseman lataustehoa voidaan rajata latausasemasta tai autosta. Yksi vaihtoehto on asentaa latausaseman kaveriksi dynaaminen kuormanhallinta, mikä laskee lataustehoa automaattisesti kodin virrankäytön mukaan.

🦄 Myytti #4
”Sähköauton lataaminen on kuin bensa-auton tankkaus eli tyhjästä täyteen.”
Ei aivan. Sähköautoa on syytä ladata aina, kun se on pidempään paikallaan. Autoa kannattaa ladata kotona yön yli tai päiväseltään työpäivän aikana, vaikka akussa olisikin aiempaa varausta jäljellä. Tyhjästä täyteen akkua ladataan, kun tehdään pidempiä lomamatkoja tai työreissuja. Silloin tarvitaan myös pikalataamista matkan aikana. Auton akut ovat myös niin älykkäitä, ettei sen lataamisesta tyhjästä täyteen tarvitse huolehtia akun keston kannalta.

Latausaseman valinta kotiin - mitä ottaa huomioon?


Kodille ja autollesi sopivan latausaseman valinta voi tuntua hankalalta. Asiakaspalvelumme auttaa tarvittaessa jokaisena arkipäivänä jos haluat vastauksia kysymyksiisi. Tutustu kattavaan artikkeelimme latausaseman valinnasta kotiin.

 

Artikkelissa olemme listanneet asiat, joita on hyvä ottaa ensimmäisenä huomioon. Useimmat autot Suomessa toimitetaan type 2-latauskaapelilla. Jotkut autot, erityisesti lataushybrideistä ovat edelleen type 1-latausliittimellä varustettuna. Varmista ensimmäisenä kumpi latausliitin autossasi on. Toinen tärkein autosta huomioitava asia on sisälaturin teho. Täyssähköautot tukevat yleensä enintään 11kW kotilatausta, lataushybridit 3,7kW latausta. Poikkeuksia tekevät 1-, tai 2-vaihelaturilla varustetut autot.


Kodistasi sinun tulee ottaa huomioon erityisesti haluttu latausteho ja kotisi pääsulakekoko.  Yleisin suomalaisessa omakotitalossa oleva pääsulake on 3x25A. Tämän avulla saat enintään 11kW lataustehon. Silloinkin täydellä latausteholla ladatessa muille sähkölaitteille tai sähkölämmitykselle jää käyttöön enää 6kW tehoa. Harkitse dynaamista kuormanhallintaa jos haluat hyödyntää täyttä lataustehoa. Vastuulliset latauslaitetoimittajat osaavat opastaa sinua oikean latausaseman valinnassa kotisi ja autosi tarpeisiin.


Huomioi kotona ladatessa sähkösopimuksesi. Pörssisähkön suosio on suuressa nousussa ja lataaminen on poikkeuksetta halvinta yöllä. Voit hankkia latausaseman, joka lataa autoa automaattisesti kun sähkö on halpaa. Toinen suosittu vaihtoehto on hankkia kannettava latausasema puhelinsovelluksella, jolla latausta voi ajastaa halvimmille tunneille itse.


Olemme koostaneet useita erilaisia oppaita helpottaaksemme uuden tai jo kokeneemman sähköautoilijan elämää. Voit tutustua yleiseen oppaaseen sähköauton lataamisen perusteista tai hypätä suoraan katsomaan suosituimpia tuotteitamme: kiinteää 22kW kotilatausasemaa tai voimavirtarasiaan sopivaa kannettavaa matkalaturia.


Sopivan latausaseman löytämisessä helpottaa tämän artikkelin lisäksi chattimme. Löydät sen sivun vasemmasta alareunasta.

Viikon vinkki: Käytä latausasemaa pistorasianA

Käytä type2-latausasemaa pistorasiana kotona. Uuden adapterin avulla muutat type2-pistokkeella varustetun latausaseman pistorasiaksi käden käänteessä.


Erityisen suosittu ratkaisu mm. taloyhtiön autopaikoille. Adapterin avulla kytket latausasemaan minkä vain pistorasiaan kytkettävän sähkölaitteen. Näin voit lämmittää autoa latausasemasta, tai kytkeä siihen vaikka imurin tai mutterinvääntimen.


Tuote saatavilla Nordic Plug-verkkokaupasta.

kysyttävää sähköauton kotilatauksesta?

  • Askarruttaako jokin? - kysy meiltä 😊

  • Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
  • Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla.

Nordic Plugin asiakaspalvelu auttaa

Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu

muut lukivat myös..
Sähköauton kotilatausaseman valinta
latausasema kotiin

Sähköauton kotilatausaseman valinta tuottaa usein päänvaivaa. Tässä viiden kohdan tarkastuslista helpottamaan valintaasi. Yleisin kodin sähköliittymä on 3x25A, jolla voit hyödyntää enintään 11kW lataustehoa.

Sähköauton lataus ja sääolosuhteet
sähköauton lataus ja sääolosuhteet

Mitä huomioida, kun sähköautoa ladataan eri sääolosuhteissa? Eri automallit latautuvat eri tavalla kylmällä säällä. Miten lataaminen eroaa talvella ja kesällä? Kuinka suojata latausasema sään vaikutuksilta?

Nordic Plug sähköautojen latausasemavertailu 2023
parhaat kotilatausasemat 2023

Mikä on paras sähköauton kotilaturi vuonna 2023? Tässä tekstissä vertailimme parhaimmat kotilatausasemat, jonka avulla löydät sinulle sopivimman 11kW tai 22kW latausaseman.