SÄHKÖAUTON LATAUSPISTE TALOYHTIÖÖN
TANELI IKONEN, 4 MINUUTIN LUKU
PÄIVITETTY 8.2.2024
Sähköauton hidaslataus taloyhtiössä
Auto viettää yleensä suurimman osan ajastaan kotona tai työpaikalla. Tällöin hidaslataus on toimiva latausratkaisu. Illan ja yön aikana autoon saadaan ladattua 100-150 km toimintamatkaa.
- “Harju Elekterin Satmatic oli sopiva ratkaisu meidän vanhaan pysäköintipaikkaan. Saimme juuri oikean määrän latauspaikkoja, kuitenkaan lämmityspaikoista tinkimättä”
hybridin ja sähköauton hidaslataus
Useimmille taloyhtiön asukkaista hybridin tai sähköauton lataamiseen riittää hidaslatausta tukeva latauslaite. Vanha lämmitystolppa voidaan helposti muuttaa lämmittäväksi ja lataavaksi eikä suurille sähkömuutoksille, kuten kaapeloinneille tai liittymäkoon kasvattamiselle, ole välttämättä tarvetta.
Hidaslatausasemille lataustehoksi saadaan jopa 3,7kW per latauspiste. Se tarkoittaa, että illan ja yön aikana auton akkuun saadaan ladattua noin 100-150km matkaa. Kannattaa myös huomioida, että sähköauton akkua ei juuri koskaan ladata tyhjästä täyteen, vaan lataaminen on niin sanottua ylläpitolatausta.
Hidaslataus sopii sekä hybridi-, että sähköauton lataamiseen.
Sähköauton peruslataus taloyhtiössä
Hidaslataamisen ohella taloyhtiöön voidaan toteutetaan taloyhtiöissä paljon infraremontteja, jotka mahdollistavat peruslatauksen taloyhtiössä. Peruslataus tarkoittaa lataamista kiinteästä AC-latausasemasta, jonka latausteho on 11-22kW. Tämä on myös autonvalmistajien, että sähköurakoitsijoiden suosittelema lataustapa. Peruslataamisen järjestäminen on hidaslataamista monivaiheisempi prosessi, ja vaatii yhteistyötä eri osapuolten kesken. Alla on yleinen kuvaus prosessista, mutta on tärkeää huomata, että se voi vaihdella eri taloyhtiöiden ja alueiden välillä:
On tärkeää huomata, että sähköauton latausmahdollisuuksien tarjoaminen taloyhtiössä voi tuoda lisäarvoa kiinteistölle ja tehdä siitä houkuttelevamman sähköautojen käyttäjille. Samalla on kuitenkin huomioitava, että se voi vaatia alkuinvestointeja ja lisätyötä, ja siksi päätökset tulisi tehdä huolellisen harkinnan jälkeen.
Suunnittelu ja päätöksenteko
Taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä tunnistaa kiinnostuksen sähköautojen latausinfrastruktuurin asentamiseen.
Tehtävänä on selvittää, onko taloyhtiöllä tekniset mahdollisuudet ja resurssit tarvittavan latausinfrastruktuurin asentamiseen.
Taloyhtiön osakkaat tai jäsenet osallistuvat päätöksentekoon, ja päätetään, halutaanko latausasemat asentaa.
Tekninen arviointi
Taloyhtiön on arvioitava sähköverkon kapasiteettia ja tarvittaessa tehtävä päivityksiä sähköjärjestelmään, jotta se tukee sähköautojen latausta.
Tarvittaessa on tehtävä yhteistyötä sähköverkkoyhtiön kanssa, jotta varmistetaan, että järjestelmä täyttää kaikki turvallisuus- ja suorituskykyvaatimukset.
Latausaseman valinta
Valitaan latausasemat, jotka täyttävät taloyhtiön tarpeet ja sähköauton käyttäjien odotukset.
Tehdään sopimus latausasemien toimittajan kanssa ja varmistetaan, että asennus täyttää kaikki paikalliset rakennus- ja sähkömääräykset.
Asennus
Latausasemat asennetaan taloyhtiön pysäköintialueelle tai muuhun sovittuun paikkaan.
Asennuksen yhteydessä on varmistettava, että sähköverkko toimii oikein ja että latausasemat ovat asianmukaisesti kytkettyinä.
Kustannukset
Kustannukset voivat vaihdella suuresti riippuen valituista latausasemista, tarvittavista sähköjärjestelmän päivityksistä ja asennustöistä.
Kustannuksia voivat kattaa taloyhtiö itse tai ne voidaan jakaa käyttäjille eri tavoin, esimerkiksi latausmaksujen tai osakkaiden maksuosuuksien kautta.
Käyttöönotto ja ylläpito
Latausasemat otetaan käyttöön, ja sähköautojen käyttäjille annetaan tarvittava informaatio.
Ylläpidetään järjestelmää ja seurataan latausasemien toimintaa.
Paras 11-22KW latausasema taloyhtiöön
sähköauton latausinfra-avustus ja tuet Taloyhtiölle
Sähköautojen latauksen suosio on kasvussa eikä tahti tule hiipumaan jatkossakaan. Tämä tuo myös haasteita ja mahdollisuuksia taloyhtiöille.
Nykyisiä parkkipaikkoja ja parkkialueita halutaan muuttaa sähköautoilijoille sopivaksi aina muutamasta paikasta suurempiin ratkaisuihin. Sähköauton latauspistehankkeisiin on saatavilla avustusta. Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt (esim. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt) sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt.
Latausinfrahanke koostuu kartoituksesta, suunnittelusta, muutostöistä ja laitteiden asennuksesta. Suomessa ARA tukee taloyhtiöiden latausinfrahankkeita. Hankkeen sunnittelu on yksinkertaista ja saat meiltä siihen apua.
Kuinka paljon tukea sähköauton latausasemien hankintaan taloyhtiö voi hakea?
Tällä hetkellä (02/2024) ARAlla ei ole tukia sähköauton latausinfran rakentamiseen. Lue ajankohtainen tilanne Sähköauton verotus ja hankintatuet blogitekstistä.
Kysyttävää? Ota yhteyttäasiakaspalvelu@nordicplug.fi
Voiko lämmitystolpasta ladata hybridiautoa? Mistä sähköautoa ladataan?
Hybridiauton tai sähköauton lataaminen normaalista pistorasiasta jatkuvasti ei ole suositeltavaa. Lataus tulisi aina rajoittaa 8A tasolle. Normaalista taloyhtiön lämmitystolpasta löytyy harvemmin vikavirtasuoja eikä pistorasia kestä sähköauton lataustehoa, vaan kuumuu ja aiheuttaa ennen pitkää vaaratilanteen.
Hybridin tai sähköauton lataaminen taloyhtiöissä on lähtökohtaisesti kiellettyä ilman lupaa. Varmista siis ennen lataamista taloyhtiöltäsi latauksen lupa - ja mahdollinen kohdistettu laskutus tai latauskustannus autopaikan käytöstä.
Alta voit lukea, kuinka tavallisen lämmitystolpan muutostyö lataustolpaksi onnistuu helposti. Tällä ratkaisulla autopaikka soveltuu niin sähköauton lataamiseen kuin lämmittämiseen.
Lämmitystolpan muuttaminen lataustolpaksi
Vanha lämmitystolppa voidaan muuttaa lataustolpaksi helposti. Mikäli vanhasta tolpasta on voitu lämmittää autoa, muutos on mahdollinen. Harju Elekter Satmatic latausrasioiden avulla autopaikalla voidaan ladata ja lämmittää kahta autoa, joten ratkaisu soveltuu erinomaisesti autopaikoille, joissa vierekkäin on ladattava auto sekä perinteinen polttomoottoriauto. Lataustolpassa on sisäänrakennettuna lataamista varten vaaditut vikavirtasuojakytkimet ja energiamittari laskutusta varten. Käytetty sähkö mitataan autopaikkakohtaisesti.
Lämmitys toimii tutulla kelloajastimella. Lataustolppa on sopiva ratkaisu kaikille hybridi- ja sähköautoille. Harju Elekter lataustolppa ei vaadi kuukausisopimuksia tai muita lisenssimaksuja. Tilaat vain laitteet ja asennuksen. Asennus vie keskimäärin yhden työtunnin per lataustolppa. Asennuksen voi suorittaa vain pätevöitynyt sähköasentaja, muttei se vaadi erillisiä lupia tai muuta osaamista.
Miksi Nordic Plug?
- KustannustehokkuusSähköauton latauksen mahdollistaminen ei ole aina suuri projekti. Kustannustehokkaimmat ratkaisut asuntojen sekä taloyhtiöiden parkkipaikoille löydät meiltä.
- AsennuskumppanitLaaja kumppaniverkostomme mahdollistaa, että saat kilpailutetun asennustarjouksen muutamassa päivässä.Asennuksia toteutamme valtakunnallisesti.
- TakuutyötäMeiltä hankituille latauslaitteille saa aina vähintään kahden vuoden täystakuun. Asennus on aina takuutyötä, saat työstä kaikki tarvittavat kuitit ja raportit. Meillä on "Luotettava Kumppani" -tunnustus.
Saako lämmitystolpasta ladata sähköautoa?