Sähköauton latauspiste taloyhtiöön

Sähköauton lataus taloyhtiössä

Autokannan sähköistymisellä on luonnollisen suuri vaikutus taloyhtiöihin seuraavien vuosien aikana. Taloyhtiön asukkaiden tarve ladata autoa kotona kasvaa, koska kotilataaminen on helpompaa ja edullisempaa kuin esimerkiksi julkisten latauspisteiden käyttö. 

Miten taloyhtiö voi vastata kasvavaan lataustarpeeseen?

Uusissa rakennuskohteissa parkkipaikat sähköistetään jo suunnitteluvaiheessa, mutta olemassaolevan taloyhtiön parkkipaikkakin on helposti muunnettavissa sähköautoilijalle sopivaksi latausasemien tai latauspisteiden avulla.

Helpoin ja edullisin ratkaisu taloyhtiöille on yhdistää autoilijoiden lämmitys- ja lataustarpeet yhteen laitteeseen niin, ettei suuria sähköjärjestelmien muutoksia tarvitse tehdä.

Auto viettää yleensä suurimman osan ajastaan kotona tai työpaikalla. Tällöin hidaslataus on toimiva latausratkaisu. Illan ja yön aikana autoon saadaan ladattua 150-200 km toimintamatkaa. 
Nordic Plugin valikoimasta suosituin ratkaisu hidaslatauksen toteuttamiseen on yhtäaikaa niin täyssähköautoja, ladattavia hybridiautoja kuin polttomoottoriautoja palveleva kotimainen Fibox Heat'N Charge -lataustolppa.
  • referenssi sähköautojen latauspisteelle
    “Fibox Heat'N Charge oli sopiva ratkaisu meidän vanhaan pysäköintipaikkaan. Saimme juuri oikean määrän latauspaikkoja, kuitenkaan lämmityspaikoista tinkimättä”
    • Jari Ketola, As Oy Puistola
latauspiste taloyhtiöön fibox asennettuna tolppaan
sähköauton latauspiste taloyhtiöön fibox

hybridin ja sähköauton hidaslataus

Useimmille taloyhtiön asukkaista hybridin tai sähköauton lataamiseen riittää hidaslatausta tukeva latauslaite. Vanha lämmitystolppa voidaan helposti muuttaa lämmittäväksi ja lataavaksi, eikä suurille sähkömuutoksille, kuten kaapeloinneille tai liittymäkoon kasvattamiselle, ole välttämättä tarvetta. 


Fibox Heat'N'Charge lataustolpalla lataustehoksi saadaan 3,7kW per latauspiste. Se tarkoittaa, että illan ja yön aikana auton akkuun saadaan ladattua noin 150-200km matkaa. Kannattaa myös huomioida, että sähköauton akkua ei juuri koskaan ladata tyhjästä täyteen, vaan lataaminen on niin sanottua ylläpitolatausta. 


Hidaslataus sopii sekä hybridi-, että sähköauton lataamiseen.

sähköauton latauspiste taloyhtiöön easee charge

sähköauton NORMAALIlataus

Sähköauton normaalilataus (Mode-3) on sähköammattilaisten ja autovalmistajien mielestä oikea tapa ladata sähköautoa. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti lataamista kiinteästä Type-2 latausasemasta, jonka latausteho on vähintään 11kW. Sähköauton normaalilataus taloyhtiössä edellyttää latausinfrahanketta. 


Latausinfrahanke koostuu kartoituksesta, suunnittelusta, muutostöistä ja laitteiden asennuksesta. Suomessa ARA tukee taloyhtiöiden latausinfrahankkeita. Hankkeen sunnittelu on yksinkertaista ja saat meiltä siihen apua.


Suosittu ratkaisu sähköautojen lataamiseen taloyhtiössä on Easee Charge -latausjärjestelmä. Laitteet ovat tyylikkäitä, ominaisuuksiltaan monipuolisia ja helposti sarjaan kytkettäviä. 


Laitteet tasaavat staattisen kuormanhallinnan avulla käytettävissä olevan kokonaistehon latausasemien kesken.

sähköauton latausinfra-avustus ja tuet Taloyhtiölle

Sähköautojen latauksen suosio on kasvussa eikä tahti tule hiipumaan jatkossakaan. Tämä tuo myös haasteita ja mahdollisuuksia taloyhtiöille. 


Nykyisiä parkkipaikkoja ja parkkialueita halutaan muuttaa sähköautoilijoille sopivaksi aina muutamasta paikasta suurempiin ratkaisuihin. Sähköauton latauspistehankkeisiin on saatavilla avustusta. Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt (esim. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt) sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt.


Latausinfrahanke koostuu kartoituksesta, suunnittelusta, muutostöistä ja laitteiden asennuksesta. Suomessa ARA tukee taloyhtiöiden latausinfrahankkeitaHankkeen sunnittelu on yksinkertaista ja saat meiltä siihen apua. 


Kuinka paljon tukea sähköauton latausasemien hankintaan taloyhtiö voi hakea?


ARA-avustus on 35 % toteutuneista latauspaikkojen kustannuksista, mutta enintään 90 000 euroa. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Avustusta saa myös latauslaitteiden hankintaan. 


Milloin sähköauton latausinfratukea haetaan?


Avustus on jatkuvasti haettavissa ympäri vuoden. Hakemus on kuitenkin jätettävä ennen latausinfran rakentamista ja projektin hyväksymistä.


Kysyttävää? Ota yhteyttä asiakaspalvelu@nordicplug.fi

Voiko lämmitystolpasta ladata hybridiautoa? Mistä sähköautoa ladataan?

Hybridiauton tai sähköauton lataaminen normaalista pistorasiasta jatkuvasti ei ole suositeltavaa. Lataus tulisi aina rajoittaa 8A tasolle. Normaaleista lämmitystolpista löytyy myöskään hyvin harvoin pistokekohtaista vikavirtasuojaa. 


Hybridin tai sähköauton lataaminen taloyhtiöissä on lähtökohtaisesti kiellettyä ilman lupaa. Varmista siis ennen lataamista taloyhtiöltäsi latauksen lupa - ja mahdollinen kohdistettu laskutus tai korkeampi kustannus autopaikan käytöstä.


Alta voit lukea, kuinka tavallisen lämmitystolpan muutostyö lataustolpaksi onnistuu helposti. Tällä ratkaisulla autopaikka soveltuu niin sähköauton lataamiseen kuin lämmittämiseen.

Lämmitystolpan muuttaminen lataustolpaksi

Vanha lämmitystolppa voidaan muuttaa lataustolpaksi helposti. Mikäli vanhasta tolpasta on voitu lämmittää autoa, muutos on mahdollinen. Fibox Heat'N'Chargen avulla autopaikalla voidaan ladata ja lämmittää kahta autoa, joten ratkaisu soveltuu erinomaisesti autopaikoille, joissa vierekkäin on ladattava auto sekä perinteinen polttomoottoriauto. Lataustolpassa on sisäänrakennettuna lataamista varten vaaditut vikavirtasuojakytkimet ja energiamittari laskutusta varten. Käytetty sähkö mitataan autopaikkakohtaisesti. 


Lämmitys toimii tutulla kelloajastimella. Lataustolppa on sopiva ratkaisu kaikille hybridi- ja sähköautoille. Fibox lataustolppa ei vaadi kuukausisopimuksia tai muita lisenssimaksuja. Tilaat vain laitteet ja asennuksen. Asennus vie keskimäärin yhden työtunnin per lataustolppa. Asennuksen voi suorittaa vain pätevöitynyt sähköasentaja, muttei se vaadi erillisiä lupia tai muuta osaamista.


Miksi Nordic Plug?

  • Kustannustehokkuus
    Sähköauton latauksen mahdollistaminen ei ole aina suuri projekti. Kustannustehokkaimmat ratkaisut asuntojen sekä taloyhtiöiden parkkipaikoille löydät meiltä.
  • Asennuskumppani
    Laaja kumppaniverkostomme mahdollistaa, että saat kilpailutetun asennustarjouksen muutamassa päivässä. 
    Asennuksia toteutamme valtakunnallisesti.
  • Takuutyötä
    Meiltä hankituille latauslaitteille saa aina vähintään kahden vuoden täystakuun. Asennus on aina takuutyötä, saat työstä kaikki tarvittavat kuitit ja raportit. Meillä on "Luotettava Kumppani" -tunnustus.

Kysymyksiä?

Chat-palvelumme on auki arkisin 10-16. Voit myös soittaa meille tai jättää yhteydenottopyynnön tai kysymyksen alla olevalla lomakkeella.

045 78342266
asiakaspalvelu@nordicplug.fi
sähköauton latauspiste taloyhtiölle asiakaspalvelija taneli

Saako lämmitystolpasta ladata sähköautoa?

Saa, auton mukana tulee yleensä pistorasiaan sopiva latauslaite. Sitä ei kuitenkaan suositella niin turvallisuuden kuin käyttökokemuksen kannalta, lämmitystolpasta lataaminen on jopa 3-20 kertaa hitaampaa kuin lataamiseen tarkoitetusta lataustolpasta tai latausasemasta. Varmista aina taloyhtiöltä latauskäytäntö, sekä mahdolliset muutostyöt.
Voiko lämmitystolpan tilalle vaihtaa lataustolpan?
Kyllä voi. Tämä on helppouden ja edullisuuden ansiota suosittu ratkaisu. Voit tilata meiltä Fibox Heat N Charge Power -latauslaitteen, ja asennuttaa sen suoraan vanhan tolpan tilalle. Latausasemassa on kaksi lämmityspistoketta ajastimella, sekä kaksi lataamiseen tarkoitettua pistoketta joista saa 3,7kWh -lataustehon sekä yksilöllisen energiamittarin.
Mitä maksaa lämmitystolpan muutos lataustolpaksi?
Tolppa-asennettavan Fibox Power -latauslaitteen hinta on 639€. Seinään asennettava malli on 599€.


Asennuksen hinta riippuu aina hieman kohteesta. Keskimäärin yhden lämmitystolpan muuntaminen lataustolpaksi kestää tunnin, näin hinnaksi tulee noin 50-150 euroa, riippuen alueen hintatasosta. Asennuksen tulee suorittaa pätevä sähköasentaja, mutta itse asennustyö on mutkatonta.
Voinko saada tukea latausaseman hankintaan?
Kyllä, ARA-avustus kattaa jopa 35% latausasemien hankintahinnasta. Muista hakea tukea ennen projektin suorittamista.
Saako sähköauton lataamisesta raportin asukaskohtaisesti?
Fibox Heat N Charge Power - latausasemassa on MID-hyväksytty kulutusmittari molemmilla latauspistokkeilla. MID on laskutuskäyttöön vaadittu sertifikaatti. Voit siis lukea käytetyn lataussähkön määrän kätevästi mittarista koska vain.
Millainen lataustolppa sopii sähköautoille?
Hidaslataus 3,7kW latausteholla riittää yön yli lataamiseen ja näin ollen suurimmalle osalle taloyhtiössä lataaville. Tehokkaampi 11kW latausasema lataa tätä nopeammin. Lopullinen sopivuus riippuu sähköauton tai hybridiauton sisälaturin tehosta.
Mitä latausaseman asennus maksaa?
Lämmitystolpan muuttaminen lataustolpaksi kustantaa noin 50-150 euroa per tolppa. Mikäli kohteeseen asennetaan latausasemia, hinta-arvio kannattaa kysyä alla olevalla lomakkeella asiantuntijalta kohteen ja tarvittavan määrän mukaan.