SÄHKÖAUTON LATAUSPISTE TALOYHTIÖÖN

Kannattaako ostaa sähköauto? - Juha Kummunmäki

TANELI IKONEN, 4 MINUUTIN LUKU

PÄIVITETTY 8.2.2024

Sähköauton hidaslataus taloyhtiössä

Autokannan sähköistymisellä on luonnollisen suuri vaikutus taloyhtiöihin seuraavien vuosien aikana. Taloyhtiön asukkaiden tarve ladata autoa kotona kasvaa, koska kotilataaminen on helpompaa ja edullisempaa, kuin esimerkiksi julkisten latauspisteiden käyttö. 

Miten taloyhtiö voi vastata kasvavaan lataustarpeeseen?

Uusissa rakennuskohteissa parkkipaikat sähköistetään jo suunnitteluvaiheessa, mutta olemassaolevan taloyhtiön parkkipaikkakin on helposti muunnettavissa sähköautoilijalle sopivaksi latausasemien tai latauspisteiden avulla.

Helpoin ja edullisin ratkaisu taloyhtiöille on yhdistää autoilijoiden lämmitys- ja lataustarpeet yhteen laitteeseen niin, ettei suuria sähköjärjestelmien muutoksia tarvitse tehdä.

Auto viettää yleensä suurimman osan ajastaan kotona tai työpaikalla. Tällöin hidaslataus on toimiva latausratkaisu. Illan ja yön aikana autoon saadaan ladattua 100-150 km toimintamatkaa. 
Nordic Plugin valikoimasta suosituin ratkaisu hidaslatauksen toteuttamiseen on yhtä aikaa niin täyssähköautoja, ladattavia hybridiautoja kuin polttomoottoriautoja palveleva kotimainen Harju Elekter Satmatic.
  • referenssi sähköautojen latauspisteelle
    “Harju Elekterin Satmatic oli sopiva ratkaisu meidän vanhaan pysäköintipaikkaan. Saimme juuri oikean määrän latauspaikkoja, kuitenkaan lämmityspaikoista tinkimättä”
    • Jari Ketola, As Oy Puistola

hybridin ja sähköauton hidaslataus

Useimmille taloyhtiön asukkaista hybridin tai sähköauton lataamiseen riittää hidaslatausta tukeva latauslaite. Vanha lämmitystolppa voidaan helposti muuttaa lämmittäväksi ja lataavaksi eikä suurille sähkömuutoksille, kuten kaapeloinneille tai liittymäkoon kasvattamiselle, ole välttämättä tarvetta. 


Hidaslatausasemille lataustehoksi saadaan jopa 3,7kW per latauspiste. Se tarkoittaa, että illan ja yön aikana auton akkuun saadaan ladattua noin 100-150km matkaa. Kannattaa myös huomioida, että sähköauton akkua ei juuri koskaan ladata tyhjästä täyteen, vaan lataaminen on niin sanottua ylläpitolatausta. 


Hidaslataus sopii sekä hybridi-, että sähköauton lataamiseen.

M2913-44-502 lataus/lämmitys valintakytkimellä

Paikallisesti luettava energiamittari latausmääristä laskutukseen. Kwh-mittari ja vikavirtasuojaus valmiina. Valintakytkimellä valitset lataatko vai lämmitätkö autoa.

Sale Off
Satmatic latausasema taloyhtiöön
€505,00

8MMO467S 2x hidaslataus

Kotimainen Harju Elekter (Satmatic) hidaslatausrasia tuotenro 8MMO467S.

Laskutuskäyttöön hyväksytty MID-energiamittari. Ei älyominaisuuksia. Kaksi hidaslatauspistoketta. Tolppa- tai seinäasennus.

Sale Off
Harju Elekter (Satmatic) hidaslatausasema, 8MMO467S, lataus/lataus
€405,00

8MMO466S lataus ja lämmitys

Harju Elekter (Satmatic) latausrasia tuotenro 8MMO466S. Vasen pistoke lataamista varten ja oikean puoleinen pistoke lämmitystä varten. Voidaan asentaa tolppaan tai seinään. Latauspistokkeessa MID-hyväksytty energiamittari.

Sale Off
Harju Elekter (Satmatic) hidaslatausasema, 8MMO466S, lataus/lämmitys
€395,00

Sähköauton peruslataus taloyhtiössä

Hidaslataamisen ohella taloyhtiöön voidaan toteutetaan taloyhtiöissä paljon infraremontteja, jotka mahdollistavat peruslatauksen taloyhtiössä. Peruslataus tarkoittaa lataamista kiinteästä AC-latausasemasta, jonka latausteho on 11-22kW. Tämä on myös autonvalmistajien, että sähköurakoitsijoiden suosittelema lataustapa. Peruslataamisen järjestäminen on hidaslataamista monivaiheisempi prosessi, ja vaatii yhteistyötä eri osapuolten kesken. Alla on yleinen kuvaus prosessista, mutta on tärkeää huomata, että se voi vaihdella eri taloyhtiöiden ja alueiden välillä:


On tärkeää huomata, että sähköauton latausmahdollisuuksien tarjoaminen taloyhtiössä voi tuoda lisäarvoa kiinteistölle ja tehdä siitä houkuttelevamman sähköautojen käyttäjille. Samalla on kuitenkin huomioitava, että se voi vaatia alkuinvestointeja ja lisätyötä, ja siksi päätökset tulisi tehdä huolellisen harkinnan jälkeen.

Suunnittelu ja päätöksenteko

Taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä tunnistaa kiinnostuksen sähköautojen latausinfrastruktuurin asentamiseen.

Tehtävänä on selvittää, onko taloyhtiöllä tekniset mahdollisuudet ja resurssit tarvittavan latausinfrastruktuurin asentamiseen.

Taloyhtiön osakkaat tai jäsenet osallistuvat päätöksentekoon, ja päätetään, halutaanko latausasemat asentaa.

Tekninen arviointi

Taloyhtiön on arvioitava sähköverkon kapasiteettia ja tarvittaessa tehtävä päivityksiä sähköjärjestelmään, jotta se tukee sähköautojen latausta.

Tarvittaessa on tehtävä yhteistyötä sähköverkkoyhtiön kanssa, jotta varmistetaan, että järjestelmä täyttää kaikki turvallisuus- ja suorituskykyvaatimukset.

Latausaseman valinta

Valitaan latausasemat, jotka täyttävät taloyhtiön tarpeet ja sähköauton käyttäjien odotukset.

Tehdään sopimus latausasemien toimittajan kanssa ja varmistetaan, että asennus täyttää kaikki paikalliset rakennus- ja sähkömääräykset.

Asennus

Latausasemat asennetaan taloyhtiön pysäköintialueelle tai muuhun sovittuun paikkaan.

Asennuksen yhteydessä on varmistettava, että sähköverkko toimii oikein ja että latausasemat ovat asianmukaisesti kytkettyinä.

Kustannukset

Kustannukset voivat vaihdella suuresti riippuen valituista latausasemista, tarvittavista sähköjärjestelmän päivityksistä ja asennustöistä.

Kustannuksia voivat kattaa taloyhtiö itse tai ne voidaan jakaa käyttäjille eri tavoin, esimerkiksi latausmaksujen tai osakkaiden maksuosuuksien kautta.

Käyttöönotto ja ylläpito

Latausasemat otetaan käyttöön, ja sähköautojen käyttäjille annetaan tarvittava informaatio.

Ylläpidetään järjestelmää ja seurataan latausasemien toimintaa.

Paras 11-22KW latausasema taloyhtiöön

Sale Off
Zaptec Pro MID latausasema

Markkinoiden kustannustehokkain latausasema taloyhtiöön. Zaptecissa on maksimilataustehoa 22kW saakka. Dynaaminen kuormanhallinta ja vaihetasapainotus. Kuukausiraportointi ja kulunvalvonta. OCPP-tuki mahdollistaa automaattisen laskutuspalvelun käyttöönoton.

€1.465,00

sähköauton latausinfra-avustus ja tuet Taloyhtiölle

Sähköautojen latauksen suosio on kasvussa eikä tahti tule hiipumaan jatkossakaan. Tämä tuo myös haasteita ja mahdollisuuksia taloyhtiöille. 


Nykyisiä parkkipaikkoja ja parkkialueita halutaan muuttaa sähköautoilijoille sopivaksi aina muutamasta paikasta suurempiin ratkaisuihin. Sähköauton latauspistehankkeisiin on ollut saatavilla avustusta. Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt (esim. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt) sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt.


Latausinfrahanke koostuu kartoituksesta, suunnittelusta, muutostöistä ja laitteiden asennuksesta. Suomessa ARA on tukenut taloyhtiöiden latausinfrahankkeita


Kuinka paljon tukea sähköauton latausasemien hankintaan taloyhtiö voi hakea?


Tällä hetkellä (12/2024) ARAlla ei ole tukia sähköauton latausinfran rakentamiseen. Lue ajankohtainen tilanne Sähköauton verotus ja hankintatuet blogitekstistä.


Kysyttävää? Ota yhteyttäasiakaspalvelu@nordicplug.fi

Voiko lämmitystolpasta ladata hybridiautoa? Mistä sähköautoa ladataan?

Hybridiauton tai sähköauton lataaminen normaalista pistorasiasta jatkuvasti ei ole suositeltavaa. Lataus tulisi aina rajoittaa 8A tasolle. Normaalista taloyhtiön lämmitystolpasta löytyy harvemmin vikavirtasuoja eikä pistorasia kestä sähköauton lataustehoa, vaan kuumuu ja aiheuttaa ennen pitkää vaaratilanteen. 


Hybridin tai sähköauton lataaminen taloyhtiöissä on lähtökohtaisesti kiellettyä ilman lupaa. Varmista siis ennen lataamista taloyhtiöltäsi latauksen lupa - ja mahdollinen kohdistettu laskutus tai latauskustannus autopaikan käytöstä.


Alta voit lukea, kuinka tavallisen lämmitystolpan muutostyö lataustolpaksi onnistuu helposti. Tällä ratkaisulla autopaikka soveltuu niin sähköauton lataamiseen kuin lämmittämiseen.

Lämmitystolpan muuttaminen lataustolpaksi

Vanha lämmitystolppa voidaan muuttaa lataustolpaksi helposti. Mikäli vanhasta tolpasta on voitu lämmittää autoa, muutos on mahdollinen. Harju Elekter Satmatic latausrasioiden avulla autopaikalla voidaan ladata ja lämmittää kahta autoa, joten ratkaisu soveltuu erinomaisesti autopaikoille, joissa vierekkäin on ladattava auto sekä perinteinen polttomoottoriauto. Lataustolpassa on sisäänrakennettuna lataamista varten vaaditut vikavirtasuojakytkimet ja energiamittari laskutusta varten. Käytetty sähkö mitataan autopaikkakohtaisesti. 


Lämmitys toimii tutulla kelloajastimella. Lataustolppa on sopiva ratkaisu kaikille hybridi- ja sähköautoille. Harju Elekter lataustolppa ei vaadi kuukausisopimuksia tai muita lisenssimaksuja. Tilaat vain laitteet ja asennuksen. Asennus vie keskimäärin yhden työtunnin per lataustolppa. Asennuksen voi suorittaa vain pätevöitynyt sähköasentaja, muttei se vaadi erillisiä lupia tai muuta osaamista.

Miksi Nordic Plug?

  • Kustannustehokkuus
    Sähköauton latauksen mahdollistaminen ei ole aina suuri projekti. Kustannustehokkaimmat ratkaisut asuntojen sekä taloyhtiöiden parkkipaikoille löydät meiltä.
  • Asennuskumppanit
    Laaja kumppaniverkostomme mahdollistaa, että saat kilpailutetun asennustarjouksen muutamassa päivässä. 
    Asennuksia toteutamme valtakunnallisesti.
  • Takuutyötä
    Meiltä hankituille latauslaitteille saa aina vähintään kahden vuoden täystakuun. Asennus on aina takuutyötä, saat työstä kaikki tarvittavat kuitit ja raportit. Meillä on "Luotettava Kumppani" -tunnustus.

Kysymyksiä?

Chat-palvelumme on auki arkisin 10-15. Voit myös soittaa meille tai jättää yhteydenottopyynnön tai kysymyksen alla olevalla lomakkeella.

sähköauton latauspiste taloyhtiölle asiakaspalvelija taneli

Saako lämmitystolpasta ladata sähköautoa?

Emme suosittele sitä niin turvallisuuden kuin käyttökokemuksen kannalta. Lämmitystolpasta lataaminen on vaarallista, koska pistorasia ei kestä sähköauton latausvirtaa, lämmitystolpassa ei välttämättä ole vikavirtasuojauksia ja lataaminen on hidasta. Varmista aina taloyhtiöltä latauskäytäntö, sekä mahdolliset muutostyöt.
Voiko lämmitystolpan tilalle vaihtaa lataustolpan?
Kyllä voi. Tämä on helppouden ja edullisuuden ansiota suosittu ratkaisu. Voit tilata meiltä Harju Elekter -latauslaitteen, ja asennuttaa sen suoraan vanhan tolpan tilalle. Latausasemassa on kaksi lämmityspistoketta ajastimella, sekä kaksi lataamiseen tarkoitettua pistoketta joista saa 3,7kWh -lataustehon sekä yksilöllisen energiamittarin.
Mitä maksaa lämmitystolpan muutos lataustolpaksi?
Tolppa-asennettavan Harju Elekter latausaseman hinta vaihtelee 399-499€ välillä riippuen mallista ja asennustavasta.

Asennuksen hinta riippuu aina hieman kohteesta, mutta keskimäärin asennus on huomattavasti perusasennusta edullisempi. Keskimäärin yhden lämmitystolpan muuntaminen lataustolpaksi maksaa 290€. Asennuksen tulee suorittaa pätevä sähköasentaja, mutta itse asennustyö on mutkatonta.
Voinko saada tukea latausaseman hankintaan?
Saako sähköauton lataamisesta raportin asukaskohtaisesti?
Harju Elekter ei tue raportointia, mutta Zaptec Pro tukee. Saat raportoinnin asukaskohtaisesti ja laskutuspalvelun.
Millainen lataustolppa sopii sähköautoille?
Hidaslataus 3,7kW latausteholla riittää yön yli lataamiseen ja näin ollen suurimmalle osalle taloyhtiössä lataaville. Tehokkaampi 11kW latausasema lataa tätä nopeammin. Lopullinen sopivuus riippuu sähköauton tai hybridiauton sisälaturin tehosta.
Mitä latausaseman asennus maksaa?