SÄHKÖAUTON PIKALATAUS - OPAS

TANELI IKONEN 6 MINUUTIN LUKU
19.1.2023
Suomessa on saatavilla useita erilaisia sähköauton latausmahdollisuuksia päästöttömille autoilijoille. Olet saattanut kuulla termeistä "kotilataus", "AC-lataus", "DC-lataus", "pikalataus", "suurteholataus" tai "Supercharger". Näillä latausasemilla on paljon eroavaisuuksia ja suurin osa liittyy siihen, kauanko akun täyteen lataaminen kestää. Kerromme tässä artikkelissa kaiken mitä sinun kannattaa tietää sähköautojen pika-, DC- tai suurteholatauksesta.

Mitä pikalataus tarkoittaa?
Pikalatauksella sähköautoa voidaan ladata huomattavasti kotilatausta suuremmalla teholla. Pikalataus hyödyntää DC-sähkövirtaa, kun kotilatauksessa käytetään AC-sähkövirtaa. AC-sähkövirrassa maksimilatausteho kotilatausasemilla on 22kW. Pikalatauksessa DC-sähkövirtaa hyödyntäen voidaan sähköautoa ladata jopa 350kW teholla.
Sähköautoissa ja lataushybrideissä on sisäinen muuntajalaite (sisälaturi / OBC), joka muuntaa autoon tulevan AC-virran akulle sopivaksi DC-virraksi. Pikalatauksessa hyödynnetään DC-virtaa syöttämällä se suoraan akkuun auton sisälaturin ohi, jolloin lataus on paljon tehokkaampaa ja nopeampaa!
Yleisesti ottaen puhutaan pikalatauksesta, kun latausteho on 30-50kW ja suurteholatauksesta, kun ylitetään +50kW latausteho.
erilaiset pikalatausliittimet

Autonvalmistajilla on kaksi kilpailevaa pikalatausstandardia: CCS ja CHAdeMo. CCS on saksalainen pikalatausstandardi ja yleisin Euroopassa. Euroopassa CCS liitintä kutsutaan myös nimellä CCS2, mikä viittaa Type-2 latausliittimeen. CCS2 latausportti muodostuu Type-2 portista ja sen alla olevista DC-pinneistä.

CHAdeMo on toinen kilpaileva pikalatausstandardi ja yleisin japanilaisten autojen keskuudessa. Suomessa esimerkiksi Nissan Leaf -sähköautoista löytyy CHAdeMO latausportti. CCS2 portista poiketen CHAdeMO:lle löytyy kokonaan oma porttinsa auton Type-1 tai Type-2 latausportin vierestä.
Tarkista oman autosi latausportit, pikalatausteho ja muut sähkötekniset tiedot Latausgurusta.
Mitä hyötyä on pikalataamisesta?
Pikalatauksen suurin hyöty on sähköauton toimintamatkan kasvattaminen lyhyessä ajassa. Pikalataukselle voi tulla tarvetta esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- Matkalla on tarve saada nopeasti auton akkuun lisää virtaa. Tunnin ruokailutauon aikana voidaan ladata jopa 400km toimintamatka.
- Kotona on mahdollisuus vain hidaslataukseen (3,7kW) ja ajamista on paljon, tai on tulossa pidempi matka eikä akkua saada täyteen ajoissa.
- Yritys, jolla on paljon lyhyttä ajoa ja useampi sähköauto tai sähköpakettiauto käytössä.

Mitä sähköauton pikalataus maksaa?
Sähköauton pikalataus on mahdollista julkisia latausasemia hyödyntämällä. Latauksen hinta koostuu usein latausajasta, ladatusta sähkömäärästä tai näiden yhdistelmästä. Sähköauton pikalatausta tarjoaa useat eri toimijat, kuten Kesko, S-ryhmä, McDonalds, eri autoliikkeet, jotkut Nesteet ja Teboilit. Pikalatausta varten tarvitset palveluntarjoajan RFID "lätkän" tai mobiilisovelluksen. Jotkut sovellukset toimivat ilman rekisteröintiä.
Olemme koostaneet oheiseen taulukkoon viimeisimpiä hintoja pikalataukselle ja suurteholataukselle. Taulukko päivitetty 01/2023.
Esimerkkejä pikalatureista

Supercharger
Teslan Superchargereita löytyy ympäri Suomea ja latausasemia voi käyttää muutkin kuin Teslan omistajat. Latausteho on jopa 250kW.

Suurteholatausa-sema
Suurteholatausaseman tunnistaa suuresta koosta ja useammasta latauskaapelista. Suurteholatureiden tehot ovat alkaen 100kW.

Pikalatausasema
Pikalatausasema on kapeampi ja pienikokoisempi kuin suurteholaturi. Latausaseman teho on alkaen 30kW.
Usein kysyttyä Pikalataamisesta
Mikä on sähköauton pikalaturi?
Mikä on suurteholaturi?
Mikä on supercharger?
Onko pikalataus turvallista?
Voinko ladata sähköautoani / hybridiautoani pikalatausasemalla?
Kuluttaako pikalataus akkua?
Miten erottaa AC- ja DC-latausasema?
Mitä haittaa pikalatauksesta voi olla?
Mitä tarkoittaa sähköauton teholataus?
Paljonko pikalataus maksaa?