kotilatausaseman valinta - 5 kohdan tarkastuslista

kotilatausaseman valinta sähköautolle

Sopivan sähköauton latausaseman tai latauspisteen löytäminen ja valitseminen ilman kokemusta voi olla vaikeaa. Ampeerit, kilowatit ja erilaiset lataustyypit termeineen voivat tuntua haastavilta. Avun löytämistä ei helpota yhtään se, että asia on uusi ja muuttuu nopeasti. Tavoitteet autokannan sähköistymiselle ovat kuitenkin korkealla tasolle, joten kotilataaminen tulee olemaan merkittävä osa suomalaista latausinfraa. 


Tässä artikkelissa käsitellään kotilatausaseman valintaa. Jos etsit tietoa sähköauton lataamisesta taloyhtiössä tai latausasemaa yritykselle, löydät näille aiheille omistetut sivut linkkien kautta. 


Olemme koostaneet useita erilaisia oppaita helpottaaksemme uuden tai jo kokeneemman sähköautoilijan elämää. Voit tutustua yleiseen oppaaseen sähköauton lataamisen perusteista tai hypätä suoraan katsomaan suosituimpia tuotteitamme: kiinteää Type-2 kotilatausasemaa ja voimavirtarasiaan sopivaa kannettavaa matkalaturia.


Sopivan latausaseman löytämisessä helpottaa tämän artikkelin lisäksi chatbottimme. Löydät sen sivun vasemmasta alareunasta. Alle olemme koostaneet 5 kohdan tarkastuslistan mitä on hyvä ottaa huomioon sopivaa latausasemaa valikoidessa. 

latausasema type2 kaapelilla vai TYPE2 PISTORASIALLA?

Sähköauton latausasemia löytyy kaapelilla, että ilman. Kaapeliversiossa latausasemaan on integroitu Type-2 latauskaapeli, jonka pituus vaihtelee 4,5 metristä jopa 10 metriin. Yleisin pituus on 5 metriä. Kaapelia ei voi ottaa mukaan latausasemasta, vaan se on pysyvästi kiinni. Sitten löytyy pistokkeellisia latausasemia, joiden mukana latauskaapelia ei toimiteta ollenkaan. Latauskaapeli on siis löydyttävä omasta takaa. 


Kannattaako latausasema ottaa Type-2 kaapelilla vai ilman? Tämä riippuu omista tarpeista. Helpoin ratkaisu on valita latausasema kaapelilla. Latauskaapeli löytyy aina samasta paikkaa ja on valmiina käyttöön. Yleensä latauskaapelin saa vielä nätisti kerälle latausaseman mukana tulevaan koukkuun tai latausaseman ympärille.


Latausasema ilman kaapelia voi tulla kyseeseen, jos halutaan latausasema kevyemmällä budjetilla ja voidaan hyödyntää auton mukana tullutta latauskaapelia. Latauskaapelin saa lukittua paikalleen vähintään lataamisen ajaksi. Monissa pistokkeellisissa latausasemissa kaapeli lukitaan paikalleen sovelluksen kautta. Mikäli auton mukana tulleelle asiointikaapelilla ei ole paljoa käyttöä, niin pistokkeellinen latausasema voi olla hyvä vaihtoehto. 


Latauskaapelin pituus kannattaa miettiä etukäteen. Riittääkö 5 metrinen latauskaapeli vai tarvitaanko pidempi? Yleensä latausaseman paikka voidaan valita melko vapaasti, mutta voi tulla vastaan tilanne jossa pidemmälle kaapelille olisi käyttöä. Lisäksi autojen latausporttien paikat poikkevat mallikohtaisesti. Hanki siis vähintään 5 metrinen latauskaapeli.

Sähköauton kotilatausaseman valinta  1 - latausasema type2 kaapelilla vai type2 pistorasialla
Sähköauton kotilatausaseman valinta 2 - KODIN SÄHKÖLIITTYMÄN KOKO - PALJONKO VIRTAA LATAAMISEEN VAADITAAN?

kodin sähköliittymän koko - paljonko virtaa lataamiseen vaaditaan?

Kotilatausaseman valintaan vaikuttaa nykyisen sähköliittymän koko.Yleensä suomalaisesta kodista löytyy 3x25A sähköliittymä, joka mahdollistaa 11kW (3x16A) latausaseman hankkimisen. Voit tarkastaa sähköliittymän koon ottamalla yhteyden sähkölaitokseen tai vilkaisemalla viimeisintä sähkönsiirtolaskua. 


Joissain omakotitaloissa on 3x35A sähköliittymä ja tuota suurempikin ei ole harvinaisuus. 3x35A ja sitä suurempi liittymäkoko mahdollistaa 22kW (3x32A) latausaseman asennuksen, joka tarkoittaa kaksi kertaa nopeampaa lataamista. Sähköliittymän kokoa on mahdollista kasvattaa ja esimerkiksi Elenian hinta 3x25A muuttamisesta 3x35A liittymäksi kustantaa noin 750 euroa.


Jos sähköautoa ladataan täydellä 11kW teholla 3x25A liittymästä, niin sähköliittymä saattaa olla kapasiteettinsa rajoissa ja riski pääsulakkeiden palamiseen muodostuu. Lataustehoa on siis syytä rajoittaa. Lataustehoa voidaan rajoittaa auton puolelta, latausaseman applikaatiosta tai suositelluin tapa on asentaa latausaseman yhteyteen kuormanhallintajärjestelmä. Kuormanhallinta tarkkailee muun kodin sähkönkulutusta ja säätää lataustehoa automaattisesti sopivalle tasolle. Mikäli kuormanhallintaa ei ole käytettävissä, niin yleensä yöllä on turvallista ladata 11kW teholla, mutta päivällä latausteho kannattaa puolittaa. 

KOTILATAUSASEMAN VALINTA - 5 KOHDAN TARKASTUSLISTA

sovelluksella vai ilman?

Sähköauton latausasemiin löytyy erilaisia sovelluksia, joista saattaa olla monenlaista hyötyä lataajalle. Sovelluksen avulla latausta voidaan hallita etänä Bluetooth tai Wifi-yhteyden kautta ja latauksen voi naksauttaa päälle kotisohvalta saunan jälkeen ilman hangessa tarpomista. Etähallinnan lisäksi latausta voidaan ajastaa, mikä on erityisen hyödyllinen toiminto pörssisähkön käyttäjälle sähkön ollessa edullisempaa. Tehoakin on yöllä yleensä enemmän saatavilla, kun muut kodin sähkölaitteet ovat kiinni. Kolmas hyödyllinen älytoiminto lataussovelluksissa on latausraportti. 


Raportista voi seurata lataamiseen kulutettua sähköä jopa käyttäjäkohtaisesti mikäli latausasemalla on useampi käyttäjä. Raporttia voidaan tarvita verottajalla tai työnantajalle, jos sattuu olemaan auvoisessa tilanteessa missä työnantaja maksaa lataamisen kulut. Mikäli kaipaat latausasemaa älyominaisuuksilla, tutustu Easee Homeen.


Moni seikka puhuu siis lataamissovelluksen puolesta. Kaikki eivät kuitenkaan kaipaa lataussovelluksia, vaan mahdollisimman yksinkertaista käyttöä. Kaapeli kiinni autoon ja lataus alkaa - se on siinä. Tällaisia latausasemia on onneksi olemassa. Yksi vaihtoehto valikoimastamme on Innohome Charlie-3 latausasema. On hyvä tietää, että tämän tyyppinen yksinkertainen Plug&Charge toiminto löytyy myös mobiilisovellusta hyödyntävistä latausasemista. Sovellusta ei siis ole pakko käyttää.

Sähköauton kotilatausaseman valinta 3 - sovelluksella vai ilman?
Sähköauton kotilatausaseman valinta 4 - Latausaseman sijainti tai asennus

LATAUSASEMAN SIJAINTI JA ASENNUS

Tämä saattaa olla listamme helpoin kohta - minne sijoitat sähköauton latausaseman? Ihanteellinen paikka latausasemalle on autotalli tai autokatos. Latausaseman voi asentaa myös ulkoseinälle tai tuttuun lämmitystolppaan. Latausasemissa on vähintään IP54 suojaluokitus, joka tarkoittaa säänkestävää rakennetta.


Tykkäämme kuitenkin ajatella, että latausasema säilyy parhaassa toimintakunnossa jos se voidaan asentaa katokseen. Valikoimastamme löytyy useimmille latausasemille sopiva sääsuoja mikäli ainoaksi vaihtoehdoksi jää asentaa latausasema ulkoseinälle. Näin estät mm. jään ja lumen satamisesta aiheutuvat haitat, kukapa haluaisi painella jäätyneitä nappeja.


Paikkaa valitessa kannattaa huomioida seuraavat asiat: missä auton latausportti sijaitsee ja yltääkö latauskaapeli helposti latausportille, miten kaapelireitti on järkevin järjestää latausasemalle ja saadaanko latausasema suojaan. Sähköasentaja auttaa tarvittaessa latausaseman sijainnin valinnassa. 


Latausaseman asennuksen tulee aina suorittaa pätevöitynyt sähköasentaja. Älä siis yritä asentaa sähköauton latausasemaa itse. Asennuksesta on syytä laatia asennuspöytäkirja, sillä muuten laitteen takuu ei ole voimassa. Vielä parempi, jos asentajalla on jo entuudestaan kokemusta latausasemien asentamisesta. Latausasemien asennuksissa on hienoisia eroja ja erityisesti kuormanhallinnan asennuksessa voi säästää, kun asentaja tietää mitä tekee.

KOTILATAUSASEMAN VALINTA - 5 KOHDAN TARKASTUSLISTA

Valitse luotettava toimija

Joskus asiat voivat mennä pieleen. Varmista, että näin ei käy valitsemalla luotettava latausasemien toimittaja. Latausasemassa on lain mukaan oltava vähintään kahden vuoden takuu. Joissain laitteissa takuu on yli kolme vuotta, kuten TeltoChargessa sekä Easee Home latausasemassa. Katso toimittajan arvostelut ja etsi tarvittavat tiedot latausasemasta. 


Mikäli toimittajan kautta saa asennuspalvelun, kannattaa se hyödyntää, sillä voit olla varma että asentajat ovat latausasemien asennukseen erikoistuneita ammattilaisia. Ulkomailta tilatessa olet yleensä omillasi, ja takuun toteutumisen kanssa otat tietoisen riskin.

Sähköauton kotilatausaseman valinta numero 5 - valitse luotettava toimija

Usein kysyttyä sähköauton kotilataamisesta

mikä on paras sähköauton latausasema?

mistä tiedän sopiiko latausasema autolleni?

Mikä sovellus sähköauton lataukseen?

Voiko pörssisähköllä ladatessa hinnan ilmoittaa työnantajalle tai verottajalle?

Auton lataamiseen käytetty raha voidaan ilmoittaa ainakin kolmella eri tavalla työnantajalle tai verottajalle:


1. Hyödynnä latausaseman sovelluksen tuottamaa latausraporttia. Esimerkiksi Easee latausaseman kuukausiraportti voidaan siirtää Exceliin. Lataa latausraportti CSV-muodossa tuntikohtaisesti, tee viereiset sarakkeet tuntikulutukselle ja pörssisähkön tuntihinnalle ja raportti on valmis.


2. Shelly 3EM on ratkaisu jokaiselle latausasemalle, jossa ei välttämättä ole omaa sovellusta tai älyominaisuuksia. Shelly 3EM voidaan asentaa sähkökeskukseen mittaamaan kulutusta. Voit seurata Shelly E3 avulla kulutusta reaaliajassa. Lataa CSV-muotoinen raportti kulutuksesta. Toimi Excelissä esimerkin yksi mukaan. Shelly 3EM energiamittarin löydät Nordic Plugin valikoimasta lisätarvikkeet-osiosta.


3. go-eCharger sovelluksella ajoitat latausta pörssisähkön hinnan mukaan ja raportoit toteutuneesta työnantajalle tai verottajalle.


4. Neljäs vaihtoehto, joka ei oikeastaan ole edes vaihtoehto. Verottajan ohjeena on muuttuvissa sähkönhinnoissa raportoida toteutunut kulutus kuukauden halvimman hinnan mukaan. Pörssisähkön osalta tämä on käytännössä aina huono vaihtoehto, hinnan käydessä jonain vuorokauden aikana lähellä nollaa, koko kuukauden laskutus tapahtuu tämän mukaan.

Miten nopeasti sähköauto latautuu?

Voiko sähköauton ladata Lämmitystolpasta tai normaalista pistorasiasta?

Auton lataaminen lämmitystolpasta tai normaalista pistorasiasta on mahdollista, muttei suositeltavin tai tehokkain ratkaisu. Muista aina rajoittaa latausteho maksimissaan 8A teholle ja varmistaa taloyhtiön lämmitystolppaa käyttäessä lupa lataamiseen. Pistorasiasta saatava noin 1,7kW latausteho on myös todella hidas tapa ladata sähköautoa, joten huomioi että sähköauton lataaminen tyhjästä täyteen voi viedä sillä jopa kaksi päivää.

Voiko sähköauton jättää yöksi lataukseen?

Ehdottomasti voi, tämä on myös suosituin tapa ja usein myös edullisin. Sähköautoa on loogista ladata silloin kun sitä ei käytetä jatkuvasti, eli usein yöaikaan. Pörssisähköä käytettäessä yösähkö on yleensä halvinta aika vuorokaudessa, samalla toimit myös vastuullisesti välttämättä sähköverkon ylimääräistä kuormittamista jakamalla kulutustasi ei-niin-suosituille tunneille.

Mistä tiedän kodin pääsulakkeen koon?

Näet tiedon yleensä sähkölaskustasi. Voit myös kysyä asiaa sähköyhtiöltäsi.

mikä on dynaaminen kuormanhallinta?


Dynaaminen kuormanhallinta tunnistaa koko kodin käytettävissä olevan sähkökapasiteetin ja säätää lataustehoa automaattisesti käytettävissä olevan energian mukaan. Näin lataat aina optimaalisella teholla ja vältyt pääsulakkeen palamiselta.

Easee Latausasema - kokemuksia
Easee latausasema kotiin - Kokemuksia Easee home 22kW latausasema Easee Home latausasema on saavuttanut suuren suosion Suomen markkinoilla. Latausaseman ollessa...
Kotilatausaseman valinta - 5 kohdan tarkastuslista
kotilatausaseman valinta - 5 kohdan tarkastuslista kotilatausaseman valinta sähköautolle Sopivan sähköauton latausaseman tai latauspisteen löytäminen ja valitseminen ilman kokemusta voi...
Sään vaikutus sähköauton lataamiseen
sään vaikutus sähköauton lataamiseen JUHA KUMMUNMÄKI 6 MINUUTIN LUKU  10.01.2023 Sähköauton lataaminen eri vuodenaikoina - mitä tulee ottaa huomioon? Sähköautoa harkitessa,...