PARAS sähköauton LATAUSASEMA yritykselle

Sähköautoilun suosio kasvaa vauhdikkaasti ja useiden arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä joka neljäs auto maassamme olisi sähköauto. Kaikki nuo autot tarvitsevat virtaa kulkeakseen, ja siksi lataamisen tarve lisääntyy kotilataamisen lisäksi yrityksien pysäköintialueilla. 


Latausmahdollisuutta yrityksesi pysäköintialueella arvostavat työntekijöiden lisäksi myös asiakkaat ja vierailijat - ja varsinkin tulevaisuudessa tämä voi olla yrityksesi rekrytointivaltti. Tulevaisuuden tarpeiden lisäksi edistät myös ympäristöystävällistä liikkumista ja vastuullisuutta, kun hankit latausasemat yrityksen pihamaalle. 

Sähköautoa on luontevinta ladata siellä missä se on pitkään paikoillaan, kuten kotona tai työpaikalla. Nordic Plugin kautta saat latausaseman myös yrityksesi käyttöön. 


Kirjoitimme tämän tekstin sinulle, jotta voisit oppia aiheesta lisää ja valita oikean latausaseman yrityksellesi. Lataaminen on työntekijöille verovapaa etu ainakin vuoteen 2025 mennessä. Muista myös hyödyntää latausasemiin saatava yritysavustus, josta voit lukea lisää alta.

Ei aikaa lukea tekstiä?

MIKSI KIINTEÄ sähköauton LATAUSASEMA YRITYKSELLE?

Useimpien sähköautojen ja lataushybridien mukana toimitetaan ns. schuko-laturi, jonka voi kiinnittää normaaliin pistorasiaan. Tämä on useimmille se tutuin tapa ladata autoa myös töissä käydessä. Kiinteällä latausasemalla on kuitenkin selviä etuja pistorasialataamiseen verrattuna, niin työnantajan kuin työntekijän näkökulmasta.


Turvallisuus. Pistorasiasta lataaminen jatkuvalla yli 8A teholla ei ole suositeltua ja voi aiheuttaa vanhassa rasiassa kuumentumista ja pahimmassa tapauksessa tulipaloriskin. Et varmaan jättäisi sähkögrilliäkään valvomatta päälle 12 tunnin ajaksi.


Latausteho. 8A virta tarkoittaa 1,8kW lataustehoa. Toisin sanoen 100 kilometriä akkuun 12 tunnin aikana. Kiinteällä 11kW latausasemalla auton akkuun saa 60-100km kahdessa tunnissa.

Käyttäjien tunnistaminen ja raportointi. Schuko-laturi ei mahdollista lataajien tunnistamista tai riittäviä kuukausittaisia kwh-raportteja. Suko-laturit eivät myöskään ole yritysavustuksen piirissä.

Kustannustehokkuus. Latausaseman hankkiminen yritykselle kuuluu tällä hetkellä valtion tuen piiriin, joten voit hankkia kilpailuetua ja tyytyväisiä työntekijöitä sekä asiakkaita pienellä investoinnilla.

Oikea tapa ladata sähköautoja. Sähköauton lataaminen kiinteästä latausasemasta on sähköautovalmistajien kuin myös sähköasentajien suositus.

Kuinka tehokas sähköauton latausasema yritykselle voidaan asentaa?

Lähtökohtaisesti latausasemia voidaan asentaa 1.8 - 22kW tehoisina. Yritykselle sopivasta latausjärjestelmästä tehdään suunnitelma. Jos vain mahdollista, niin saat suurimman hyödyn, kun selvität etukäteen kiinteistön sähköliittymän pääsulakekoon, sähköliittymän huipputehon viimeisen 12 kuukauden ajalta, teho- sekä autopaikkojen lukumäärän ja nousujohdon tyypin. 

Saat kaikki edellämainitut tiedot sähköverkkoyhtiöltäsi. Jos et ole varma mistä aloittaa, ota meihin yhteyttä ja autamme sinua löytämään oikeat latausratkaisut juuri teidän tarpeisiin. Latauspisteen valinta toteutaan alkukartoituksen jälkeen, optimaalisen lataustehon, oikean lataustyypin ja käyttötarkoituksen varmistamiseksi. 

Nyrkkisääntönä voi pitää hybrideille tarvittavan lataustehon olevan 3,7kW - maksimaalisesta auton lataustehosta johtuen. Et siis saa latauspisteestä irti enempää virtaa kuin auton latausteho on valmis vastaanottamaan. 

Täyssähköautoille kiinteät latausasemat tarjoavat 11kW ja 22kW lataustehoa, ja suuremmat yleensä julkisessa käytössä olevat latauspisteet tätä suurempaa tehoa pikalatauksena.

Kuormanhallinta yrityksen latauspisteelle

"Kuormanhallinnan voi toteuttaa kahdella eri tavalla, dynaamisesti tai staattisesti."

Arvioiden mukaan yli 80% yrityksistä tarvitsee kuormanhallinnallisen latausjärjestelmän. Tälle on ihan selkeä syy: yritysten sähköliittymien koko on rajallinen ja kun useampi latausasema asennetaan samaan verkkoon, niin verkon kapasiteetti on koetuksella. Kuormanhallinta monitoroi kiinteistön sähköverkkoa ja  mahdollistaa suurimman virran käyttämisen aina, kun kiinteistössä on virtaa vapaana.  

Kuormanhallinnan voi toteuttaa kahdella eri tavalla, dynaamisesti sekä staattisesti. Olemme kirjoittaneet kuormanhallinnasta ja niiden eroista tietopaketin, jonka löydät täältä. Lyhyesti, dynaaminen kuormanhallinta jakaa älymittarin avulla virtaa latausasemille ottaen huomioon muun liittymän sähkönkulutuksen.Staattisessa kuormanhallinnassa taas asentaja kertoo latausasemille asennusvaiheessa paljonko sähkövirtaa on maksimissaan käytettävissä lataamiseen. 

Isommassa kohteessa latausasemat jakavat tuon kuorman keskenään eri autoille. 
Kuormanhallinta yritykselle

Sopiva latausasema yritykselle

Nordic Plugin valikoimasta sopiva sähköauton latausasema yritykselle on TeltoCharge 11kW. TeltoCharge 11kW latausasema on suunniteltu pohjoismaisen yrityksen käyttöön ja olosuhteisiin.  Latausasema voidaan asentaa ulos parkkipaikalle, tai autohalliin. 

Latausasema on helppokäyttöinen ja työntekijä voi käynnistää latauksen vilauttamalla RFID-korttia laturin sivupaneelissa. Latausaseman kuormanhallinta pitää huolen, että latausteho on optimaalisella tasolla. Type-2 liitännän ansiosta niin täyssähkön, kuin lataushybridinkin lataaminen onnistuu. 

Kiinteä latauskaapeli pitää huolen että lataaminen on vaivatonta, eikä vaadi oman latauskaapelin siirtelyä tai mukana kuljettamista. OCPP Latausjärjestelmän ansiosta useampi latausasema voidaan linkittää yhteen ja latauksista saadaan kattavat raportit.
  • Kattavat ominaisuudet yrityksen tarpeisiin:

  • Latausasemassa sisäänrakennettuna standardien mukainen Type A 30mA vikavirtasuojakytkin + 6mA DC tasavirrantunnistin

  • 5 metrinen kiinteä sähköauton latauskaapeli (Type-2) – sinun ei tarvitse liikutella kaapeleita

  • Lataustehoa 11kW saakka - kuormanhallinta optimoi lataustehon

  • Latauksen tietoja voi seurata puhelinsovelluksesta tai latausjärjestelmästä

  • RFID-tunnisteella varmistetaan luvallinen käyttö ja lataamisen helppous

  • Kuormanhallinta optimoi lataustehoa ja pitää huolen, että kiinteistön sähkökapasiteetti ei ylity missään tilanteessa



    Tutustu latausasemaan tarkemmin TeltoCharge 11kW sivulta.

Sähköauton latausasema 11kW yritykselle

ara - Sähköautojen latauspisteavustus työpaikoille

ARA myöntää tukea työpaikkojen latauspisteiden hankintaan pysäköintialueille, jotka ovat pääasiassa työntekijöiden käytettävissä. 


Tuen määrä on 750 euroa per avustusehdot täyttävä ja käyttökuntoinen laite.


Tukea täytyy hakea ennen latausasemien asennusta ja se maksetaan jälkikäteen kertaeränä. Tuen saamiseksi vaaditaan latauslaitteiden valmistumisdokumentaatio, jonka toimitamme teille tilauksen yhteydessä. 


Yhdelle hakijalle voidaan myöntää avustusta enintään 10 latauslaitteeseen vuodessa. Kymmenen latauslaitteen rajoitus koskee myös saman rakennuksen tai kiinteistön yhteistä aluetta eri toimijoiden toimesta. 


Samaan konserniin kuuluville hakijoille voidaan kuitenkin myöntää avustusta yhteensä enintään 50 latauslaitteeseen vuodessa.

latauslaitteiden edellytykset tuen saamiseen:

  • Latausasemassa on Type-2 pistoke tai latauskaapeli
  • Käyttöönottaessa latausaseman latausteho oltava vähintään 3,7kW ja tuki 11kW latausteholle
  • Latausasemassa on kuormanhallinta
  • Latausasemien on oltava pääasiassa työntekijöiden käyttöön,
    mutta vierailijoiden autojen lataamista ei ole kielletty

Kuka voi hakea avustusta?

  • Yritykset ja yksityiset työnantajat
  • Kaupungit ja kunnat
  • Kuntayhtymät sekä kunnalliset laitokset
  • Yksityiset liikekiinteistön tai liikerakennuksen omistajat
  • Säätiöt, seurakunnat, osuuskunnat tai rekisteröidyt yhdistykset

avustusta ei myönnetä, jos:

  • Avustusta haetaan valtiolliselle elimelle, virastoille, kaupallisille pysäköintiyhtiöille tai yhteisöille, 
    jotka olisivat oikeutettuja sähköautojen latausinfra-avustukseen
  • Avustusta haetaan keskeneräiseen uudisrakennuskohteeseen
  • Avustuksen hakijalle on myönnetty muuta avustusta samaan tarkoitukseen
  • Latauspisteet toteutetaan lain 733/2020 nojalla (Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä), ei lain määräämä osa hankkeesta kuulu avustuksen piiriin
  • Avustuksen saaja on ylittänyt De Minimis tuen enimmäismäärän (200.000€) viimeisen kolmen vuoden aikana

Kuinka latauspisteavustusta työpaikalle haetaan?

2. Kirjaudu ARAn verkkoasiointiin täältä ja lähetä hakemus liitteineen

3. Hyväksytyn päätöksen jälkeen toteuta asennus tutun urakoitsijan tai meidän asennuskumppanin kautta. 

4. Lataa ja täytä maksatushakemus. Hae lopuksi maksatusta ARAn verkkoasioinnissa.


Sähköauton lataamisen hinta yritykselle

lataamisen hinta yritykselle

Sähköauton lataamisen hinta yritykselle koostuu latausasemasta, latausaseman asennuksesta, mahdollisista lisäasennustöistä ja tietenkin sähkön hinnasta. Osa latausasemien tarjoajista veloittaa yrityksiltä lisenssimaksuja taustalla pyörivistä latausjärjestelmistä. 

Lisäksi on mahdollista, että yritys veloittaa provisiota kulutetusta sähköstä. Kysy tarjous latauspisteestä laitteineen ja asennuksineen sähköpostilla tai soittamalla meille.

RFID-kortinlukijan avulla voit rajoittaa latausaseman käytön luvan saaneille henkilöille sekä seurata latauksia autokohtaisesti. Latausmahdollisuuden työpaikalla voi tarjota työntekijälle myös niin, että työnantaja asettaa latauksen hinnaksi vähintään ladatun sähkön hinnan.

Latausaseman voit ostaa yrityksellesi kauttamme eri maksutavoilla, sekä asennuksella että ilman asennusta.

sähköauton lataaminen työsuhde-etuna

Omaa sähköautoa, lataushybridiä tai käyttöetuautoa voidaan ladata työpaikalla työnantajan tarjoamalla sähköllä. Tämä on veronalainen luontoisetu. 

Vapaan autoedun tapauksessa työnantaja maksaa polttoaine- ja energiakustannukset. Tällöin työntekijälle ei muodostu veronalaista luontoisetua.

Lue artikkelimme työsuhde-etuna sähköauton lataaminen, jossa kerromme lisää aiheesta. 
Sähköauto pellolla

latauskulujen kohdentaminen yrityksessä

Miten latauskulut kohdennetaan yrityksessä?

Yrityksen latauskulujen kohdentamisessa tärkein asia on sähköauton lataajan tunnistautuminen ennen ja ja jälkeen latauksen. Helpoin tapa tunnistaa lataaja on käyttää RFID-kortteja eli latauskorttia. Jotkut puhuvat ”lataustägistä” tai ”latauslätkästä”. Periaate on sama: Yrityksen työntekijöille luovutetaan kortit, ja korttia vilauttamalla lataus käynnistyy tai päättyy. 


Toinen vaihtoehto on, että työntekijä tunnistautuu mobiilisovelluksella ja aloittaa lataamisen.


Tieto latauksesta liikkuu yrityksen latausjärjestelmään. Latausjärjestelmään jää tietoa latausajankohdasta, latausmäärästä ja tietty lataajan tunniste.


Latausjärjestelmästä lataustapahtumia voidaan seurata helposti viikko-, kuukausi- tai kvartaalitasolla.


varaa tapaaminen

Helpoin ratkaisu selvittääksesi oikeat sähköauton latausratkaisut yrityksesi käyttöön. Autamme mielellämme niin laitevalinnoissa kuin alkukartoituksessa. Varaa aika suoraan kalenteristamme kun sinulle sopii.


Tapaamisessa saat asiantuntijan avun niin alkuun pääsemiseen, alustavaan kartoitukseen, ARA-tuen hakemiseen, sähköauton latauslaitteiden valintaan tai mihin vain aiheeseen liittyen.


Nähdään!

Autamme kaikissa kysymyksissä

  • Askarruttaako latausaseman valinta tai asennuksen mahdollisuus yritykseenne? Kysy pois!

  • Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
  • Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla. Sähköpostitiedusteluihin vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu

Muut lukivat myös...

Paljonko sähköauton lataaminen maksaa?

Sähköauton lataus mökillä - mitä ottaa huomioon

Myydyimmät sähköautot Suomessa