SÄHKÖAUTON LATAUSASEMA YRITYKSELLE

Kannattaako ostaa sähköauto? - Juha Kummunmäki

TANELI IKONEN, 9 MINUUTIN LUKU

päivitetty 11.7.2024

Sähköautoilun suosio kasvaa vauhdikkaasti ja useiden arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä joka neljäs auto maassamme olisi sähköauto. Kaikki nuo autot tarvitsevat sähköä kulkeakseen ja siksi lataamisen tarve lisääntyy kodin lisäksi yritysten pysäköintialueilla.


Latausmahdollisuutta yrityksesi pysäköintialueella arvostavat työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja vierailijat. Tulevaisuudessa tämä voi olla yrityksesi rekrytointivaltti. Tulevaisuuden tarpeiden lisäksi edistät ympäristöystävällistä liikkumista ja vastuullisuutta, kun asennat sähköauton latausaseman yrityksen pihaan. Tässä oppaassa kerromme auton lataamisesta yrityksissä ja sopivan latausaseman valitsemisesta.

Haluan latausmahdollisuuden työntekijöille

Lataamisen järjestäminen yrityksen työntekijöille tekee sinusta paremman työnantajan. Työntekijät arvostavat latausmahdollisuutta ja latausmahdollisuus voi toimia myös rekrytointivalttina. Samalla edistät ympäristöystävällistä liikkumista ja levität positiivista työnantajakuvaa. Työpaikkalataaminen on verovapaa työsuhde-etu ainakin vuoden 2025 loppuun saakka.


Suosittelemme aina kiinteän latausaseman asentamista yritykselle, sillä ne ovat kanneltavia matkalatureita turvallisempia, ne mahdollistavat kuormanhallinnan, käyttäjät on mahdollista tunnistaa ja latauksista saadaan tarvittaessa tarkka raportti. 


Suosittelemme: DEFA Power latausasemaa. DEFA Powerissa on lataustehoa jopa 22kW saakka, kiinteä 6 metrinen Type-2 latauskaapeli ja älyominaisuudet. Työntekijät voivat aloittaa ja pysäyttää lataamisen RFID-lätkällä. Latauksista saa raportin käyttäjäkohtaisesti vaikkapa kuukausitasolla. DEFA Powerilla ei ole vielä MID-hyväksyntää, joten latausasema ei sovellu mikäli työntekijöitä halutaan laskuttaa lataussähköstä. Useampi DEFA Power on mahdollista liittää samaan kuormanhallintaan, jolloin sähkökapasiteetti hyödynnetään järkevästi eikä ylikuormitusta pääse syntymään.

Haluan latausmahdollisuuden asiakkaille

Lataamisen mahdollistaminen asiakkaille on selkeä kilpailuetu. Asiakkaat tulevat mieluusti asioimaan yrityksessä, jossa sähköautoa voidaan ladata asioinnin ajan. Ravintola- ja majoitusalalla puhutaan jo merkittävästä edusta. 


Helpoin tapa järjestää lataus asiakkaille on asennuttaa sopivat latausasemat ja tehdä sopimus operoinnista kolmannen osapuolen kanssa. Tähän suosittelemme esimerkiksi EasyParkkia. Yritys määrittelee itse lataamisen hinnan. EasyPark veloittaa lataussähkön asiakkailta ja tilittää rahat yritykselle esimerkiksi kerran viikossa. Tämä on myös asiakkaille helpoin tapa, sillä EasyParkin sovellus löytyy valmiiksi jo lähes jokaisen autoilijan puhelimesta. EasyPark ei maksa yritykselle mitään, vain asiakas maksaa lataustapahtumasta pienen maksun. 


Suosittelemme aina kiinteän latausaseman asentamista yritykselle, sillä ne ovat kanneltavia matkalatureita turvallisempia, ne mahdollistavat kuormanhallinnan, käyttäjät on mahdollista tunnistaa ja latauksista saadaan tarvittaessa tarkka raportti. 


Suosittelemme: Zapte Pro latausasemaa. Zaptec Prossa on lataustehoa jopa 22kW saakka, Type-2 pistorasia (asiakas voi kiinnittää oman latauskaapelin) ja älyominaisuudet. Zaptec Prossa on sisäänrakennettu kuormanhallinta ja kuorma jakaantuu latausasemien kesken älykkäästi. Latausasemia on helppo lisätä jälkikäteen. Asiakkaat voivat aloittaa ja päättää lataamisen EasyParkin sovelluksella. Yritys määrittelee itse sopivan lataushinnan ja EasyPark tilittää maksut yritykselle viikoittain. Zaptec Prossa on mittalaitelain vaatimuksen täyttävä MID-hyväksytty mittari, joka vaaditaan kun lataussähköstä veloitetaan asiakkaita.

Haluan täyttää latauslain minimin

EU:n direktiivistä johdettu latauspistelaki määrää ei-asuinkäytössä oleviin rakennuksiin, jonka yhteydessä on yli 20 parkkipaikkaa, hankkimaan vähintään yhden sähköauton latauspisteen vuoden 2024 loppuun mennessä. Latauspisteen on oltava yli 3.7kW tehoinen ja siinä on oltava Type-2 ja/tai CCS liitin/latauskaapeli.


Sopivan latausaseman valitessa kannattaa pohtia halutaanko lataajia laskuttaa. Jos vastaus on kyllä, niin latausaseman on täytettävä mittauslaitedirektiivin määräykset ja sen on oltava MID-hyväksytty sekä latausasemassa on oltava näyttö, josta nähdään ladatut kilowattitunnit. Jos lataajia ei tarvitse laskuttaa, niin latauslaitteiston suhteen on enemmän valinnanvaraa. 


Suosittelemme (lataajia halutaan laskuttaa): Zaptec Pro latausasemaa. Zaptec Prossa on lataustehoa jopa 22kW saakka, Type-2 pistorasia (asiakas voi kiinnittää oman latauskaapelin) ja älyominaisuudet. Zaptec Prossa on sisäänrakennettu kuormanhallinta ja kuorma jakaantuu latausasemien kesken älykkäästi. Voit hankkia yhden ja lisätä latausasemia jälkikäteen. Asiakkaat voivat aloittaa ja päättää lataamisen EasyParkin sovelluksella. Yritys määrittelee itse sopivan lataushinnan ja EasyPark tilittää maksut yritykselle viikoittain. Zaptec Prossa on mittalaitelain vaatimuksen täyttävä MID-hyväksytty mittari, joka vaaditaan kun lataussähköstä veloitetaan asiakkaita.


Suosittelemme (lataajia ei laskuteta): DEFA Power latausasemaa. DEFA Powerissa on lataustehoa jopa 22kW saakka, kiinteä 6 metrinen Type-2 latauskaapeli ja älyominaisuudet. Latausaseman käyttäjille voidaan tarjota RFID-tunnisteet, joilla lataus toimii, tai latausasema voidaan asettaa vapaaseen käyttöön ilman tunnistautumista. Useampi DEFA Power on mahdollista liittää samaan kuormanhallintaan, jolloin sähkökapasiteetti hyödynnetään järkevästi eikä ylikuormitusta pääse syntymään.

Parhaat latausasemat yritykselle

Harju elekter, hidaslatauspiste

402€ / kpl, alv0

Defa power latausasema, 22kw

620€ / kpl, alv0

Zaptec pro latausasema, 22kw

1030€ / kpl, alv0

Ei aikaa lukea tekstiä?

MIKSI KIINTEÄ SÄHKÖAUTON LATAUSASEMA YRITYKSELLE?

Useimpien sähköautojen ja lataushybridien mukana toimitetaan ns. schuko-laturi, jonka voi kiinnittää normaaliin pistorasiaan. Tämä on useimmille se tutuin tapa ladata autoa myös töissä käydessä. Kiinteällä latausasemalla on kuitenkin selviä etuja pistorasialataamiseen verrattuna, niin työnantajan kuin työntekijän näkökulmasta.


Turvallisuus. Pistorasiasta lataaminen jatkuvalla yli 8A teholla ei ole suositeltua ja voi aiheuttaa vanhassa rasiassa kuumentumista ja pahimmassa tapauksessa tulipaloriskin. Et varmaan jättäisi sähkögrilliäkään valvomatta päälle 12 tunnin ajaksi täydellä teholla.


Latausteho. 8A virta tarkoittaa 1,8kW lataustehoa. Toisin sanoen 100 kilometriä akkuun 12 tunnin aikana. Kiinteällä 11kW latausasemalla auton akkuun saa 60-100km kahdessa tunnissa.

Käyttäjien tunnistaminen ja raportointi. Schuko-laturi ei mahdollista lataajien tunnistamista tai riittäviä kuukausittaisia kwh-raportteja. Suko-laturit eivät myöskään ole yritysavustuksen piirissä.

Oikea tapa ladata sähköautoja. Sähköauton lataaminen kiinteästä latausasemasta on sähköautovalmistajien kuin myös sähköasentajien suositus.

KUINKA TEHOKAS SÄHKÖAUTON LATAUSASEMA YRITYKSELLE VOIDAAN ASENTAA?

Lähtökohtaisesti latausasemia voidaan asentaa 1.8 - 22kW tehoisina. Tyypillinen latausasema on kiinteä Type-2 latausasema, joka asennetaan 11 kW latausteholle. Latausasemat liitetään kuormanhallintajärjestelmään, jotta liittymän sulakkeet eivät pääse palamaan ja virta jakautuu optimaalisesti autoille. Lopullinen latausteho riippuu siitä millainen latausjärjestelmä rakennetaan: asennetaanko nykyisten lämmitystolppien tilalle hidaslatauspisteet, korotetaanko sähköliittymää ja vedetään uusi kaapelointi kiinteille latausasemille tai jotain siltä väliltä. 

Yritykselle sopivasta latausjärjestelmästä tehdään suunnitelma. Jos vain mahdollista, niin saat suurimman hyödyn, kun selvität etukäteen kiinteistön sähköliittymän pääsulakekoon, sähköliittymän huipputehon viimeisen 12 kuukauden ajalta, ja halutun latauspaikkojen määrän. 

Saat edellämainitut tiedot pääosin sähköverkkoyhtiöltäsi. Jos et ole varma mistä aloittaa, ota meihin yhteyttä ja autamme sinua löytämään oikeat latausratkaisut juuri teidän tarpeisiin. Latauspisteen valinta toteutaan alkukartoituksen jälkeen, optimaalisen lataustehon, oikean lataustyypin ja käyttötarkoituksen varmistamiseksi. 

Nyrkkisääntönä voi pitää hybrideille tarvittavan lataustehon olevan 3,7kW - maksimaalisesta auton lataustehosta johtuen. Et siis saa latauspisteestä irti enempää virtaa kuin auton latausteho on valmis vastaanottamaan. 

Täyssähköautoille kiinteät latausasemat tarjoavat 11kW ja 22kW lataustehoa (AC), ja suuremmat yleensä julkisessa käytössä olevat latauspisteet tätä suurempaa tehoa pikalatauksena (DC).

Kuormanhallinta yrityksen latauspisteelle

"Kuormanhallinnan voi toteuttaa kahdella eri tavalla, dynaamisesti tai staattisesti."

Arvioiden mukaan yli 80% yrityksistä tarvitsee kuormanhallinnallisen latausjärjestelmän. Tälle on ihan selkeä syy: yritysten sähköliittymien koko on rajallinen ja kun useampi latausasema asennetaan samaan verkkoon, niin verkon kapasiteetti on koetuksella. Kuormanhallinta monitoroi kiinteistön sähköverkkoa ja  mahdollistaa suurimman virran käyttämisen aina, kun kiinteistössä on virtaa vapaana.  

Kuormanhallinnan voi toteuttaa kahdella eri tavalla, dynaamisesti sekä staattisesti. Olemme kirjoittaneet kuormanhallinnasta ja niiden eroista tietopaketin, jonka löydät täältä. Lyhyesti, dynaaminen kuormanhallinta jakaa älymittarin avulla virtaa latausasemille ottaen huomioon muun liittymän sähkönkulutuksen. Staattisessa kuormanhallinnassa taas asentaja kertoo latausasemille asennusvaiheessa paljonko sähkövirtaa on maksimissaan käytettävissä lataamiseen ja latausasemat jakavat käytettävissä olevan tehon.
Kuormanhallinta sähköauton lataus yritykselle

voimavirtaan sopiva latausasema yritykselle

Voimavirtarasiaan sopiva latausasema on go-eCharger Gemini Flex. Gemini tuotesarjaa on saatavilla sekä voimavirtaan kytkettävänä, että kiinteästi asennettavana ja lataustehoa on jopa 22kW saakka. Maksimilatausteholla autoon saadaan 100km ajomatkaa alle kahdessa tunnissa. Latausasema voidaan asentaa parkkipaikalle tai autohalliin. Latausasemaa on helppo käyttää ja työntekijä voi käynnistää latauksen vilauttamalla omaa RFID-korttia laturin päällä. Lataus onnistuu myös puhelinsovelluksen avulla.

Gemini latausasema tukee kuormanhallintaa ja latausasemia voidaan linkittää useita samalle parkkipaikalle. Kuormanhallinnan avulla varmistetaan, että kiinteistön sähkökapasiteettia ei ylitetä.

Geminissä ei ole kiinteää kaapelia, vaan Type-2 latauspistoke. Tämä mahdollistaa myös Type-1 auton lataamisen soveltuvalla kaapelilla. Latauskaapeli voidaan lukita paikoilleen sovelluksen avulla.
  • Kattavat ominaisuudet yrityksen tarpeisiin:

  • Latausasemassa sisäänrakennettuna standardien mukainen Type A 30mA vikavirtasuojakytkin + 6mA DC tasavirrantunnistin

  • Type-2 latauspistoke mahdollistaa Type-1 ja Type-2 sähköautojen ja hybridien lataamisen

  • Lataustehoa 11 kW saakka - kuormanhallinta optimoi lataustehon

  • Latauksen tietoja voi seurata puhelinsovelluksesta

  • RFID-tunnisteella varmistetaan luvallinen käyttö ja lataamisen helppous

  • Kuormanhallinta optimoi lataustehoa ja pitää huolen, että kiinteistön sähkökapasiteetti ei ylity missään tilanteessa



    Pitkä 7 vuoden takuu!

ara - Sähköautojen latauspisteavustus työpaikoille


HUOM! AVUSTUS ON PÄÄTTYNYT. Uusia avustuksia yritysten latauspisteille ei ole julkaistu, eikä asiasta ole suunnitelmia eduskunnassa (07/2024). Päinvastoin, latauspistelaki määrää yrityksiä järjestämään latausmahdollisuuden parkkipaikoilleen vuoden 2024 loppuun mennessä.


Tuen määrä on 750 euroa per avustusehdot täyttävä ja käyttökuntoinen laite. Tukea täytyy hakea ennen latausasemien asennusta ja se maksetaan jälkikäteen kertaeränä. Tuen saamiseksi vaaditaan latauslaitteiden valmistumisdokumentaatio, jonka toimitamme teille tilauksen yhteydessä. 


Yhdelle hakijalle voidaan myöntää avustusta enintään 10 latauslaitteeseen vuodessa. Kymmenen latauslaitteen rajoitus koskee myös saman rakennuksen tai kiinteistön yhteistä aluetta eri toimijoiden toimesta.  Latauslaitteita ei saa asentaa asukas- tai asiakaspysäköintipaikoille.
Hakijan on haettava avustus ennen kuin avustuksella toteutettavat latauslaitteiden asennukset on tehty valmiiksi.


Samaan konserniin kuuluville hakijoille voidaan kuitenkin myöntää avustusta yhteensä enintään 50 latauslaitteeseen vuodessa.

latauslaitteiden edellytykset tuen saamiseen:

  • Latausasemassa on Type-2 pistoke tai latauskaapeli
  • Käyttöönottaessa latausaseman latausteho oltava vähintään 3,7kW ja tuki 11kW latausteholle
  • Latausasemassa on kuormanhallinta
  • Latausasemien on oltava pääasiassa työntekijöiden käyttöön, mutta vierailijoiden autojen lataamista ei ole kielletty

Kuka voi hakea avustusta?

  • Yritykset ja yksityiset työnantajat
  • Kaupungit ja kunnat
  • Kuntayhtymät sekä kunnalliset laitokset
  • Yksityiset liikekiinteistön tai liikerakennuksen omistajat
  • Säätiöt, seurakunnat, osuuskunnat tai rekisteröidyt yhdistykset

avustusta ei myönnetä, jos:

  • Avustusta haetaan valtiolliselle elimelle, virastoille, kaupallisille pysäköintiyhtiöille tai yhteisöille, jotka olisivat oikeutettuja sähköautojen latausinfra-avustukseen
  • Avustusta haetaan keskeneräiseen uudisrakennuskohteeseen
  • Avustuksen hakijalle on myönnetty muuta avustusta samaan tarkoitukseen
  • Latauspisteet toteutetaan lain 733/2020 nojalla (Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä), ei lain määräämä osa hankkeesta kuulu avustuksen piiriin
  • Avustuksen saaja on ylittänyt De Minimis tuen enimmäismäärän (200.000€) viimeisen kolmen vuoden aikana

Kuinka latauspisteavustusta työpaikalle haetaan?

2. Kirjaudu ARAn verkkoasiointiin täältä ja lähetä hakemus liitteineen

3. Hyväksytyn päätöksen jälkeen toteuta asennus tutun urakoitsijan tai meidän asennuskumppanin kautta. 

4. Lataa ja täytä maksatushakemus. Hae lopuksi maksatusta ARAn verkkoasioinnissa.

Sähköauton lataamisen hinta yritykselle

lataamisen hinta yritykselle

Sähköauton lataamisen hinta yritykselle koostuu latausasemasta, latausaseman asennustyöstä ja tarvikkeista, sekä sähkön hinnasta. Osa latausasemien tarjoajista (operaattori) veloittaa lisäksi yrityksiltä lisenssimaksuja taustalla pyörivistä latausjärjestelmistä. Sähköstä voidaan myös veloittaa provisio.

Esimerkiksi Zaptec Pro latausasema ei vaadi erillistä operaattoria, vaan Zaptecin pilvipalvelu on yrityksille ilmainen käyttää. Pilvipalvelusta yritys saa tarvittavat latausraportit latausasema tai käyttäjäkohtaisesti.

Latausmahdollisuuden työpaikalla voi tarjota työntekijälle myös niin, että työnantaja asettaa latauksen hinnaksi vähintään ladatun sähkön hinnan.

Latausaseman voit ostaa yrityksellesi kauttamme eri maksutavoilla, sekä asennuksella että ilman asennusta.

SÄHKÖAUTON LATAAMINEN TYÖSUHDE-ETUNA

Omaa sähköautoa, lataushybridiä tai käyttöetuautoa voidaan ladata työpaikalla työnantajan tarjoamalla sähköllä. Tämä on veronalainen luontoisetu. 

Vapaan autoedun tapauksessa työnantaja maksaa polttoaine- ja energiakustannukset. Tällöin työntekijälle ei muodostu veronalaista luontoisetua.

Lue artikkelimme työsuhde-etuna sähköauton lataaminen, jossa kerromme lisää aiheesta. 
Sähköauto pellolla

latauskulujen kohdentaminen yrityksessä

Miten latauskulut kohdennetaan yrityksessä?

Yrityksen latauskulujen kohdentamisessa tärkein asia on sähköauton lataajan tunnistautuminen ennen ja ja jälkeen latauksen. Helpoin tapa tunnistaa lataaja on käyttää RFID-kortteja eli latauskorttia. Jotkut puhuvat ”lataustägistä” tai ”latauslätkästä”. Periaate on sama: Yrityksen työntekijöille luovutetaan kortit, ja korttia vilauttamalla lataus käynnistyy tai päättyy. 


Toinen vaihtoehto on, että työntekijä tunnistautuu mobiilisovelluksella ja aloittaa lataamisen. Latausjärjestelmään jää tietoa latausajankohdasta, latausmäärästä ja tietty lataajan tunniste.


Latausjärjestelmästä lataustapahtumia voidaan seurata helposti lataussessio kerrallaan tai viikko-, kuukausi- tai kvartaalitasolla.


varaa tapaaminen

Helpoin ratkaisu selvittääksesi oikeat sähköauton latausratkaisut yrityksesi käyttöön. Autamme mielellämme niin laitevalinnoissa kuin alkukartoituksessa. Varaa soittoaika suoraan kalenteristamme kun sinulle sopii.


Saat asiantuntijan avun niin alkuun pääsemiseen, alustavaan kartoitukseen, sähköauton latauslaitteiden valintaan tai mihin vain aiheeseen liittyen.


Nähdään!

Nordic Plug sähköauton lataustarvikkeiden verkkokauppa

Autamme kaikissa kysymyksissä

  • Askarruttaako latausaseman valinta tai asennuksen mahdollisuus yritykseenne? Kysy pois!

  • Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
  • Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla. Sähköpostitiedusteluihin vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä. Ota yhteyttä: asiakaspalvelu@nordicplug.fi

Nordic Plug asiakaspalvelu

Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu

artikkeleita avuksesi

Sähköauton kotilatausaseman valinta
latausasema kotiin

Sähköauton kotilatausaseman valinta tuottaa usein päänvaivaa. Tässä viiden kohdan tarkastuslista helpottamaan valintaasi. Yleisin kodin sähköliittymä on 3x25A, jolla voit hyödyntää enintään 11kW lataustehoa.

Sähköauton lataus pörssisähköllä
sähköauton lataus pörssisähköä hyödyntäen

Onko sinulla tuntihintainen sähkösopimus ja tahdot ladata sähköautosi silloin, kun spot- hinnat ovat alhaisimmillaan? Lue pörssisähköllä lataamisen vinkit ja kurkkaa suositellut tuotteet! 

Nordic Plug sähköautojen latausasemavertailu 2023
parhaat kotilatausasemat 2023

Mikä on paras sähköauton latausasema kotiin vuonna 2023? Tässä tekstissä vertailimme parhaimmat kotilatausasemat, jonka avulla löydät sinulle sopivimman 11kW tai 22kW latausaseman.