HYBRIDIAUTON LATAAMINEN - KAIKKI MITÄ TARVITSEE TIETÄÄ

Hybridiautot ja niiden lataaminen voi herättää useita kysymyksiä - varsinkin ostotilanteessa. Tästä artikkelista löydät vastauksen kaikkiin hybridiauton lataamiseen liittyviin kysymyksiin, joita olet ehkä miettinyt tai et ole viitsinyt kysyä ääneen - miten hybridiautoa ladataan, kuinka kauan lataaminen kestää, miten akku säilyy hyvässä kunnossa,  tai mitä eroa on litium- ja nikkeliakulla?

Kuinka hybridiauto latautuu?

Normaalissa hybridiautossa auton polttomoottori pyörittää generaattoria, joka lataa auton akkua ajamisen aikana. Akkua ladataan myös jarrutustilanteissa, jossa ylimääräinen liike-energia kerätään talteen. Näitä autoja kutsutaan "itselataaviksi hybrideiksi".

Plugin-hybridi (tunnetaan myös nimellä PHEV = plugin-hybrid-electric-vehicle) voi tehdä kaiken edellä mainitun, mutta tämän lisäksi auto voidaan kytkeä latauskaapelin avulla latausasemaan tai pistorasiaan auton ollessa pysäköitynä. Yksinkertaisin, mutta hitain tapa ladata autoa on liittää se tavalliseen 230V pistorasiaan käyttämällä kannettavaa latauslaitetta. Emme kuitenkaan suosittele auton jatkuvaa lataamista tällaisella laitteella, koska harva suomalainen pistorasia kestää latauslaitteen aiheuttamaa kuormitusta. Lataaminen kiinteästä latausasemasta latauskaapelin avulla (yleensä Type-2) on myös akuston eliniän kannalta parempi vaihtoehto. Kiinteä latausasema voidaan asentaa kodin ulkoseinään, autotalliin, katokseen tai muualle pysäköidyn auton läheisyyteen.

Missä voin ladata plugin-hybridiä?

Voit ladata hybridiautoasi kotona joko kytkemällä kannettavan latauslaitteen normaaliin pistorasiaan, lämmitystolppaan tai sitten voit asentaa latausaseman, joka mahdollistaa nopeamman latauksen. Lämmitystolpasta ladatessa on syytä selvittää ensin isännöitsijältä kestävätkö ne auton lataamista.

Hybridiautoa voi ladata myös julkisissa latauspisteissä. Julkisia latauspisteitä lisätään jatkuvasti ja niitä löytää nykyään markettien, työpaikkojen, huoltoasemien ja hotellien pihoilta. Suurin osa julkisista latauspisteistä on maksullisia ja vaatii tunnistautumisen mobiilisovelluksen tai RFID-lätkän kautta. Latauspisteiden hinnat vaihtelevat tehojen mukaan. Huomioithan, että suurin osa hybridiautoista ei tue pikalatausta, eli CCS tai CHAdeMO pikalatausporttia ei autosta löydy.

Mies lataa hybridiautoa

Kuinka kauan hybridiauton lataaminen kestää?

Plugin-hybridin lataamiseen kuluva aika riippuu monesta tekijästä: akun koosta, kulutetusta energiasta, latauspisteen tehosta ja auton sisälaturin kapasiteetista. Latauksen tehoa mitataan kilowatteina (kW). Yleisesti ottaen latausnopeudet voidaan luokitella neljään erilaiseen:

*Hidaslataus (3kW, maksimiteho kodin pistorasiasta)

*Normaali (7-22kW, kiinteästä latausasemasta)

*Pikalataus (25-99kW, pikalaturit)

*Suurteholataus (100-350kW, suurteholaturit)

Hitaammilla latureilla, ns. suko-latauslaitteilla hybridiauto saadaan ladattua täyteen noin 3-5 tunnissa. Nämä latauslaitteet ovat edullisimmasta päästä ja ne sopivat parhaiten yön yli lataamiseen tai työpäivän aikana tapahtuvaan lataamiseen. Normaalit latauslaitteet voivat ladata auton täyteen kolmessa tai neljässä tunnissa. Nopeat ja erittäin nopeat pikalatausasemat lataavat hybridin akun täyteen alle 30 minuutissa. Plugin-hybridin akuston ollessa pieni, se ei tarvitse erittäin nopeaa latausta, joka on suunniteltu puhtaasti täyssähköajoneuvoille.

Hybridiauton latausaika, esimerkkejä

hybridiautolle sopiva lataustuotteita

Kuinka monta julkista latauspistettä on Suomessa?

Julkisten latauspisteiden määrä on ollut viime aikoina kasvussa Suomessa. Syyskuussa 2020 Suomessa oli noin 1200 julkista latauspaikkaa. Latauspisteitä löytyy monilta huoltoasemilta, kauppakeskusten pihoista ja kauppojen yhteyksistä, sekä yksittäisistä yrityksistä. Jos suunnittelet pidempää matkaa, niin on syytä tarkistaa matkan varrelle sattuvat latauspaikat. 


Kaikissa julkisissa latauspisteissä ei ole pikalatausmahdollisuutta. Julkista latauspistettä voi käyttää kaikki ja minimivaatimuksena on Type-2 liitin. Latauspisteitä löytää näppärästi tätä varten suunnitellun mobiilisovelluksen avulla tai sitten karttapalvelun kautta. Latauspisteitä on reippaasti eniten Etelä-Suomessa ja suurimmissa kaupungeissa. Sovelluksia ja sivustoja latauspaikkojen löytämiseen on useita.

Julkinen latausasema parkkipaikalla

(Kuva: Roger Starnes Sr. / Unsplash)

Hybridiauton akku

Kuinka hybridiauton akku toimii?

Hybridiautoissa on oikeastaan kaksi akkua - tavallinen auton akku, joka käynnistää polttomoottorin ja sitten vetoakku, joka toimittaa sähköä renkaita käyttäville moottoreille. 


Hybridiauton polttomoottori käyttää generaattoria, joka lataa vetoakun, ja sitä täydennetään keräämällä jarrutuksen energia talteen auton hidastuessa. Siksi näitä autoja kutsutaan "itselataaviksi hybrideiksi". Plugin-hybrideissä on tavallisia hybridejä suuremmat akut, ja niistä löytyy Type-1 tai Type-2 latausportti. Plugin-hybridiautoja voidaan ladata erikseen latausasemista tai kannettavilla latauslaitteilla. 


Plugin-hybridit voivat käyttää sähköä pidempään kuin itselataavat hybridiautot etäisyyden ollessa tyypillisesti 30-50 kilometriä.

Mitä materiaalia hybridiauton akku on?

Hybridiauton akut ovat tehty nikkelimetallihydridistä tai litiumista. Litiumakut ovat yleisimpiä akkutyyppejä hybridi- ja sähköautoissa, koska:


- ne ovat vähemmän myrkyllisiä
- niiden varaus säilyy pidempään kun akkuja ei käytetä
- ne tarjoavat hyvää suorituskykyä korkeissakin lämpötiloissa
- niitä on mahdollista ladata nopeasti
- ne ovat kevyempiä


Litiumioniakut olivat aikoinaan kalliita, mutta eivät enää tekniikan kehittyessä ja autojen määrän lisääntyessä.

Paljonko hybridiauton lataaminen maksaa?

Plugin-hybridin latauskustannukset vaihtelevat latauspaikan ja lataustehon mukaan. Voit ehkä ladata autoasi ilmaiseksi joillain julkisilla latauspisteillä, tai työpaikallasi mikäli he ovat avokätisiä ja tarjoavat henkilöstölle latauspisteitä.

Kustannustehokkain vaihtoehto ladata hybridiautoa on kotosalla. Esimerkiksi Lumme-energian mukaan 100 kilometriä "tankkiin" kiinteällä kotilatauslaitteella tulee maksamaan noin 3,1 euroa (perusteena sähkön keskihinta 0,13 € / kWh). Plug-in hybrideillä pääsee usein karkeasti puolet tästä, eli 50 kilometrin matkalle tulee hintaa puolitoista euroa. Kotona lataaminen on edullisempaa, kun taas julkisen latausaseman pikalataus saattaa maksaa kaksinkertaisesti kotilataukseen verrattuna.

Esimerkki hybridiauton lataamisen kustannuksista:

  • 11kW kotilatausasema, Innohome Charlie-3, 579€
  • Asennuspalvelu, 599€
  • Sähkön keskihinta 0,13€ / kWh
  • Auton kulutus 25kWh / 100km

1. vuonna lataaminen maksaa 1178€ + 3,25€ / 100km

2. vuonna lataaminen maksaa enää 3,25€ / 100km

Taneli henkilökuva - hybridiauton lataus

Kysyttävää hybridiauton lataamisesta? Asiakaspalvelumme auttaa vuoden jokaisen arkipäivänä. Laita viestiä, avaa chat tai soita! 


045 783 422 66