HYBRIDIAUTON LATAAMINEN - KAIKKI MITÄ TARVITSEE TIETÄÄ
TANELI IKONEN 8 MINUUTIN LUKU
Päivitetty 10.09.2024
Hybridiautot ja niiden lataus voi herättää useita kysymyksiä - varsinkin uuden auton ostotilanteessa. Tästä artikkelista löydät vastauksen kaikkiin hybridiauton lataukseen liittyviin kysymyksiin, joita olet ehkä miettinyt tai et ole viitsinyt ääneen kysyä - miten hybridiautoa ladataan, kuinka kauan lataus kestää, miten akku säilyy hyvässä kunnossa, tai mitä eroa on litium- ja nikkeliakulla?
Kuinka hybridiauto latautuu?
Normaalissa hybridiautossa auton polttomoottori pyörittää generaattoria, joka lataa auton akkua ajamisen aikana. Akku latautuu myös jarrutustilanteissa, jossa ylimääräinen liike-energia kerätään talteen. Näitä autoja kutsutaan "itselataaviksi hybrideiksi".
Plugin-hybridi (tunnetaan myös nimellä PHEV = plugin-hybrid-electric-vehicle) voi tehdä kaiken edellä mainitun, mutta tämän lisäksi auto voidaan kytkeä latauskaapelin avulla latausasemaan tai pistorasiaan auton ollessa pysäköitynä.
Yksinkertaisin, mutta hitain tapa ladata autoa on liittää se tavalliseen 230V pistorasiaan käyttämällä kannettavaa latauslaitetta. Emme kuitenkaan suosittele auton jatkuvaa lataamista tällaisella laitteella, koska harva suomalainen pistorasia kestää latauslaitteen aiheuttamaa kuormitusta.
Lataaminen kiinteästä latausasemasta latauskaapelin avulla on akuston eliniän kannalta parempi vaihtoehto. Kiinteä latausasema voidaan asentaa kodin ulkoseinään, autotalliin, katokseen tai muualle pysäköidyn auton läheisyyteen.
Missä voin ladata plugin-hybridiä?
Voit ladata hybridiautoasi kotona joko kytkemällä kannettavan latauslaitteen normaaliin pistorasiaan, lämmitystolppaan tai sitten voit asentaa latausaseman, joka mahdollistaa nopeamman latauksen.
Hybridiautoa voidaan ladata työpaikalla, jos työnantaja on hankkinut latauspisteen. Lataaminen on työntekijälle verovapaa etu. Vuonna 2023 ARA tuki latauspisteen hankintaa yrityksille 750€ per latausasema, mutta tukea ei ole toistaiseksi jatkettu.
Hybridiautoia voidaan ladata myös julkisilla latauspisteillä. Julkisia latauspisteitä lisätään jatkuvasti ja niitä löytää markettien, työpaikkojen, huoltoasemien ja hotellien pihoilta. Lataaminen on aina maksullista, ja vaatii yleensä rekisteröinnin latausoperaattorin asiakkaaksi. Joillain pisteillä voi maksaa latauksen kortilla, kun toiset vaativat mobiilisovelluksen tai RFID:n(kulkutunnisteen) käyttöä. Latauspisteiden hinnat vaihtelevat operaattorien ja tehojen mukaan.
Huomioithan, että suurin osa hybridiautoista ei tue pikalatausta, eli CCS tai CHAdeMO pikalatausporttia ei autosta löydy. Katso tukeeko hybridisi pikalatausta Latausguru-palvelusta.
hybridiauton lataus lämmitystolpasta
Koska plug-in hybridiautojen akku on täyssähköautojen akkua merkittävästi pienempi, käy niiden lataaminen lämpötolppien pistorasiasta ripeästi, jo parissa tunnissa. Jos auton laittaa laturiin heti kotiin saavuttua ja illalla käy kääntämässä kellon taas lataamaan, saa aamuksi hybridiin täyden akun. Energiatehokkuuden ratkaisuihin keskittyneen Motivan mukaan lämpötolppa ei kuitenkaan ole paras ja suositelluin väline ladattavan hybridin tai sähköauton lataamiseen. Vaikka tolppa olisikin soveltuva, on siitä lataaminen suositeltavaa vain tilapäislataukseen, kuten tavallisesta pistorasiastakin lataaminen. Tavallisesta pistorasiasta lataamisesta olemme kirjoittaneet tarkemmin tässä artikkelissa.
Lämmitystolpan pistorasia ja -tulppa tulee tarkistaa ennen lataamista ja tarkastus kannattaa aina jättää sähköalan ammattilaiselle. Lämmitystolpan ja kotipistorasian tavallista Schuko-pistoketta ei ole suunniteltu auton lataamisesta tapahtuvalle rasitukselle ja pitkäkestoinen lataus suurella virralla voi pahimmillaan jopa sulattaa pistorasian. Siksi on tärkeää, että lataus rajoitetaan aina 8 ampeerin teholle joko autosta tai kannettavasta latauslaitteesta. Osa vakuutusyhtiöistä vaatii pistorasian tarkastuksen, sillä pistorasiasta lataamiseen yhdistyy ylikuumenemisen riski, joka voi aiheuttaa tulipaloriskin.
Mikäli lataat taloyhtiön lämmitystolpasta, tulee lupa lataamiseen varmistaa aina taloyhtiöltä ja sopia sähkön kulutuksen veloittamisesta. Älä myöskään koskaan käytä jatkojohtoja lataamisessa. Kymmenkertaiset kustannukset voivat aiheuttaa helposti konfliktin taloyhtiössä, jos lämpötolpasta lataamisesta ei sovita etukäteen.
Kiinteistöliitto ja Isännöintiliitto eivät suosittele sähköauton latausta lämmitystolpasta ja siksi hybridillekkin kannattaa hankkia kiinteä latausasema.
latausasema hybridiautolle
🚘 Sopii erityisesti hybridiautolle
🔋 Latausteho säädettävissä 2.3kW, 3.6kW ja 4.6kW välillä
✅ Turvallinen ja helppokäyttöinen latausasema autotekniikan luottotoimijalta
🔌 Kiinteä 6-metrin Type-2 latauskaapeli
👨🏻🔧 Asennus helposti pistorasian tilalle olemassaolevaan 230V sähköjärjestelmään
👍🏼 Pitkä 5 vuoden takuu ja Nordic Plugin tekninen tuki laitteen eliniäksi! Olemme virallinen jälleenmyyjä.
🚘 Sopii täyssähköauton ja hybridiauton lataamiseen
🔋 Latausteho säädettävissä aina 11kW asti
✅ Ajastus, tehonsäätö
🔌 Saatavana 5-, 7- ja 10-metrisenä!
👨🏻🔧 Ei vaadi sähköasentajaa, kytkentä voimavirtaan tai pistorasiaan
👍🏼 2 vuoden takuu ja Nordic Plugin tekninen tuki laitteen eliniäksi!
Kuinka kauan hybridiauton lataaminen kestää?
Plugin-hybridin lataukseen kuluva aika riippuu monesta tekijästä: akun koosta, kulutetusta energiasta, latauspisteen tehosta ja hybridiautossa erityisesti auton sisälaturin kapasiteetista. Latauksen tehoa mitataan kilowatteina (kW).
Yleisesti ottaen latausnopeudet voidaan luokitella neljään erilaiseen:
*Hidaslataus (1,8-3kW, maksimiteho kodin pistorasiasta)
*Normaali (7-22kW, kiinteästä latausasemasta)
*Pikalataus (25-99kW, pikalaturit)
*Suurteholataus (100-350kW, suurteholaturit)
Hitaammilla latureilla, ns. suko-latauslaitteilla hybridiauto saadaan ladattua täyteen noin 3-5 tunnissa. Nämä latauslaitteet ovat edullisimmasta päästä ja ne sopivat parhaiten yön yli lataamiseen tai työpäivän aikana tapahtuvaan lataamiseen. Normaalit latauslaitteet voivat ladata auton täyteen kolmessa tai neljässä tunnissa.
Nopeat ja erittäin nopeat pikalatausasemat lataavat hybridin akun täyteen alle 30 minuutissa (mikäli auto tukee pikalatausta). Plugin-hybridin akuston ollessa pieni, se ei tarvitse erittäin nopeaa latausta, joka on suunniteltu puhtaasti täyssähköajoneuvoille.
Hybridiauton latausaika, esimerkkejä
muut hybridiautolle sopivat latauslaitteet
Kuinka monta julkista latauspistettä on Suomessa?
Julkisten latauspisteiden määrä on Suomessa kovassa kasvussa. Syyskuussa 2020 Suomessa oli noin 1200 julkista latauspaikkaa, elokuussa 2022 määrä oli jo 1800. Latauspisteitä löytyy monilta huoltoasemilta, kauppakeskusten pihoista ja kauppojen yhteyksistä, sekä yksittäisten yritysten pihoilta. Jos suunnittelet pidempää matkaa, on syytä tarkistaa matkan varrelle sattuvat latauspaikat.
Kaikissa julkisissa latauspisteissä ei ole pikalatausmahdollisuutta, vaan osa on hyvin hybridille soveltuvia Type2 latauspisteitä. Latauspisteissä on valmiina kiinteä Type2 latauskaapeli, tai sitten Type2 pistoke. Mikäli autossasi on Type1 liitäntä, harkitse Type2-Type1 latauskaapelin ostamista.
Latauspisteitä löytää näppärästi tätä varten suunnitellun mobiilisovelluksen avulla tai sitten karttapalvelun kautta. Latauspisteitä on reippaasti eniten Etelä-Suomessa ja suurimmissa kaupungeissa. Sovelluksia ja sivustoja latauspaikkojen löytämiseen on useita.
(Kuva: Roger Starnes Sr. / Unsplash)
Hybridiauton akku
Kuinka hybridiauton akku toimii?
Hybridiautoissa on oikeastaan kaksi akkua - tavallinen auton akku, joka käynnistää polttomoottorin ja sitten vetoakku, joka toimittaa sähköä renkaita käyttäville moottoreille.
Hybridiauton polttomoottori käyttää generaattoria, joka lataa vetoakun, ja sitä täydennetään keräämällä jarrutuksen energia talteen auton hidastuessa. Siksi näitä autoja kutsutaan "itselataaviksi hybrideiksi". Plugin-hybrideissä on tavallisia hybridejä suuremmat akut, ja niistä löytyy Type-1 tai Type-2 latausportti. Plugin-hybridiautoja voidaan ladata erikseen latausasemista tai kannettavilla latauslaitteilla.
Plugin-hybridit voivat käyttää sähköä pidempään kuin itselataavat hybridiautot etäisyyden ollessa tyypillisesti 30-50 kilometriä.
Mitä materiaalia hybridiauton akku on?
Hybridiauton akut ovat tehty nikkelimetallihydridistä tai litiumista. Litiumakut ovat yleisimpiä akkutyyppejä hybridi- ja sähköautoissa, koska:
- ne ovat vähemmän myrkyllisiä
- niiden varaus säilyy pidempään kun akkuja ei käytetä
- ne tarjoavat hyvää suorituskykyä korkeissakin lämpötiloissa
- niitä on mahdollista ladata nopeasti
- ne ovat kevyempiä
Litiumioniakut olivat aikoinaan kalliita, mutta eivät enää tekniikan kehittyessä ja autojen määrän lisääntyessä.
Paljonko hybridiauton lataaminen maksaa?
- DEFA Solid 20 A- latausasema 379€
- Asennus uusilla kaapeleilla 599€
- Sähkön keskihinta 0,13€ / kWh
- Auton kulutus 25kWh / 100km
1. vuonna lataaminen maksaa 1178€ + 3,25€ / 100km
2. vuonna lataaminen maksaa enää 3,25€ / 100km
Kysyttävää hybridiauton lataamisesta? Asiakaspalvelumme auttaa vuoden jokaisen arkipäivänä. Laita viestiä, avaa chat tai soita!