PALJONKO SÄHKÖAUTON LATAUS MAKSAA? lataamisen hinta

Sähköauton latauksen kustannukset Taneli Ikonen

TANELI IKONEN 6 MINUUTIN LUKU 

Päivitetty 01.02.2025

Mietitkö kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa bensa-autoon verrattuna? Entä millaisia hintaeroja on kun ladataan kotona tai julkisella latauspisteellä? Entä mitä kotilatausaseman asentaminen maksaa? Tässä artikkelissa käsitellään kattavasti sähköautolla ajamiseen ja lataamiseen liittyviä kustannuksia. 

Sähköauton latauskustannukset kotona vaihtelevat yleensä 0,05–0,30 €/kWh riippuen sähköenergian hinnasta ja sopimuksesta. Esimerkiksi, jos sähkö maksaa 0,20 €/kWh ja autosi kuluttaa 20 kWh sadalla kilometrillä, matkan hinnaksi tulee vain 4 euroa.

Oletko harkitsemassa sähköautoa tai aloittelija aiheen parissa? Lue sähköautoilijan pikaopas ja opi lisää sähköautoilun perusteista. 

Paljonko sähköauton kotilataus maksaa?

Kotilataamisen hinta, esimerkit

Kotilataamisen hinta, esimerkit

Sähköauton akun koko: 60kWh. Kulutusolettama 20kWh/100km.

Sähkön hintaHinta, kun auto ladataan täyteenHinta 100km lataukselle
0,05 €/kWh3 €1 €
0,10 €/kWh6 €2 €
0,20 €/kWh12 €4 €
0,30 €/kWh18 €6 €
Sähköautoa voi ladata kotona tai julkisilla latauspisteillä. Kotona lataaminen on yleensä halvempaa kuin lataaminen julkisesta latauspisteestä. Julkisilla latauspisteillä lataaminen on lähtökohtaisesti kalliimpaa, koska palveluntarjoaja ottaa oman siivunsa välistä ja latausteho on korkeampi. Lataamisen hintaerot voivat olla suurempia kuin erot polttoaineiden hinnoissa eri huoltoasemilla. Käsittelemme lataamisen hintoja julkisilla latauspisteillä myöhemmissä kappaleissa. 

Kotona lataamisen hintaan taas vaikuttaa melkoisesti sähkön hinta: onko kyseessä pörssisähkösopimus vai kiinteä hinta? Latausaseman hankinta ja asentaminen aiheuttavat kertaluontoiset kulut sähköautoilijalle. Ilmainen lataaminen on mahdollista vain, jos työnantaja maksaa lataamisen viulut (vapaa autoetu) tai pörssisähkön hinta on nollassa. 

Vuonna 2022 nähtiin merkittävä hintapomppu pörssisähkön hinnassa, mikä yllätti varsinkin monet sähköllä taloaan lämmittävät asujat. Pörssisähkön hinta jatkui korkeana läpi 2022-2023 talven. Pörssisähkön käyttäjille hyvä neuvo on valita latausasema, josta löytyy mahdollisuus ajastaa lataus yöaikaan sähkön ollessa edullista. 2023 kesällä moni sähköautoilija latasi autoaan useaan otteeseen lähes ilmaiseksi. Vuoden 2024 toteutunut spot-keskikinta oli 5,68c/kWh. Tällä hetkellä keväälle 2025 odotetaan edullista sähkön hintaa, kertoo Väre. Lue lisää sähköauton lataamisesta pörssisähköllä.

Sähköauton lataus kotona

Sähköautoilijan on helppo säästää suosimalla kotilatausta. Omakotitaloon jokainen voi hankkia oman latauspisteen. Lataaminen onnistuu myös taloyhtiössä, joskin latauspisteen asentamiseen tulee pyytää lupa ja taloyhtiöllä voi olla tarkat ohjeet latauspisteen hankinnasta. On täysin taloyhtiökohtaista miten lataaminen järjestetään, joten tieto kannattaa tarkistaa ensiksi isännöitsijältä.

Sähkö- tai hybridiautoa voidaan ladata normaalista pistorasiasta, mutta pysyvänä ratkaisuna se ei ole turvallisin vaihtoehto. Mökille ja muita reissuja varten kannattaa taas hankkia mukana kulkeva laturi. Nordic Plugin valikoimista löydät markkinoiden parhaan matkalaturin sekä 5-, 8-, että 10-metrisenä.

Kotilatauksen hinta riippuu automallin kulutuksesta, asuinpaikastasi sekä sähkösopimuksesta. Sähkön hinta rakentuu kolmesta osasta: sähkön siirtohinnasta, sähköverosta sekä sähköenergian hinnasta. Ainoa kilpailutettava näistä kolmesta on sähköenergia. 

Sähkön siirtohinta sijoittuu välille 1,5-6 snt/kWh riippuen siitä, missä päin Suomea ollaan. Sähkövero taas on kiinteä ja on tällä hetkellä 2,79 snt/kWh. Hyvissä sääolosuhteissa, edullisella sähkösopimuksella ja valikoidulla automallilla on mahdollista päästä jopa alle 3 euron hintaan 100 kilometrin matkalla.

Lasketaanpa vielä esimerkki sähköauton kotilatauksen hinnasta vuodessa:

Latausasema kotiin 22 kW: 725€
• Sähköasentajan asennuskäynti: latausaseman seinäasennus, kaapelointi, vikavirtasuojaus, testaus ja käyttöönopastus: noin 405€
• Sähkön kokonaishinta: 13,9 snt/kWh
• Virrankulutus ajaessa: 20 kWh/100 km
• Ajokilometrit vuodessa: 14 000km

Näillä luvuilla laskettuna autoa tulee ladattua vuodessa yhteensä 2 800 kWh. Kun luku kerrotaan sähkön hinnalla ja mukaan lisätään latausaseman hankitaan liittyvät kulut, loppusummaksi muodostuu 1519,20 euroa. Tässä esimerkissä ensimmäisenä vuonna sadan kilometrin hinnaksi tulee siis 10,85 euroa. Se on siis samaa luokkaa kuin polttomoottoriautolla. Seuraavana vuonna sähköautolla ajo alkaa kuitenkin olla edullista, kun latausasema asennuksineen on maksettu. Tuolloin kotilatauksen hinnaksi jää 2,78 euroa per 100 km. Tämä on huomattavasti vähemmän kuin bensa- tai dieselautolla.

Vastuuvapauslauseke: Latausnopeudet ovat arvioita ja perustuvat oletuksiin, joten niitä tulisi käyttää vain yleisiin vertailutarkoituksiin. Todelliset latausnopeudet riippuvat ajoneuvon latauskyvystä, akun kunnosta, energiahäviöstä ja senhetkisestä varaustilasta, sillä latausnopeus voi laskea noin 80 %:n kohdalla.

Latausasema mobiilisovevlluksella tuo säästöä sähköauton lataamiseen

Latausasema mobiilisovelluksella tuo säästöä

Yleisesti ottaen latausasemat ovat varustettu jonkinlaisella mobiilisovelluksella ja siten älyominaisuuksia on mahdollista ottaa käyttöön. Yksi suosittu toiminto latausaseman mobiilisovelluksen käyttäjälle on ajastustoiminto. Ajastustoiminnan avulla autoa voidaan ladata aina halvimpaan aikaan, esimerkiksi yöllä. 


Tutustu myös muihin sähköautoilijan sovelluksiin blogissamme!

paljonko maksaa julkisilla latauspisteillä lataaminen?

Julkisten latauspisteiden lataushinta, esimerkit

Julkisten latauspisteiden lataushinta, esimerkit

Sähköauton akun koko: 60kWh. Kulutusolettama 20kWh/100km.

Sähkön hintaHinta, kun auto ladataan täyteenHinta 100km lataukselle
0,35 €/kWh21 €7 €
0,50 €/kWh30 €10 €
0,70 €/kWh42 €14 €

Sähköauton lataaminen julkisilla asemilla on lähtökohtaisesti aina hintavampaa kuin kotilataus, sillä kotona sähkön hinta on yleensä edullisempi ja ennustettavampi. Julkisten latausasemien hinnoittelu vaihtelee huomattavasti eri palveluntarjoajien välillä, ja kustannuksiin vaikuttavat myös latausnopeus ja sijainti.


Yleisesti ottaen julkisella asemalla lataaminen maksaa useita kymmeniä senttejä per kilowattitunti, mutta joissakin tapauksissa hinta voi lähennellä jopa euroa. Tämä tarkoittaa, että isomman akun täyteen lataaminen voi maksaa kymmeniä euroja, jopa saman verran kuin polttoaineen tankkaaminen perinteiseen autoon. Erityisesti moottoriteiden varrella ja suurten kaupunkien keskustassa hinnat voivat olla korkeampia kuin hitaammissa latauspisteissä.


Vaikka julkisten laturien käyttäminen voi pidemmän päälle käydä kalliiksi, monessa tilanteessa se on välttämätöntä. Pitkillä ajomatkoilla pikalataus voi säästää merkittävästi aikaa, sillä auto saa lisää toimintamatkaa jo noin puolessa tunnissa. Lisäksi, jos akku on loppumassa syrjäisellä alueella, saattaa ainoa vaihtoehto olla käyttää saatavilla olevaa latauspistettä – muuten auto jää tielle.


Jotta ylimääräisiltä kuluilta välttyisi, sähköautoilijan kannattaa suunnitella lataustarpeensa etukäteen ja hyödyntää esimerkiksi edullisempia latausasemia reitin varrella.

pikalatauspisteiden hinnoittelu (päivitetty 3/2025)


Pikalataus tarjoaa sähköautoilijoille tehokkaan ja vaivattoman tavan saada akkuun lisää virtaa lyhyessä ajassa, mutta se on myös selvästi hintavin latausmuoto. Pikalatauspisteiden hinnoittelu voi perustua joko kulutetun energian määrään kilowattitunteina tai ajalliseen veloitukseen minuuttipohjaisesti.


Tämä lataustapa on erityisen hyödyllinen pitkien ajomatkojen yhteydessä, kun halutaan minimoida pysähdyksiin kuluva aika ja jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi suurten valtateiden ja moottoriteiden varrella sijaitsevat nopeat latausasemat ovat kätevä ratkaisu tilanteissa, joissa lataukselle on vain rajallisesti aikaa.


Huom! Monilla julkisilla latauspisteillä on nykyään käytössä dynaaminen hinnoittelu. Hinnat voivat näin ollen vaihdella ja esimerkiksi ruuhka-aikoina latauksen hinta voi olla kalliimpi. 

LATAUSPISTE 🔌PERUSLATAUS / KWH 🔋SUURTEHOLATAUS / KWH ⚡
ABC - lataus0,26 €0,36 € + 0,2 €/min 45 minuutin jälkeen
K - latausHinta välillä 07:00 - 20:00; 0,24 € + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen. Hinta välillä 20:00 - 07:00; 0,20 €.Hinta välillä 07:00 - 20:00; 0,35 € + 0,20 €/min 60 minuutin jälkeen. Hinta välillä 20:00 - 07:00; 0,30 € + 0,20 €/min 60 minuutin jälkeen.
Lidl - lataus0,21 €0,29 €
Mc Donalds - lataus (Recharge)0,29 €0,39 €
Motonet - lataus0,27 € (kanta-asiakkaat 0,18 €)0,27 € (kanta-asiakkaat 0,18 €)
Neste0,19 €0,33 €
AL-Lataus0,30 € (Autoliiton ePlus- ja ePremium- jäsenille 0,20 €) + 0,20 €/tunti 90 min jälkeen.0,35 € (Autoliiton ePlus- ja ePremium- jäsenille 0,25 €) + 0,20 €/min 60 min jälkeen.
Tesla SuperchargerEi saatavilla0,43 € (Teslan omistajille ja tilaajille 0,37€)
St1Ei saatavilla0,39 €

Vastuuvapauslauseke: Hinnoittelut ovat arvioita ja perustuvat oletuksiin, joten niitä tulisi käyttää vain yleisiin vertailutarkoituksiin. Joidenkin latausverkkotoimijoiden hinnoittelut on myös asemakohtaista. Tarkka hinta selviää aina paikan päältä.

Paljonko maksaa sähköauton latauspiste kotiin?

Latauspiste ilman älyominaisuuksia omakotitaloon maksaa asennuksineen karkeasti alkaen 1000 euroa. Hintaan vaikuttaa useampi seikka kuten latauspisteen teho, ominaisuudet sekä tarvittavan asennustyön määrä. 

Nordic Plugin latauspisteet kotiin ovat alkaen 599€ ja asennuksen hinta vaihtelee paikkakunnittain. Voit tilata latausaseman asennuksen halvimmillaan neljään sataan euroon.

Joissakin taloissa on uusittava sähkökeskus tai laajennettava sitä, tehtävä uusia kaapelointeja, upotettava kaapelia maahan tai porattava läpivientejä paksujen seinien läpi. Tällöin asennuksen hinta on korkeampi. Taloyhtiöille suunnatut latauspisteet asennuksineen saattavat kustantaa vielä enemmän. Taloyhtiöön asennettavan latauspisteen hinta sijoittuu yleensä välille 1000–2000 euroa.

Asuitpa omakotitalossa tai taloyhtiössä, löydät valikoimastamme sopivan latausaseman. Tutustu valikoimaan ja muista kysyä apua tarvittaessa chatista, puhelimitse tai sähköpostilla. 

Sähköauton lataus hinta taloyhtiössä

Sähköauton lataaminen taloyhtiössä voidaan toteuttaa kahdella tapaa: isompana latausinfraprojektina, jossa uusitaan latauspisteiden hankinnan yhteydessä kaapelointeja ja lisätään sähkökapasiteettia tai siten, että osakas saa hankkia omaan piikkiin itselleen sopivan latausaseman. Yleensä jälkimmäinen vaihtoehto on peruslataajalle parempi, koska järeä latausinfraprojekti voi kestää suunnitteluineen vuoden. Osakkaan itse hankkima latausasema saadaan asennettua käyttöön 1-2 viikon kuluessa tilauksesta.


Halvin tapa ladata sähköautoa tai hybridiä taloyhtiössä on hankkia nykyisen lämmitysrasian tilalle hidaslatauspiste, jossa latausteho on maksimissaan 3,7kW. Tämä tarkoittaa hybridiauton lataamista täyteen 3 tunnissa. Täyssähköautoon saadaan yhden yön aikana toimintamatkaa lisää 150-200 kilometriä. Etuna hidaslatauspisteen asentamisessa on helppous - sähkökaapeleita ei tarvitse uusia, joten asennus on edullista. Harju Elekter latausasemassa on vaaditut vikavirtasuojat, ja energiamittarit latausasemakohtaista laskutusta varten.


Mikäli taloyhtiöön voidaan asentaa tehokkaampi latausasema, kysy tarjous juuri teille soveltuvista vaihtoehdoista. Yhteystiedot löydät sivun alta. Latausasemista taloyhtiöön voit myös lukea lisää täältä.


Lataamisen laskuttaminen osakkaalta voidaan tehdä useammalla tavalla: joko toteutuneiden latausmäärien mukaan (esim. 20 snt / kWh) tai sitten lataamisesta peritään kiinteä kuukausimaksu (esim. 30e / kk).

Bensa vs sähköauto - kumpi on halvempi

Onko sähköautolla ajaminen bensa-autoa halvempaa? Tämä on monimutkainen kysymys ja siihen vaikuttaa useampi asia, kuten: auton hinta, verot, hankintatuet, vakuutukset, polttoaineen ja lataamisen kustannukset, huoltotarpeet ja jälleenmyyntiarvo.


Yksinkertainen vastaus on, että sähköautolla ajaminen on pitkällä aikavälillä edullisempaa. Käydäänpä asiaa läpi. Tällä hetkellä sähköautojen hinnat ovat keskimäärin 20.000€ korkeammat polttomoottoriautoon verrattuna. Hankintahinta on merkittävin erä, kun vertaillaan sähköauton ja bensa-auton kustannuksia. Sähköautojen hinnat tulevat kuitenkin jatkuvasti alaspäin ja esimerkiksi Tesla on laskenut hintojaan reippaasti 2023-2024 vuoden taitteessa.


Sähköauton hankintaa tuettiin vuoden 2022 loppuun saakka valtion toimesta. Uusia tukipäätöksiä ei kuitenkaan ole vielä saatu. On oletettava, että uusi tukipäätös tulee vielä, sillä hallituksella on kovat tavoitteet liikennepäästöjen vähentämiseksi vuoteen 2030 mennessä.


Latausasemien hankintaan ja asentamiseen tarjottiin aiemmin myös tukea. Yritys tai taloyhtiö pystyi hakemaan tukea ARA:lta latauspisteenhankintaa varten. Tämä kuitenkin päättyi vuonna 2023, eikä uusia hakemuksia oteta vastaan. Lataaminen työpaikalla työnantajan piikkiin on kuitenkin ainakin toistaiseksi verovapaa luontoisetu.


Sähköautojen vakuutukset ovat kalliimpia kuin muiden autojen. Suuressa kansainvälisessä vertailussa huomattiin, että sähköauton onnettomuusriski oli puolitoistakertainen ja korvausmenot kaksinkertaiset polttomoottoriautoihin verrattuna. Tämä oli vuonna 2019 ja tilanne on alkanut muuttua.


Kalliimpia vakuutuksia selittää sähköautojen korkeammat korjauskulut. Sähköautot sisältävät uutta teknologiaa ja korjaaminen on kalliimpaa kolarin sattuessa. Toisaalta sähköauto vaatii vähemmän huoltoa, kuin bensa-auto. Korjauskulujen odotetaan putoavan vuonna 2025, kun sähköauton valmistaminen alkaa olla edullisempaa kuin bensa-auton.


Sähköauton lataaminen on selvästi bensa-auton tankkaamista halvempaa. Kotilataaminen maksaa latausaseman hankinnan ja asennuksen jälkeen noin 2,78 euroa / 100 km sähkön hinnan ollessa 13,9 snt / kWh. Bensa-autolla ajaminen maksaa 12,7 euroa/ 100 km bensan hinnan ollessa 1,95 euroa / litra. Julkisilla latauspisteillä lataaminen maksaa noin 7 euroa / 100 km lataamisen hinnan ollessa 35 snt / kWh.


Sähköauton jälleenmyyntiarvo on parempi kuin bensa-autolla. Trendi on sähköauton puolellaja uusien rekisteröintien määrässä sähköautoja rekisteröidään enemmän kuin bensa-autoja

Usein kysyttyä - sähköauton lataus hinta

Paljonko maksaa 100km sähköautolla?

Sähköautolla 100km ajomatka maksaa noin 2,8 euroa, jos autoa voidaan ladata kotona ja sähkön hinta on 13,9 snt / kWh. 

Paljonko lataaminen maksaa taloyhtiössä?

Taloyhtiöön sopiva 11kW latausasema maksaa noin 879€. Mikäli 3,7kW hidaslataus riittää, niin latauspisteen saa alkaen 629€. Latausaseman asennus maksaa noin 399-599€ riippuen laitteen tehosta. Taloyhtiö veloittaa käytetyn sähkön lataajalta. Joissain uusissa taloyhtiöissä on jo valmiit latausjärjestelmät, jolloin maksetaan vain lataamisenergia palveluntarjoajalle, kuten e-Parkingille. 

Paljonko sähköauton lataus kuluttaa sähköä?

Sähköautot kuluttavat keskimäärin 20-25 kWh per 100 kilometriä. Normaalista kodin pistorasiasta lataaminen kuluttaa sähköä 1,8 kWh. Kiinteä seinään asennettava latausasema kuluttaa sähköä 11 kWh, jos sillä ladataan täyssähköautoa. 

Paljonko maksaa latausasema kotiin?

Latausasema kotiin maksaa halvimmillaan 579€, kun kyseessä on 11kW kiinteä latausasema. Asennus maksaa alkaen 599€. Voimavirtarasiaan itse asennettava latauslaite maksaa 459€. 

Mistä näen sähköauton latauspisteiden hinnat?

Mistä näen sähköauton latauspisteiden hinnat?

Paljonko sähköauton lataus maksaa Prismassa?

Prismojen pihoilta löytyy ainakin kolmea eri latauspalvelutarjoajaa: ABC-lataus, Fortum ja Plugit. Latauksen hinnat alkavat 0,22 € / kWh. 

Voiko sähköautoa ladata ilmaiseksi?

Sähköauton lataaminen ilmaiseksi ei ole enää mahdollista. Monet kunnat mahdollistivat ilmaisen lataamisen kun sähköautoilu oli aivan uutta. Lidl oli viimeinen palveluntarjoaja, joka tarjosi ilmaista latausta Suomessa. Ainoa keino ladata autoa ilmaiseksi on naapurin pihalla. Emme kuitenkaan suosittele tätä.

Onko Lidlissä lataaminen ilmaista?

Lidlissä lataaminen oli ilmaista vuoden 2022 jälkipuoliskolle. Lataaminen ei ole enää ilmaista Lidlissäkään.

Onko sähköauton lataus kallista?

Sähköauton lataus ei ole kallista, jos vertaa sitä esimerkiksi polttomoottoriautojen kuluihin. Lataaminen maksaa 2-3 euroa / 100km, kun bensa-autolla ajaminen maksaa helposti 15 euroa / 100km.

Onko sähköauton lataaminen kalliimpaa talvella?

Lataaminen voi olla talvella kalliimpaa, jos sähkön hinta on korkea ja tuotanto matalalla tasolla. Sähköauto kuluttaa enemmän virtaa talvella lämmitykseen, joten lataamisesta tulee enemmän kustannuksia kuin kesällä.

artikkeleita avuksesi

Sähköauton kotilatausaseman valinta
latausasema kotiin

Sähköauton kotilatausaseman valinta tuottaa usein päänvaivaa. Tässä viiden kohdan tarkastuslista helpottamaan valintaasi. Yleisin kodin sähköliittymä on 3x25A, jolla voit hyödyntää enintään 11kW lataustehoa.

Sähköauton lataus ja sääolosuhteet
sähköauton lataus ja sääolosuhteet

Mitä huomioida, kun sähköautoa ladataan eri sääolosuhteissa? Eri automallit latautuvat eri tavalla kylmällä säällä. Miten lataaminen eroaa talvella ja kesällä? Kuinka suojata latausasema sään vaikutuksilta?

Nordic Plug sähköautojen latausasemavertailu 2023
parhaat kotilatausasemat 2023

Mikä on paras sähköauton latausasema kotiin vuonna 2023? Tässä tekstissä vertailimme parhaimmat kotilatausasemat, jonka avulla löydät sinulle sopivimman 11kW tai 22kW latausaseman.