Sähköauton latauslaskuri - Laske latauksen aika ja hinta

Harkitsetko sähköauton tai lataushybridin ostoa? Vai oletko juuri hankkinut sellaisen, tai muuten vain lisätiedon tarpeessa? Tervetuloa sähköauton latauslaskurit-sivulle! Haluamme auttaa sinua ymmärtämään sähköautoilun kustannuksia paremmin tarjoamalla helppokäyttöisiä laskureita, jonka avulla voit arvioida sähköautoilun kustannuksia ja verrata niitä perinteisen polttomoottoriauton käyttöön. Näin voit tehdä tietoon perustuvan päätöksen autonvalinnassa. 


Syötä vain muutama tieto laskuriin ja saat selville, kuinka paljon sähköauton lataus kotona voisi maksaa sinulle tai kuinka paljon tietty matka kustantaisi. Aja sähköllä fiksusti ja säästä samalla sekä ympäristöä että lompakkoasi!

Kuinka nopeasti sähköauto latautuu?

Tämän laskurin avulla saat arvion siitä, kuinka nopeasti voit ladata sähköautoasi eri lataustehoilla. Huomioithan kuitenkin, että auton sisälaturin teho määrittää, kuinka nopeasti autoa voidaan ladata. Löydät merkki- ja mallikohtaiset tiedot helposti Latausgurustamme

Latausnopeudet ovat arvioita ja perustuvat oletuksiin, joten niitä tulisi käyttää vain yleisiin vertailutarkoituksiin. Todelliset latausnopeudet riippuvat ajoneuvon latauskyvystä, akun kunnosta, energiahäviöstä ja senhetkisestä varaustilasta, sillä latausnopeus voi laskea noin 80 %:n kohdalla.

Kuinka paljon matka kustantaa sähköllä?

Onko pidempi reissu tulossa ja mietit, kuinka paljon matkan taittaminen sähköautolla maksaa? Alla olevan laskurin avulla saat arvion siitä, mitä matka tulisi sähköautolla kustantamaan. Lisäksi voit verrata kustannuksia, kuinka paljon matka maksaisi polttoainekäyttöisellä autolla. Voit kokeilla laskuria myös arvioimaan, kuinka paljon säästät vaihtaessasi sähköautoon, kun laitat ''Matkan pituus'' kohtaan vuosittaiset kilometrimääräsi.

Hinnat ovat arvioita ja perustuvat oletuksiin, joten niitä tulisi käyttää vain yleisiin vertailutarkoituksiin. 

Mikä sähköauto on?

Sähköauto on auto, jonka voimanlähteenä toimii sähkömoottori. Arkisesti sähköautolla yleensä tarkoitetaan täyssähköautoa, mutta periaatteessa sähköautoihin voidaan lukea kaikki autot, jotka käyttävät sähkömoottoria hyödykseen. Näihin kuuluu siis sekä hybridiautot että täyssähköautot. Hybridiautoissa on kaksi voimanlähdettä: yleensä polttomoottori ja sähkömoottori, ja ne jaetaan kahteen kategoriaan: ladattavat (tai pistoke-) ja tavalliset hybridiautot.

Mikä on latausasema?

Sähköauton latausasema, joka tunnetaan myös nimellä latauspiste tai sähköajoneuvon syöttölaitteisto, on laite, joka syöttää sähköä pistorasiaan kytkettävien sähköajoneuvojen lataamiseen. Latausasemia on kahta päätyyppiä: AC- latausasemat ja DC- pikalatausasemat. Kotilatausaseman hankinnassa kannattaa huomioida auton kyky vastaanottaa sähköä, kodin sähköliittymän koko sekä päivittäinen ajomatka. 

Ajoneuvojen elinkaarelliset päästöt

Autoilun ympäristövaikutusten ymmärtäminen on keskeistä kestävän liikkumisen edistämisessä. Kun vertaillaan sähköautojen ja bensiiniautojen elinkaarillisia päästöjä, on otettava huomioon useita asioita koko elinkaaren ajalta, jotka vaikuttavat kummankin ajoneuvon kokonaispäästöihin valmistuksesta käyttöön ja loppukäsittelyyn asti.


Valmistusvaihe:


Sähköautojen valmistus vaatii enemmän energiaa ja luonnonvaroja kuin bensiiniautojen valmistus. Sähköautojen akkujen tuotantoon käytetään esimerkiksi harvinaisia ​​metalleja, joiden louhiminen voi aiheuttaa ympäristöongelmia. Toisaalta sähköautojen valmistuksen päästöt ovat laskeneet merkittävästi teknologisten edistysaskelten myötä, ja uusiutuvan energian käyttö valmistusprosessissa vähentää niiden ympäristövaikutuksia.


Bensiiniautojen valmistusprosessi on perinteisesti ollut vähemmän energiatehokas, mutta teknologiset innovaatiot ja materiaalien kierrätys ovat auttaneet vähentämään niiden ympäristövaikutuksia.


Käyttövaihe:


Sähköautot ovat käyttövaiheessaan huomattavasti vähäpäästöisempiä kuin bensiiniautot, erityisesti alueilla, joilla sähköntuotanto perustuu suurelta osin uusiutuviin energialähteisiin. Sähköautot eivät tuota paikallisia päästöjä, kuten hiilidioksidia tai typen oksideja, ja niiden käyttö vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista.


Bensiiniautojen käyttö taas edellyttää polttoaineen polttamista, mikä johtaa hiilidioksidin, typen oksidien ja muiden ilmansaasteiden päästöihin. Vaikka bensiiniautojen moottoriteknologia on kehittynyt ja niiden päästöt ovat vähentyneet, ne edelleen aiheuttavat merkittäviä ympäristövaikutuksia käytön aikana.


Hävittäminen:


Sekä sähköautot että bensiiniautot vaativat asianmukaista kierrätystä loppuvaiheessaan. Sähköautojen akut voidaan kierrättää, mutta niiden uusiokäyttö tai kierrätysprosessi on vielä kehityksen alla. Bensiiniautojen osien kierrätys ja loppusijoitus edellyttävät myös huolellista suunnittelua ja resurssien tehokasta hyödyntämistä.


Johtopäätös:


Vaikka sähköautot voivat alentaa merkittävästi päästöjä käyttövaiheessa, niiden elinkaarilliset ympäristövaikutukset riippuvat suuresti sähköntuotannon päästöistä ja akkujen valmistusprosessista. Bensiiniautojenkin päästöt ovat vähentyneet, mutta ne edelleen aiheuttavat huomattavia ympäristövaikutuksia käytön aikana.


Kokonaisuudessaan sähköautot tarjoavat potentiaalia vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä ja edistää kestävää kehitystä, mutta niiden ympäristövaikutusten arvioinnissa on otettava huomioon monimutkaisia tekijöitä koko elinkaaren ajalta.


Pääset vertaamaan päästövaikutuksia polttomoottorin ja sähköauton elinkaaren ajalta tästä.

Nainen laittamassa sähköautoa lataukseen kotona

Type-2 on Suomessa ja muualla Euroopassa kaikkein yleisin liitäntätyyppi sähköauton latauksessa.

Kuinka nopeasti sähköauto (tai hybridi) latautuu?

Auton latausnopeuteen vaikuttavat mm. akun lämpötila, latausaseman teho ja auton sisälaturin teho. Ohessa on laskettu taulukkoon yksinkertaisia esimerkkejä eri ajoneuvojen latausnopeudesta. 3,7kW teho on yleensä kannettavien latauslaitteiden maksimi latausteho ja 11kW teho on normaalin kotilatausaseman teho. Taulukkoon on laskettu teoreettinen latausaika 22kW latausteholla, mutta ota huomioon että yksikään taulukon autoista ei tue 22kW AC-latausta. 

LATAUSNOPEUS - ESIMERKKEJÄ

Kuinka nopeasti eritehoinen latausasema lataa autoani?

1.Automalli 2. Akun kapasiteetti 3. Auton laturin teho 4. Latausajat: 3,7kW (1x16A) 11kW (3x16A) 22kW (3x32A) DC-pikalataus 50kW
AutomalliAkkukapasiteettiAuton laturin tehoLatausasema 3,7kW (1x16A)Latausasema 11kW (3x16A)Latausasema 22kW (3x32A)50kW DC-pikalataus
Kia EV 677kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)21h (3,7kW)7h (11kW)3,5h (22kW, ei tuettu)1h 32min (DC)
Tesla Model Y70kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)19h (3,7kW)6h (11kW)3h (22kW, ei tuettu)1h 24min (DC)
Polestar 278kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)21h (3,7kW)7h (11kW)3,5h (22kW, ei tuettu)1h 33min (DC)
Nissan Leaf, 201740kWh (akku)6,6kW (Sisälaturin teho)11h (3,7kW)3,5h (11kW, ei tuettu)2h (22kW, ei tuettu)48min (DC)
Hyundai Ioniq 572kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)19h (3,7kW)6,5h (11kW)3h (22kW, ei tuettu)1h 26min (DC)
Škoda Enyaq IV 5050kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)14h (3,7kW)4,5h (11kW)2h (22kW, ei tuettu)1h (DC)
Ford Mustang75kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)21h (3,7kW)7h (11kW)3,5h (22kW, ei tuettu)1h 30min (DC)
Tesla Model 380kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)21h (3,7kW)7h (11kW)3,5h (22kW, ei tuettu)1h 33min (DC)
BMW i337kWh (akku)11kW (Sisälaturin teho)10h (3.7kW)3,5h (11kW)1,5h (22kW, ei tuettu)44min (DC)

Etsitkö latausasemaa tai latauslaitetta? Tutustu valikoimaan

asiakaspalvelumme on apunasi
  • Askarruttaako latausaseman valinta tai asennuksen mahdollisuus yritykseenne? Kysy pois!

  • Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
  • Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla. Sähköpostitiedusteluihin vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä. Ota yhteyttä: asiakaspalvelu@nordicplug.fi

Asiakaspalvelu Nordic Plug

Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu

Sähköauton lataus - latausasema kotimaisesta avainlippu-verkkokaupasta
Sähköauton lataus - latausasema kotimaisesta avainlippu-verkkokaupasta