Sähköautojen turvallisuus – Mitä tulee ottaa huomioon?

Sähköauton turvallinen lataus kotona

Monet sähköauton omistajat lataavat autoaan säännöllisesti kotona. Kotilataus on kätevää, mutta väärin tehtynä tai ilman asianmukaisia laitteita se voi olla myös vaarallista. Tutkimusten mukaan jopa yli puolet sähköauton kuljettajista myöntää lataavansa autoaan väärin. Yleensä selitykseksi annetaan julkisten latausasemien puute. Näennäistä helppoutta ei kuitenkaan tule koskaan priorisoida turvallisuuden edelle. Tässä artikkelissa selvitämme, kuinka sähköauton lataaminen sujuu turvallisesti ja mitä voit tehdä riskien poistamiseksi.

Mies lataa sähköautoa kotona

Onko sähköauton lataaminen turvallista?

Oikein tehtynä sähköauton lataus on turvallista. Sähköauton akku vaatii kuitenkin paljon virtaa tavanomaisiin kodinkoneisiin verrattuna, eikä yleisimpiä kotitalouksien pistorasioita ja jatkojohtoja ole yksinkertaisesti suunniteltu siirtämään niin paljon ampeereita. Sähköauton lataaminen esimerkiksi yön yli voikin johtaa pistorasian ylikuumentumiseen, mistä on riskinä tulipalo. Pistorasian tai jatkojohdon väärinkäyttö saattaa poikia myös laitevian tai vaarallisen voimakkaan sähköiskun.

Sähköauton lataamiseen liittyvät riskit johtuvat usein joko väärien lataustarvikkeiden valinnasta tai silkasta piittaamattomuudesta. Iso-Britanniassa tehdyn kyselyn mukaan kolme neljästä sähköautolla ajavasta on ladannut autoaan jatkojohdoilla, jotka eivät sovellu sähköautojen lataukseen. Jotkut jopa yhdistävät useita jatkojohtoja peräkkäin, tai käyttävät sisäjatkojohtoja ulkona. On siis helppoa ymmärtää, miksi lataaminen joskus mielletään riskaabeliksi. Jos sähköauton lataaminen kodin pistorasiasta voi olla vaarallista, on sanomatta selvää, että jatkojohtojen lisääminen soppaan tekee asioista entistä riskialttiimpia.

Sähköautojen ja hybridien mukana tulee useimmiten normaaliin pistorasiaan soveltuva laturi. Varmistu ennen laturin käyttöönottoa siitä, että latauslaitteen virta on rajoitettu 10 ampeeriin tai sen alle. Tämä tarkoittaa tietysti pidempikestoista latausta, mutta turha riskinotto voi tulla kalliiksi. Tärkeintä on, ettet suin päin lataa sähköautoa tavallisesta maadoitetusta pistorasiasta. Voit lukea lisää aiheesta täällä.

Oikean lataustavan valinta

Jotta tiedät, kuinka lataat juuri sinun sähköautosi turvallisesti, on tärkeää tuntea eri lataustavat. Näin voit varmistua latausmenetelmän sopivuudesta.

Lataustapa 1

  • Kaikkein hitain lataustapa, joka toimii kytkemällä sähköauton mukana tullut väliaikainen latauskaapeli (matkalaturi, kannettava laturi) tavalliseen pistorasiaan. Tätä lataustapaa käytetään lähinnä tilapäisesti tai kevyiden sähköajoneuvojen lataamiseen. Kuten edellä kirjoitimme, tähän lataustapaan liittyvät suurimmat riskit.

Lataustapa 2

  • Normaalista kiinteästä Type 1 tai Type 2 -latausasemasta lataaminen. Yleisin lataustapa ja välimalli, jonka suhteellisen suuren lataustehon ja nopeuden ansiosta soveltuu hyvin kotitalouksien käyttöön.

Lataustapa 3

  • Nopein lataustapa, johon voit törmätä esimerkiksi huoltoasemilla. Nämä pikalaturit lataavat jotkin sähköajoneuvot jopa kymmenissä minuuteissa. Suuren tehon vuoksi ne eivät kuitenkaan ole yleisessä käytössä kotitalouksissa.
Erilaiset lataustavat havainnollistettuna

Älä suosi pistorasiasta lataamista.

Sähköautojen ja hybridien mukana tulee useimmiten latauskaapeli, jolla voit ladata sähköautosi kotipistorasian kautta. Nämä kaapelit on yleensä varustettu erilaisilla suojauksilla ylivirtojen estämiseksi. Vaikka itse latauskaapeli olisi suojattu ja määräysten mukainen, se ei kuitenkaan auta suojaamaan kotisi pistorasiaa ylikuumenemiselta. Tämä riski on erityisen suuri vanhemmissa talouksissa, joiden sähköasennukset ovat jo nähneet parhaat päivänsä. Paitsi että tavallisesta pistorasiasta lataaminen ei ole erityisen turvallista, se ei ole myöskään tehokasta tai taloudellisesti järkevää. Lataustapa 1 ei siis ole kestävä ratkaisu sähköautosi päivittäiseen lataamiseen. Siksi suosittelemmekin käyttämään normaalia pistorasiaa vain tilapäisenä ratkaisuna.

Sähköauton lataaminen vahvistetulla pistorasialla (super-schuko).

Entäpä sitten vahvistetut pistorasiat eli ns. super-schuko pistorasiat? Voisiko sellaisen käyttöönotto olla järkevä valinta? Toisinaan kyllä. Super-schuko on normaalia pistorasiaa parempi ratkaisu, sillä sen pitäisi teoriassa kestää jatkuvaa 16 A virtaa. Super-schuko -rasioita onkin asennettu paljon esimerkiksi taloyhtiöiden parkkipaikoille.

Vaikka vahvistetun pistorasian asentaminen on halvempaa kuin latausaseman ostaminen, se ei kuitenkaan ole kestävä investointi pitkässä juoksussa. Lataus vahvistetulla pistorasialla kestää nimittäin kauan – se on vain hieman tavallista pistorasiaa nopeampi. Jos siis ajat paljon ja latailet usein, super-schuko -rasiasta lataaminen ei välttämättä ole toimivin ratkaisu. Tällöin onkin syytä harkita kiinteän latausaseman hankkimista.

Super-schuko pistorasian tunnistaa sinisestä väristä

Miksi kotiin kannattaa asentaa latausasema?

Latausasema on suunniteltu kotilatausta varten: sähköauton voi ladata tehokkaasti siihen tarkoitetusta voimavirtaliitännästä. Paitsi että latausasema on nopeampi, tehokkaampi ja kestävämpi kuin muut ratkaisut, se on myös turvallisin valinta sähköauton kotilataukseen. Latausasemien turvaominaisuudet pienentävät merkittävästi riskiä sähkö- tai laitevikoihin, ja tämä pätee niin kodin sähköverkkoon kuin itse autoon. Sähkövian sattuessa latausasema katkaisee virran kaapelista välittömästi ja myös suojaa autosi akkua ja laitteistoja vioilta. Kiinteä latausasema on lisäksi suunniteltu kestämään äärimmäisiä sääolosuhteita, joten akku täytyy onnistuu ongelmitta myös sateella ja kovalla pakkasella.

Voiko sähköauto syttyä tuleen?

Kyllä voi, mutta toistaiseksi polttomoottoriautojen tulipalot ovat roimasti todennäköisempiä. Vuosittain Suomessa palaa noin 1300 henkilöautoa, ja koska palot ovat niin yleisiä, että niistä ei välttämättä edes uutisoida. Helsingin Sanomien mukaan viime vuosina Suomessa on kuitenkin palanut vain pari täyssähköautoa ja yksi lataushybridiauto. Tällä hetkellä yhtäkään sähköauton aiheuttamaa rakennuspaloa ei ole tilastoitu Suomessa. Ruotsista löytyy yksi tapaus, jonka syynä oli latausaseman pistorasian tee-se-itse–viritys. Riskit voivat luonnollisesti kasvaa tulevaisuudessa, kun sähköautojen ja latauspisteiden määrä kasvaa ja kanta vanhenee. Sähköautojen palot ovat harvinaisia, mutta koska kyseessä on uusi asia, yksittäistapaukset nostetaan herkästi otsikoihin.

Vaikka riski paloon on minimaalinen, latauspisteisiin ja sähköasennukseen liittyvien määräysten noudattaminen pienentää riskejä entisestään. Onkin hyvä tutkia kodin sähkökaapeleiden ja pistorasioiden kunto latauspisteen asennuksen yhteydessä. Turvallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota myös julkisilla latausasemilla. Varmista aina, että käyttämäsi latausmenetelmä sopii autollesi ja että kaapelit ja liitännät ovat kunnossa.

Ota turvallisuus vakavasti sähköautojen latauksessa

Vaikka sähköauton lataaminen kotipistorasiasta tai jatkojohtojen avulla saattaa tuntua näennäisen halvalta ja kätevältä vaihtoehdolta, älä koskaan aliarvioi sähköön liittyviä riskejä. Onneksi on olemassa monia turvallisempia vaihtoehtoja. Useimmille paras ratkaisu on hankkia kotiin oma latausasema. Ne on suunniteltu antamaan turvallisin latauskokemus paitsi sinulle, myös ajoneuvollesi. Lisäksi niissä on panostettu mukavuuteen ja älykkäisiin toimintoihin, kuten sähkökulutuksen ja lämpötilan seurantaan.

Jos päädyt oman latausaseman hankitaan, tarvitset asennuksessa ammattilaisen apua. Asennuskumppaniemme kautta saat latausaseman asennuksen markkinahintaa edullisemmin. Latausasemamme ovat tuttuja kumppaneillemme ja voit varmistua laadukkaasta ja turvallisesta asennustyöstä ammattilaisten käsissä. Huomaa myös, että latausaseman asennustyöstä saa kotitalousvähennystä.

Lopuksi: 5 vinkkiä sähköauton turvalliseen lataamiseen

•    Lataa sähköautoa vain sille tarkoitetulla latausasemalla.
•    Asennuta kotilatausasema sopivaan paikkaan ja jätä työ ammattilaiselle.
•    Varmista aina ennen latausta, että latausasema ja latauksessa käytettävät johdot ovat kuivia ja puhtaita ja että liittimet ovat kunnossa.
•    Huolla lataustarvikkeet säännöllisesti pyyhkimällä ne ylimääräisestä pölystä ja liasta, ja uusi ne tarvittaessa.
•    Älä koskaan priorisoi helppoutta turvallisuuden edelle.

Muut lukivat myös...

Sähköauton kotilatausasema – 11kW vai 22kW latausteholla?
sähköauton kotilatausasema:  11kw vai 22kw latausteho? Kotilatausaseman valinta Koska jokainen kuitenkin haluaa ladata sähköautonsa mahdollisimman nopeasti, ajaa tämä usean latausaseman...
Kaksisuuntainen lataus - mistä on kyse?
Kaksisuuntainen lataus - mistä on kyse?  Mitä v2g tai kaksisuuntainen lataus tarkoittaa? Vehicle-to-grid (V2G) tarkoittaa tekniikkaa, jossa sähköajoneuvojen energia voidaan...
Sähköauton latausaseman valinta - tarvitsenko kuormanhallinnan?
Latausasema kuormanhallinnalla Latausasema kuormanhallinnalla - tarvitsenko dynaamisen kuormanhallinnan? Jokaisen sähköauton tai hybridin kotilataajan tulisi olla vähintäänkin tietoinen mitä dynaaminen kuormanhallinta...