Sähköauton akku ja akun kierrätys

sähköauton akun kierrätys

TANELI IKONEN 5 MINUUTIN LUKU 

18.8.2022

Sähköauton akku. Tuo litiumista, koboltista, nikkelista ja muista metalleista koostuva korkeajännitteinen patteri aiheuttaa osaltaan paljon keskustelua ja joissain ihmisissä ympäristöhuolia. Ovatko huolet aiheellisia? Olisiko sittenkin järkevämpi pysyä polttomoottoriautojen öljyteollisuudessa kaivosteollisuuden sijaan? Kuinka paljon sähköauton akusta voidaan nykypäivänä kierrättää ja minkälainen bisnes kierrätys tulee olemaan? Voiko naapurin Jamppa kierrättää sähköauton akun takapihan kompostissa, vai miten kierrätys tapahtuu? Näitä aiheita käsittelemme seuraavassa tekstissä. 


sähköauton akun elinkaari

Tyypillinen takuuaika sähköauton akulle on noin 5-8 vuotta tai 100.000 – 200.000 kilometriä. Tämänkään jälkeen akku ei hajoa, mutta sen toimintakyky heikkenee ja akku varastoi heikommin energiaa. Seuraus on, että autolla ajettava toimintamatka lyhenee. Elon Muskin mukaan Teslan akku kestää noin 500.000 kilometriä ilman suurempia probleemoita ja esimerkiksi Teslan Model 3 auton akun takuu on 8 vuotta tai 160.000 kilometriä. Suhtaudumme puheisiin varovaisesti, mutta onhan Suomessa jo ennakkotapaus taksikuski-Arista, joka on ajanut yli 600.000 km samalla Teslan akulla. Sopivaa vaihto-ohjeväliä akuille ei helpolla tunnu löytyvän autovalmistajien sivuilta tai ohjekirjoista, mutta osa valmistajista puhuu, että akku on vaihtokypsä kun sen alkuperäisestä kapasiteetista on käytössä enää 70%.


Akun kestoon vaikuttaa useampi tekijä, kuten auton käyttötapa ja akkujen lataaminen. Kilometrit, latauskerrat ja auton ikä vaikuttavat sähköauton akun kestoon eniten. Lataamisesta johtuvaa kulumista voi vähentää lataamalla akkua säännöllisesti ja välttämällä tyhjästä täyteen latauksia. Yleensä sähköauto opastaa käyttäjää fiksussa lataamisessa. Osa suosii hidaslataamista jatkuvan pikalataamisen sijaan. Auton seisottaminen, esimerkiksi talven yli tallissa, ei ole suositeltavaa akun elinkaaren kannalta. 

sähkoauton lataus akku

2000-luvun Thomas Edisoniksi tituulerattu Musk, kertoo Teslan akkukestoksi 500.000 kilometriä ja antaa autolle reippaan takuun puheidensa tueksi.

sähköauton akun Kierrätyksen nykytila

Suomessa kierrätetään toistaiseksi vain vähän sähköauton akkuja. Vuosina 2015-2018 kierrätettiin 52 akkua. Vuonna 2020 akkuja kierrätettiin yli 200 kpl. Nämä mahtuisivat yhden suomalaisen omakotitalon autotalliin. Yksinkertainen syy pienelle kierrätysmäärälle on se, että sähköisiä autoja, kuten täyssähköjä ja ladattavia hybridejä on koko maassa toistaiseksi vähän. Vain muutama prosentti koko autokannasta. Kierrätykseen tulevat akut eivät ole elinkaarensa päässä, vaan ne ovat kolariautoista tai muuten vaurioituneita akkuja.


Akkujen kierrätys kasvaa tulevaisuudessa useasta syystä. Yksi selkeä syy on, että sähköautojen määrä kasvaa jatkuvasti. Vuonna 2019 Suomessa oli 4600 täyssähköautoa. Vuonna 2022 niitä on jo 32 900 kpl. Jos haluat tietää mitä sähköautoja kaduillamme rullaa, olemme kirjoittaneet aiemmin myydyimmistä sähköautoista Suomessa. Nykyinen sähköautobuumi näkyy kierrätyspisteissä noin 5-10 vuoden kuluttua.


Toinen kierrätykseen positiivisesti vaikuttava asia on lisääntyvä regulaatio: EU-komissiolla on uusi akkuasetus valmistelussa ja akkujen kierrätykseen on tulossa uusia ja kovempia tavoitteita. EU-komission ehdotuksen mukaan kannettavien akkujen kierrätysasteen pitäisi olla 65 prosenttia vuonna 2025 ja 70 prosenttia vuonna 2030. 

Akkujen kierrätys on valtava markkina

Kolmas syy kierrätyksen kasvulle löytyy markkinataloudesta - akkujen sisältämät metallit ovat arvokkaita ja niillä voidaan tehdä bisnestä. Kierrätyksestä on tulossa globaalisti valtavaa liiketoimintaa. Suomessa on yrityksiä, jotka ovat alkaneet kehittää kierrätysteknologiaa tai ovat ostaneet kierrätykseen erikoistuneita yhtiöitä (mm. Fortum). Fortumin arvion mukaan litiumakkujen kierrätysmarkkinan koko olisi noin 19 miljardia vuoteen 2030 mennessä. 


Viime vuonna Fortum avasi uuden kierrätyslaitoksen Ikaalisiin, missä akun jännite puretaan, akku hajotetaan ja akun niin kutsuttu musta massa otetaan talteen. Fortumin Harjavallan laitoksessa musta massa käy läpi hydrometallurgisen kemikaalisen prosessin minkä avulla arvokkaat metallit, kuten litium, koboltti, nikkeli ja mangaani, saadaan kerättyä. Tällä menetelmällä on mahdollista kierrättää 80% akuston materiaaleista.


Edellämainittujen arvokkaiden metallien uusiokäyttö on erityisen tärkeää, koska nykytilanteessa metalleja tuodaan paikoista, joissa niitä kaivetaan ja jalostetaan epäeettisesti sekä haitallisesti ympäristölle. Erityisesti koboltti ja nikkeli muodostavat litiumakkujen suurimman ongelman. Koboltti ja nikkeli kaivetaan pääosin suurista ympäristöä kuormittavista avolouhoksista. 


Akkujen kierrätys on jo vakiintunut teollisuuden ala Kiinassa, mistä löytyy yli 15 000 akkukierrätysalan yritystä. Toivottavasti  myös suomalainen insinööriosaaminen saadaan valjastettua alalle.

Kenellä on isoin vastuu akuista?

Tällä hetkellä sähköauton akkujen jätehuollosta ja kierrätyksestä vastaavat autojen valmistajat ja maahantuojat. Tuottajien vastuuta valvoo Suomessa Pirkanmaan ely-keskus. Tuottajat ovat pääsääntöisesti hoitaneet oman osuutensa, mutta joitain haasteita on. Esimerkiksi ulkomaisen verkkokaupan kautta Suomeen päätyneiden akkujen kierrättäminen (ja kustannukset) jäävät harmillisesti suomalaisille yrityksille. Tämä aukko olisi tarkoitus tilkitä uudessa jätelaissa. Toinen haaste on, että käytettyjen autojen maahantuojat eivät tiedä olevansa vastuussa myös akkujen osalta.

TULEVAISUUDENsähköautojen AKKUMATERIAALIT

Litiumakkujen valmistus ei ole täysin ongelmatonta koboltin ja nikkelin kaivuutöiden takia. Kobolttiin liittyy ympäristöongelmia ja lapsityövoimaa joissain koboltin tuottajamaissa, kuten Kongossa. Nikkeliä saadaan lähituotantona Suomessa surullisenkuuluisasta Talvivaaran kaivoksesta, mutta sivutuotteena tuleva rikki on haitallinen ympäristölle. On siis löydettävä uusia ja ekologisempia akkumateriaaleja. 


Yksi vaihtoehto litiumakkujen korvaajaksi on natriumakku. Natriumakut valmistetaan suolasta saatavasta natriumista. Muut tärkeät akunvalmistuksessa käytettävät materiaalit ovat pii, hiili ja rikki. Piitä saadaan hiekasta, hiili on edullinen raaka-aine ja rikkiä löytyy vanhojen kaivosten ja öljynjalostamoiden lähistöiltä läjäpäin. Natriumakuissa on potentiaalia ja nähtäväksi jää saadaanko se valjastettua kaupallisiin tarkoituksiin.

Sähköauton akut - usein kysyttyä

Ketkä ovat maailman suurimmat sähköauton akkuvalmistajat?

Suurin sähköautonakkuvalmistaja maailmassa on kiinalainen CATL. Toiseksi massiivisin on eteläkorealainen ja kaikille tuttu elektroniikkavalmistaja LG. Kolmannelta sijalta löytyy japanilainen Panasonic. Kuten alla olevasta kuvastakin näkee,niin Aasialaiset yhtiöt dominoivat globaalia akkumarkkinaa täysin.

suurimmat sähköauton akkuvalmistajat

Kuinka kauan sähköauton akku kestää?

Tänä päivänä ostetun uuden sähköauton akku on kierrätystavaraa keskimäärin 8-10 vuoden kuluttua. Meneillään oleva sähköautobuumi näkyy kierrätyspisteissä vasta 5-10 vuoden päästä.

Mitä metalleja sähköauton akku sisältää?

Sähköauton akkusisältää mm. litiumia, nikkeliä, kobolttia, mangaania, grafiittia, alumiinia jakuparia. 

Missä sähköauton akun voi kierrättää?

Vikaantuneidensähköautojen ajovoima-akkujen vastaanottopisteitä ovat kunkin automerkinvaltuutetut merkkihuollot, jotka ottavat vastaan vikaantuneet akut.Elinkaarensa päässä olevien autojen ja niiden ajovoima-akkujenvastaanottopisteitä ovat myös Suomen Autokierrätyksen romuajoneuvojenvastaanottopisteet.

Maksaako sähköauton akun kierrättäminen?

Sähköauton akunkierrättämisestä on vastuussa auton valmistajat ja maahantuojat. Akun kierrättäminenei maksa kuluttajalle mitään.

Paljonko uusi sähköauton akku maksaa autoon?

Uusi sähköauton akku maksaa automerkistä riippuen 1.500-10.000€. Asennustyö on yleensä edullinen ja maksaa muutamia satasia. Akkujen hinnoilla on tapana pudota muutamien vuosien kuluttua. 

Muut lukivat myös...

Paljonko sähköauton lataaminen maksaa?

Sähköauton lataus mökillä - mitä ottaa huomioon

Myydyimmät sähköautot Suomessa