Sähköauton sisälaturin vaikutus lataustehoon

Auton latausteho riippuu (myös) automallista

Olemme saaneet soittoja hämmentyneiltä asiakkailta, joiden sähköautot ja hybridit latautuvat hitaasti, vaikka latausasemissa pitäisi tehoa piisata. Ajoneuvon lataustehoon vaikuttaa kuitenkin itse latausaseman tehon, kaapeloinnin ja sääolosuhteiden lisäksi myös auton sisälaturin teho. Sisälaturin teho on merkki- ja mallikohtainen asia, eikä sitä aina osaa ostohetkellä huomioida. Toisinaan tietoa sisälaturin tehosta on hankalaa löytää edes autovalmistajan nettisivuilta, ja moni automyyjäkään ei tunnu täysin tietävän, mistä on kyse. Ihmetys on ymmärrettävää, sillä kyseessä on jokseenkin uusi asia kaikille autoilijoille.

Sisälaturin (on board charger, OBC) toiminta

Miten sisälaturi sitten toimii ja mikä on sen tarkoitus? Lyhyesti ottaen sähköajoneuvoissa on korkeajänniteakut, jotka ottavat vastaan ainoastaan tasavirtaa (DC). Auton sisäinen laturi muuntaa latausasemasta tulevan vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC), joka sitten varastoidaan ajoneuvon akkuun. Pikalaturista ladattaessa sisälaturi taas ohitetaan ja akkuun syötetään tasavirtaa tasasuuntaajan läpi. Useimmat täyssähköautot ja jotkin hybridit voidaan ladata myös pikalatauksella. Maksimaalinen pikalatausteho on aina ajoneuvon mallista riippuvainen asia.


Alla oleva kuva havainnollistaa pistorasiasta tapahtuvan latauksen ja pikalatauksen eron.

Eroja sisäisissä latureissa

Eri automallien sisälaturit eivät ole samasta puusta veistettyjä, ja yleiset standardit tuntuvat vielä olevan autovalmistajilla hakusessa. Heikoimmat sisälaturit ovat yksivaiheisia, mutta on olemassa myös kaksi- ja kolmivaiheisia latureita - erityisesti täyssähköautoissa.

Ladattavissa hybrideissä käytetään yleensä yhden tai kahden vaiheen sisäistä vaihtosähkölatausta. Tällöin autossa olevan sisälaturin teho on 3,7 kW tai 7,4 kW. Täyssähköautossa sisäisen laturin kapasiteetti voi toisinaan riittää jopa 22 kW saakka, mutta on yleensä 7,4:n ja 11 kW:n välimaastossa.

Otetaanpa aiheesta yksi tekninen esimerkki: auton 3,7 kW sisälaturi saa virran latausasemalta yhdeltä vaiheelta. Tällöin latausasema vaatii vähintään 1 x 16 ampeerin syötön. Suuremmalla 11 kW:n sisälaturilla varustetun auton lataaminen täydellä teholla taas vaatii kolmella vaiheella 16 A:n syötön (3x16Ax230V=11kW ). Sitten on taas autoja, joissa 7,4 kW:n sisäinen laturi on vain yksivaiheinen, kuten Toyotan Rav 4:ssä. Tällaisen auton lataaminen täydellä teholla vaatii yksivaiheisen 32 ampeerin sähkövirran latausasemalta. Tällaisia latausratkaisuja ei kuitenkaan Suomesta juuri löydy. Toyotan omistajan kannattaakin siis toistaiseksi tottua ajatukseen auton lataamisesta maksimissaan 3,7 kW:n teholla (1x16 A).

Sama suomeksi

Edellä kirjoitettu voi helposti tuntua kovin vaikeaselkoiselta, mutta tiivistetty viesti on tämä: jos auton sisälaturissa ei riitä jerkkua, ei auto lataudu nopeasti parhaimmallakaan latausasemalla. Auton sisälaturin teho kannattaakin siis selvittää jo autoa ostaessa, ja viimeistään asiaan olisi syytä tutustua latausratkaisua hankkiessa. Mikäli auton sisälaturi on yksivaiheinen (1x16 A), on turha haaveilla pikalataamisesta kodin voimavirtaa hyödyntäen.

Latausasema ja sen teho kannattaa valita tulevaisuuden tarpeiden mukaan. On hyvä muistaa, että pitkässä katsanossa hybridiautot ovat vain siirtymävaihe kohti täyssähköautoja. Lisäksi kiinteästä latausasemasta lataaminen on aina turvallisempaa kuin normaalista pistorasiasta, joten latausasema on järkevä hankinta joka tapauksessa. Yleisesti ottaen 11 kW 3x16 A latausasema kotiin on toimiva latausratkaisu niin täyssähköautolle kuin lataushybridillekin.

Muut lukivat myös

Sähköauton latausaseman valinta - tarvitsenko kuormanhallinnan?
Latausasema kuormanhallinnalla Latausasema kuormanhallinnalla - tarvitsenko dynaamisen kuormanhallinnan? Dynaaminen kuormanhallinta on nostanut päätään viime aikoina medioissa ja keskustelupalstoilla. Aihe on...
Parhaat latausasemat vertailu 2022
Parhaat latausasemat vertailu 2022 paras latausasema vuonna 2022? Usein törmäämme kysymykseen "Missähän sähköauton latausasemassa on tällä hetkellä kaikki ne ominaisuudet,...
Sähköautoilijan sovellukset 2022
sähköautoilijan mobiilisovellukset 2022 Latausverkosto kehittyy huimaa vauhtia ja vauhti ei ole hidastumassa. Sähköautojen valmistajat, latausverkoston ylläpitäjät ja latausasemien suunnittelijat julkaisevat...