sähköautojen Latauspistelaki - Kaikki mitä tulee tietää
Sähköautojen latauspistelakiin ja sen vaatimuksiin liittyen liikkuu paljon tietoa netissä ja keskustelupalstoilla. Ajattelimme koota tähän artikkeliin tärkeimmät seikat latauspistelakiin liittyen:
1. Viimeistään vuoden 2024 loppuun mennessä on asennettava sähköauton latauspiste olemassa olevaan rakennukseen, joka ei ole tarkoitettu asuinkäyttöön, mutta jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, joko rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä.
2. Latauspisteen täytyy olla yli 3.7kW tehoinen ja siinä on oltava joko Type-2 ja/tai CCS-latausliitin.
3. Latauslaista tulee lisäksi vaatimuksia muun muassa uusille ja laajamittaisesti korjattaville asuinrakennuksille ja pysäköintitaloille.
Tämä määräaika ei koske:
- Asuinrakennuksia (vähintään puolet asumiskäytössä)
- Rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilmaston ylläpitoon (ilman lämmitystä oleviin pysäköintitaloihin tai varastorakennuksiin ei tarvita latauspistettä)
- Rakennuksia, jonka käyttäjä ja omistaja on mikroyritys (alle 10hlö, alle 2milj liikevaihto)
- Puolustushallinnon rakennuksia
Alta löytyvän työkalun avulla voit tarkistaa, että tarvitseeko latauspiste asentaa vuoden loppuun mennessä. Palvelun tarjoaa Traficom.
Sähköautojen latauslaki - VAATIMUKSET TÄYTTÄVÄ LATAUSASEMA
Zaptec Pro on norjalaisen Zaptecin suunnittelema ja valmistama latausasema. Se on yksi Pohjoismaiden suosituimpia AC-latausasemia julkisiin ja puolijulkisiin latauskohteisiin.
Zaptec Pro latausasemassa on lataustehoa jopa 22kW saakka. Type-2 pistorasian avulla latausasemalla voidaan ladata Type-2 ja Type-1 sähköautoja (vaatii sopivan latauskaapelin). Latausasemassa on sisäänrakennettu vikavirtasuoja ja MID-mittari, joten se sopii julkiseen lataamiseen ja täyttää Suomen mittauslaitelain asettamat vaatimukset.
Voit tarjoa latauspisteen käyttäjälle ilmaisen latauskokemuksen, tai yhdistää Zaptec Pron erilaisten laskutuspalveluiden, kuten EasyParkin, kanssa ja tehdä lataamisesta osan liiketoimintaa. Zaptec Pro latausasema täyttää kaikki sähköautojen latauslain vaatimukset.
Uuden rakennuksen varustaminen sähköajoneuvojen latauspisteillä tai latauspistevalmiudella
Termistön kertauksena latauspisteellä tarkoitettiin yli 3.7kW tehoista Type-2 liittimellä varustettua latauspistettä.
Latauspistevalmius taas tarkoittaa: “putkitus tai muu johtotie, joihin voidaan myöhemmin asentaa tarvittava kaapelointi sähköajoneuvojen latauspisteitä varten”.
Lain mukaan uuden asuinrakennuksen on sisällytettävä latauspistevalmius, jos siinä on yli neljä pysäköintipaikkaa. Valmius on asennettava siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan on mahdollista myöhemmin asentaa latauspiste.
Uuden, muun kuin asuinrakennuksen, jossa on yli 10 parkkipaikkaa, yhteyteen on asennettava yksi suuritehoinen latauspiste tai vaihtoehtoisesti:
1) vähintään yksi normaalitehoinen latauspiste, jos pysäköintipaikkoja on 11–50;
2) vähintään kaksi normaalitehoista latauspistettä, jos pysäköintipaikkoja on 51–100;
3) vähintään kolme normaalitehoista latauspistettä, jos pysäköintipaikkoja on yli 100.
Eikä tässä vielä kaikki. Uuden, muun kuin asuinrakennuksen, yhteyteen on asennettava latauspistevalmiuksia seuraavalla tavalla:
- 11-30 pysäköintipaikkaa, latauspistevalmius on asennettava vähintään 50% prosenttiin pysäköintipaikoista
- Yli 30 pysäköintipaikkaa, latauspistevalmius on asennettava vähintään 20% pysäköintipaikoista, mutta vähintään 15 pysäköintipaikkaan
Huomiona, jos pysäköintipaikkaan laitetaankin heti latauspiste, se lasketaan latauspistevalmiudeksi.
Esimerkkinä: uuden rakennuksen 100 paikkaiselle parkkipaikalle tarvitaan latauspistelain mukaan 2 kpl normaalitehoista latauspistettä ja 20 kpl latauspistevalmiutta.
Laajamittaisesti korjattavan rakennuksen varustaminen sähköajoneuvojen latauspisteillä tai latauspistevalmiudella
Jos rakennuksen korjaamiseen on haettava maankäyttö- ja rakennuslain 125§ mukainen rakennuslupa, on kyseessä laajamittaisesti korjattava rakennus. Tällaisen asuinrakennuksen yhteyteen on asennettava latauspistevalmius, jos siinä on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa.
Laajamittaisen korjauksen kohteena olevan, muun kuin asuinrakennuksen, yhteyteen, jossa on yli 10 pysäköintipaikkaa, tulee asentaa yksi suuritehoinen latauspiste tai:
1) vähintään yksi normaalitehoinen latauspiste, jos pysäköintipaikkoja on 11–50;
2) vähintään kaksi normaalitehoista latauspistettä, jos pysäköintipaikkoja on 51–100;
3) vähintään kolme normaalitehoista latauspistettä, jos pysäköintipaikkoja on yli 100.
Eikä tässä vielä kaikki. Sellaisen laajamittaisesti korjattavan, muun kuin asuinrakennuksen, yhteyteen on asennettava latauspistevalmiuksia seuraavalla tavalla:
- 11-30 pysäköintipaikkaa, latauspistevalmius tarvitaan vähintään 50% prosenttiin pysäköintipaikoista
- Yli 30 pysäköintipaikkaa, latauspistevalmius tarvitaan vähintään 20% pysäköintipaikoista, mutta vähintään 15 pysäköintipaikkaan
Jos pysäköintipaikkaan laitetaankin heti latauspiste, se lasketaan latauspistevalmiudeksi.
Alta löytyvän työkalun avulla voit tarkistaa, että tarvitseeko latauspiste asentaa vuoden loppuun mennessä. Palvelun tarjoaa Traficom.
Valvonta, pakkokeinot ja sakot
Liikenne- ja viestintäviraston tehtävä on valvoa olemassaolevien, ei-asuinkäytössä olevien, rakennusten osalta lain toteutumista.
Kunnan rakennusvalvontaviranomainen valvoo uusien ja laajasti korjattavien asuinrakennusten osalta lain toteutumista.
Jos latauspistettä ei asenneta määräajassa, Liikenne- ja viestintävirasto asettaa latauspisteen asennukselle uuden määräajan. Jos uutta määräaikaa ei noudata, voidaan tämän jälkeen määrätä uhkasakko.
Laissa on pieniä porsaanreikiä tai epäloogisuuksia. Yksi esimerkki on, että jos kiinteistöllä ja parkkipaikalla on eri kiinteistörekisterinumero, ei velvollisuutta latauspisteelle ole.
uudet latauspistelakivaatimukset vuonna 2026
Latauspistelaki liittyy EPBD Direktiiviin (Energy Performance of Buildings Directive). Sen tavoite on rakennusten kasvihuonekaasupäästöjen ja energian loppukulutuksen vähentäminen vuoteen 2030 mennessä sekä pitkän aikavälin vision asettaminen rakennuksille kohti EU:n ilmastoneutraaliutta vuonna 2050.
Euroopan Unionin neuvosto hyväksyi uusitun direktiivin 12.4.2024. Toimeenpanoon on aikaa kaksi vuotta, eli muutokset Suomen lakiin tulee toteuttaa 2026 kesään mennessä.
Direktiivissä mainitaan muun muassa, että kaikkien muiden kuin asuinrakennusten, joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa, tulee asentaa vähintään 1 latauspiste jokaista kymmentä pysäköintipaikkaa kohden TAI on asennettava kaapeliputkitus vähintään 50% osuudelle pysäköintipaikoista, jotta latauspisteet voidaan asentaa myöhemmin.
Määrät tarkentuvat lisää toimeenpanon edetessä. Lisätietoja ministeriön sivulta.
varaa tapaaminen
Helpoin ratkaisu selvittääksesi oikeat sähköauton latausratkaisut käyttöön. Autamme mielellämme niin laitevalinnoissa kuin alkukartoituksessa. Varaa soittoaika suoraan kalenteristamme kun sinulle sopii.
Saat asiantuntijan avun niin alkuun pääsemiseen, maksuttomaan alustavaan kartoitukseen, sähköauton latauslaitteiden valintaan tai mihin vain aiheeseen liittyen.
Nähdään!
Kysyttävää? ota yhteyttä.
Askarruttaako jokin latauspistelakiin liittyen? Kysy pois!
- Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla. Sähköpostitiedusteluihin vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä. Ota yhteyttä: asiakaspalvelu@nordicplug.fi
Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu
artikkeleita avuksesi
latausasema kotiin
Sähköauton kotilatausaseman valinta tuottaa usein päänvaivaa. Tässä viiden kohdan tarkastuslista helpottamaan valintaasi. Yleisin kodin sähköliittymä on 3x25A, jolla voit hyödyntää enintään 11kW lataustehoa.
sähköauton lataus pörssisähköllä
Onko sinulla tuntihintainen sähkösopimus ja tahdot ladata sähköautosi silloin, kun spot- hinnat ovat alhaisimmillaan? Lue pörssisähköllä lataamisen vinkit ja kurkkaa suositellut tuotteet!
parhaat kotilatausasemat 2024
Mikä on paras sähköauton latausasema kotiin vuonna 2024? Tässä tekstissä vertailimme parhaimmat kotilatausasemat, jonka avulla löydät sinulle sopivimman 11kW tai 22kW latausaseman.