Sähköpakettiauton lataaminen – Ohjeet ja vinkit

Sähköpakettiauton lataaminen - Taneli Ikonen

TANELI IKONEN 5 MINUUTIN LUKU 

1.3.2024

Sähköpakettiauton lataaminen ei poikkea hybridi- tai täyssähköhenkilöauton lataamisesta juurikaan, vaan se on ihan yhtä helppoa. Sähköpakettiautoa voidaan ladata kotona, työpaikalla, varikolla tai pikalatausasemalla. Paljon ajavalle pikalataamisen merkitys korostuu ja nykylaturit saavat autonkuljettajan ruokatauon aikana akun lähes täyteen. 


Kun pakettiauton lataamisesta tulee tuttu rutiini, niin se ei eroa juurikaan puhelimen tai kannettavan tietokoneen lataamisesta. Yleensä autonkuljettajat laittavat latauksen yöksi päälle ja aloittavat sitten työpäivän täydellä akulla.


Tässä oppaassa kerromme kaiken mitä sinun tarvitsee tietää sähköpakettiauton lataamisesta. Saat tietoa laturimalleista, latausnopeuksista, latauskaapeleista ja siitä miten voit ladata sähköpakettiautoa kotona, työpaikalla tai julkisilla latauspisteillä. Lopuksi on käsitelty sähköpakettiauton lataamisen hinnoittelua.

Myydyimpien sähköpakettiautojen tietoja

Diesel vai sähköpakettiauto - kumpi kannattaa valita?

Vuoden 2022 loppuun mennessä Suomen teillä liikkui 1814 sähköpakettiautoja. Dieselillä kulki yli 300 000 pakettiautoa. Dieselin suosio on selvä: se tarkoittaa tehokkaita moottoreita, jotka pystyvät kuljettamaan raskaita lasteja pitkän matkaa suhteellisesti kevyin kustannuksin. Sähköpakettiautoja rekisteröidään vuosi vuodelta enemmän ja tälle löytyy ekologisuuden lisäksi muutama muukin syy. 


Kustannukset

Sähköpakettiautojen käyttökustannukset ovat edullisempia, kuin dieselin. Pakettiautot ovat muun muassa vapautettu kokonaan autoverosta. Sähköpakettiauton huoltotarve on vähäisempi dieseliin verrattuna. Sähköpakettiauton hankintakustannus on korkeampi, mutta hinnat laskevat ja hankintatukea on saatavilla ainakin 2024 loppuun saakka. 100 kilometrin ajomatka sähköpakettiautolla kaupunkiliikenteessä kustantaa noin 7,5 euroa, jos auto kuluttaa 25 kW / 100 km ja latauksen hinta on 0,3 e / kWh.  Dieselpakettiauton polttoaineisiin menee vastaavalla ajolla 23 euroa, jos auto kuluttaa 13 l / 100km ja polttoaine maksaa 1,8 e / l. 


Ajomatka

Sähköpakettiauton ajomatka on reilusti dieselautoa lyhyempi. Uusilla sähköpakettiautoilla, esimerkiksi VW ID Buzzilla, pääsee noin 400 kilometriä yhdellä latauksella. Ajomatka vaihtelee sääolosuhteiden ja kuorman mukaan. Iso kuorma ja kylmä päivä lyhentävät sähköpakettiauton ajomatkaa merkittävästi. Pikalataus tuo helpotusta ongelmaan, kun toimintamatkaa saadaan pakettiautoon lisää jopa 200 km kahvitauon aikana. 


Peugeotia maahantuova Auto-Bon Oy on laskenut, että kestää noin neljä vuotta, että sähköpakettiauton kalliimpi hankintahinta on kuitattu dieseliin verrattuna, ja rahaa alkaa säästymään. Tämä laskelma tehtiin vuonna 2021 ja hinnat ovat laskeneet. Esimerkiksi uuden MB Viton diesel- ja sähköversiossa hintaeroa ei enää ole.

Sähköpakettiauton lataaminen

Mitä eroa on AC- ja DC-lataamisella?

Sähköpakettiautonlatausasemat käyttävät joko vaihto- (AC) tai tasavirtaa (DC). Lataustehoakuvataan kilowatteina. Se kertoo kuinka nopeasti sähköpakettiauto latautuu.Mitä suurempi kw-luku, sitä nopeammin pakettiauto latautuu.


Vaihtovirtaa saadaanvaltion sähköverkosta. Se on yleisin lataustapa, mutta se ei ole nopein.Vaihtovirtalatauksessa auto joutuu muuntamaan virran akulle sopivaksitasavirraksi. Auto toimii siis eräänlaisena kuristimena latausteholle.Useimmissa suomalaiskodeissa pystytään lataamaan 11kW latausteholla, mutta sevaatii yleensä kuormanhallinnan – eli laitteen joka valvoo, että kodin pääsulakeei pääse palamaan. Lue täältä lisää kuormanhallinnasta. 


Tasavirtalataaminenon tehokkain latausmuoto. Sähköpakettiauto saadaan ladattua täyteen jopa 30minuutissa. Tyypillisesti tällaiset DC-latausasemat ovat teholtaan 50-100kW. Tehotkuitenkin kasvavat vuosi vuodelta, ja tarjolla on yli 150kW latausasemia. DC-latausasemaavarten et tarvitse erillistä latauskaapelia, vaan kaapeli on aina kiinteästilatausasemassa kiinni. Katso aiemmasta taulukosta mikä on sähköpakettiautonmaksimilatausteho ja millainen pikalatausliitin pakettiautossa on.

Sähköpakettiauton latausnopeudet

Latasitpa sitten kotona, kaupan pihassa tai huoltsikalla, niin latausaseman teho määrittää kuinka nopeasti sähköpakettiauto latautuu.


Hidaslataus

Hidaslatauksella tarkoitetaan lataamista normaalista pistorasiasta kannettavalla latauslaitteella lataustehon ollessa enintään 16A (3,7kW). Kannattaa kuitenkin huomioida, että turvallinen latausteho normaalista pistorasiasta on 8A eli 1,8kW. Se tarkoittaa, että sähköpakettiauton (80kWh akku) lataaminen tyhjästä täyteen kestää lähes kaksi vuorokautta..


Pikalataus

Pikalatureita, ja kotilatausasemia, löytyy 11-22kW tehoisina. Yleisin teho kotilatausasemissa on 11kW. 22kW lataustehoja löytyy monesti markettien AC-latureista. On tärkeää ymmärtää, että AC-latauksessa sähköpakettiauton muuntaja määrittää maksimilataustehon. Vaikka lataisit pakettiautoa 22kW latausasemasta, mutta auto pystyy muuntamaan vain 11kW, niin 11kW on maksimilatausteho. 11kW latausteholla pakettiauton akku tulee tyhjästä täyteen noin 7-8 tunnissa (80kWh akku).


Tasavirtaa tuottavia DC-latausasemia löytyy myös pikalaturivalikoimasta. Tyypillinen kompaktin DC-latausaseman latausteho on 30kW. Sillä akku tulee tyhjästä täyteen muutamassa tunnissa.


Suurteholataus

Suurta tehoa tuottava DC-latausasema on paras vaihtoehto, jos tarvitset nopeaa latausta työpäivään. DC-latausasemia löytää kauppakeskuksista, huoltoasemilta ja ravintoloiden pihoilta. Suurteholaturit pystyvät tuottamaan tasavirtaa jopa 150kW teholla, mikä tarkoittaa että sähköpakettiauton akku on täynnä 30-60minuutissa. 

mitä eroa on pakettiauton latausliittimillä?

Latauspistokkeita, tai latausliittimiä, on useita erilaisia. Euroopassa yleisimmät liittimet ovat AC-lataukseen Type2 ja DC-latauksessa CCS.


Type 1 latausliittimet

Type 1 latausliitin löytyy vanhemmista autoista, kuten Nissan Leafeista. Type1 mahdollistaa vain 1-vaihelatauksen eikä se ole kovin hyvä latausliitin Suomeen, jossa on hyvin saatavilla 3-vaihesähköä. Type 1 latausliittimiä ei nähdäkään enää uusissaautoissa Euroopassa.


Type 2 latausliittimet

Tämä on yleisin latausliitin Euroopassa. Type 2 liitin mahdollistaa 3-vaihesähkön hyödyntämisen ja jopa 22kW lataustehon AC-latauksessa.


CCS latausliitin

CCS eli Combined Charging System on yleisin liitintyyppi eurooppalaisessa DC-pikalataamisessa. CCS liitintä käytetään kaikissa uusissa sähköpakettiautoissa. CCS liittimestä voidaan käyttää myös nimeä CCS2.


CHAdeMO

CHAdeMO on yleinen DC-pikalatausliitin japanilaisissa automalleissa. Se kilpaili herruudesta CCS:n kanssa, mutta tuntuu pikkuhiljaa katoavan. Uusimmissa japanilaisissa autoissakin on CCS liitin.

Sähköpakettiauton lataaminen - ccs latausliitin

paras liikuteltava latausasema sähköpakettiautolle

  • Voidaan yhdistää suoraan 63A syöttöön (adapterilla 32A)
  • Yhteensopiva kaikkien CCS-latausportilla varustettujen sähköajoneuvojen kanssa
  • Lataustehoa jopa 30kW!
  • Liikkuu helposti varikolla tai auton mukana

Sale Off
Plug Charger GO, 30kW liikuteltava DC latausasemaPlug Charger GO, 30kW liikuteltava DC latausasema
€14.990,00

Kuinka ladata sähköpakettiautoa kotona tai työpaikalla?

Sähköpakettiauton lataaminen käy helposti kotona tai työpaikalla. Nordic Plugin kautta saat hankittua sähköpakettiautolle sopivan AC- tai DC-latausaseman.


Voit ostaa latausaseman asennuspalvelun kanssa tai käyttää omaa tuttua sähköasentajaa. Latausaseman latausnopeus on 11-30KW latausasemasta riippuen. Latausasemissa on etäohjaus sovelluksen kautta, jonka avulla voit ajastaa latauksen yölle jasaat lataamisesta tarvittavat kuukausiraportit. Asentajamme ovat yhteydessä 24h kuluessa asennuspalvelun ostosta ja sopivat asennusajankohdan kanssasi.


Mitä latausasema sisältää?

Esimerkiksi DEFA Power latausasema sisältää latausaseman, asennustarvikkeet ja käyttöohjeet. DEFA Power latausasema voidaan asentaa jopa 22kW teholle. Mikäli sähköpakettiauto tukee 22kW lataustehoa, niin auton akku saadaan täyteen muutamassa tunnissa. DEFA Power latausasemassa on sovellus, josta näkee latauksen tilan ja latausmäärät. Latausasemassa on kulunvalvonta, eli voit määritellä ketkä saavat ladata. DEFA Powerin sovelluksen kautta saat latauksista myös kuukausiraportin.


Mitä asennuspalvelu sisältää?

Standardiasennussisältää AC-latausaseman asennuksen kotiin tai työpaikalle. Standardiasennukseen kuuluu kaapelointia, läpivientejä, kytkentä, vikavirtasuojaus ja testaaminen. Voit lukea lisää asennuspalvelusta. 

Sale Off
DEFA Power 22kW, 6m Type2, Pörssisähkö, Kuormanhallinta
€799,00€719,00
Sale Off
SÄhköauton latausaseman asennuspalvelu koko Suomessa
€449,00

Kuinka ladata sähköpakettiautoa julkisesta latauspisteestä?

Julkisia latauspisteitä löytyy jo sieltä sun täältä ja niiden määrä kasvaa päivittäin. Latauspisteitä löytyy kauppakeskuksista, ruokakauppojen pihoilta, hotelleiden parkkihalleista ja huoltoasemilta. Latauspisteet löytyy näppärästi esimerkiksi ”Latauskartta”palvelusta. Näet palvelusta lähimmät latauspisteet ja voit hakea laturia lataustehon mukaan.


Latauspisteiden palveluntarjoajia on useita, kuten ABC-lataus, Neste, Väre ja Plugit. Latauskartasta näet latausoperaattorin ja voit valita latauspisteen operaattorin mukaan. Muussa tapauksessa joudut lataamaan puhelimeesi kaikkien operaattoreiden lataussovellukset. Se voi olla turhauttavaa. Jos olet työnantaja, niin voit hankkia operaattorilta RFID-lätkät, joita työntekijät voivat käyttää sähköpakettiauton lataamiseen.

Kuinka paljon sähköpakettiauton pikalataus maksaa?

Pikalataus on tehokkain, mutta samalla kallein lataamisen muoto. Edullisinta on ladata sähköpakettiautoa kotona tai työpaikalla. Julkisten latauspisteiden hinnoittelu ei juurikaan poikkea operaattoreiden kesken. Keskihinta pikalataukselle on noin 30snt / kWh. Osa operaattoreista laskuttaa minuuttien mukaan varsinkin kaikkein tehokkaimmilla latauspisteillä. Esimerkiksi Citroen E-Jumpyn (75kWh akku) lataus tyhjästä täyteen maksaa pikalatauspisteellä 22,5 euroa. 25kW/100km kulutuksella sähköpakettiautolla pääsee 300km, eli 100 kilometrille hinnaksi jää 7,5 euroa. 

artikkeleita avuksesi

Sähköauton kotilatausaseman valinta
latausasema kotiin

Sähköauton kotilatausaseman valinta tuottaa usein päänvaivaa. Tässä viiden kohdan tarkastuslista helpottamaan valintaasi. Yleisin kodin sähköliittymä on 3x25A, jolla voit hyödyntää enintään 11kW lataustehoa.

Sähköauton lataus tulevaisuudessa
onko sähköauto kannattava valinta?

Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun mietit sähköauton ostamista? Suomessa pohdintaa tuottaa ainakin toimintasäde, sekä lataamiseen liittyvät haasteet. 

Nordic Plug sähköautojen latausasemavertailu 2023
parhaat kotilatausasemat 2023

Mikä on paras sähköauton latausasema kotiin vuonna 2023? Tässä tekstissä vertailimme parhaimmat kotilatausasemat, jonka avulla löydät sinulle sopivimman 11kW tai 22kW latausaseman.

asiakaspalvelumme on apunasi
  • Askarruttaako latausaseman valinta tai asennuksen mahdollisuus yritykseenne? Kysy pois!

  • Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
  • Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla. Sähköpostitiedusteluihin vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä. Ota yhteyttä: asiakaspalvelu@nordicplug.fi

Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu

Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu

Nordic Plug suomalainen verkkokauppa
suosituimmat latausasemat hankit luotettavasti kotimaisesta verkkokaupasta

Nordic Plug on asiantunteva, kotimainen latausasemien ja muiden lataustuotteiden verkkokauppa. Laadun takuunamme on Avainlippu-merkki.


Asiakaspalvelu on meille ykkösasia, kauttamme hankituille tuotteille saat laitetakuun lisäksi teknisen tuen koko laitteen eliniän ajaksi.


Asiakaspalvelumme on auki jokaisena arkipäivänä, ja vastaamme sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä kaikkiin kysymyksiin.


Meihin voit olla yhteydessä puhelimitse, chatin tai sähköpostin välityksellä – mikä tahansa kanava sopii sinulle parhaiten.


Autamme ihmisiä löytämään heidän ajoneuvoihinsa sopivat, turvalliset ja kustannustehokkaat lataustarvikkeet.