Mitä Mode 2, Mode 3 ja Mode 4 tarkoittaa sähköauton latauksessa?

Sähköauto latauksessa.
Sähkö- ja hybridiautoa voidaan ladata usealla eri tavalla. Modet 2, 3 ja 4 ovat erilaisia ladattavan ajoneuvon lataustapoja. Tämä lyhyt ohje auttaa sinua ymmärtämään niiden erot.

Mode 2 on tyypillinen lataustapa kotona, työpaikalla ja mökillä. Siinä sähköajoneuvoa ladataan tavallisesta 230 voltin normaalista kodin suko-pistorasiasta. Latauslaitteen tai -kaapelin toisessa päässä on Type 2 -liitin, joka sopii ladattavaan ajoneuvoon, ja toisessa päässä joko tavallinen sukopistoke tai voimavirtapistoke verkkovirtaan liittämistä varten. Kannettavan latauslaitteen ohjausyksikössä on yleensä tehorajoitin, jotta lataus ei pääse kuormittamaan normaalia pistorasiaa liikaa. Turvallinen latausteho normaali rasiasta onkin 8 ampeeria. Mode 2 -latauskaapelit tulevat usein valmiiksi ladattavien ajoneuvojen mukana. Merkittävin puute useissa kannettavissa latauslaitteissa on se, että niistä puuttuu vikavirtasuojat, eivätkä ne siksi ole yhtä turvallisia kuin kiinteät latausasemat. Mode 2 -latauskaapelit ovat tarkoitettu pääsääntöisesti auton tilapäiseen lataamiseen, eli ns. reissulatureiksi.
Kannettava latauslaite.

Kannettavalla latauslaitteella lataat autosi vaikkapa mökkeillessä.

Mode 3:ssa ajoneuvoa ladataan kiinteästä latausasemasta ja latausasema on kytkettynä voimavirtaan. Tämä on lataustavoista tehokkain ja “se oikea”. Lataus on nopeaa ja turvallista, kun latauslaitteessa että kaapelissa riittää kapasiteettia isommalle virralle. Ajoneuvon lataaminen kiinteästä latausasemasta pidentää akuston elinkaarta ja varmistaa, että ajoneuvo saa virtaa tasaisesti. Lisäksi latausaseman sisältä ja sähkökeskukselta löytyvät vikavirtasuojat estävät häiriötilanteiden syntymisen. Sähköajoneuvon vakituinen latauspaikka kannattaa ehdottomasti varustaa kiinteällä latausasemalla, kun se on mahdollista.
Kiinteä latausasema.

Nordic Plugilta löydät kotiisi kiinteän latausaseman useiden vaihtoehtojen joukosta.

Mode 4 -lataustavassa on kyse pika- tai teholatauksesta – kumpaa termiä sitten haluaakaan käyttää. Pikalatausaseman tehot lähtevät noin 40 kilowatista ylöspäin, siinä missä normaalissa kotilatausasemassa tehot ovat 10–20 kilowatin paikkeilla. Hyvä esimerkki pikalatausasemasta on Teslan supercharger-asema, joita löytyy myös Suomesta. Teslan lisäksi useat muut toimijat tarjoavat pikalatausta, esimerkiksi Kesko, McDonalds ja ABC. Pikalatausasemalla auton akun saa ladattua ennätysvauhtia, mutta on syytä huomioida, että kaikki sähköautot eivät sovellu pikaladattaviksi ja auton sisäisen laturin teho vaikuttaa myös pikalataustehoon.

Näillä ohjeilla osaat toivottavasti valita juuri sinulle sopivan latausvaihtoehdon.

Erilaiset lataustavat, eli modet, selitettynä helposti kuvassa.

Muut lukivat myös
Sähköauton latausaseman valinta - tarvitsenko kuormanhallinnan?
Latausasema kuormanhallinnalla Latausasema kuormanhallinnalla - tarvitsenko dynaamisen kuormanhallinnan? Dynaaminen kuormanhallinta on nostanut päätään viime aikoina medioissa ja keskustelupalstoilla. Aihe on...
Parhaat latausasemat vertailu 2022
Parhaat latausasemat vertailu 2022 paras latausasema vuonna 2022? Usein törmäämme kysymykseen "Missähän sähköauton latausasemassa on tällä hetkellä kaikki ne ominaisuudet,...
Sähköautoilijan sovellukset 2022
sähköautoilijan mobiilisovellukset 2022 Latausverkosto kehittyy huimaa vauhtia ja vauhti ei ole hidastumassa. Sähköautojen valmistajat, latausverkoston ylläpitäjät ja latausasemien suunnittelijat julkaisevat...