Sähköauton lataus tulevaisuudessa - katoavatko latausasemat?

JUHA KUMMUNMÄKI 6 MINUUTIN LUKU
17.02.2023
Autoala on jatkuvasti uuden edessä - Mitä se tarkoittaa sähköauton lataajalle?

Hiilineutraalit tavoitteet
Tarkemmin tavoitteen sisällöstä voi lukea Ympäristöministeriön sivuilta, mutta sähköautoilun osuus tästä tavoitteesta on suuri. Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja vuonna 2045 liikenteen pitäisi olla kokonaan päästötöntä.
Akkutekniikan kehittyminen


sähköauto vai vetyauto?
Millainen on latausasemien tulevaisuus?

V2g - sähköä varastoon tai takaisin verkkoon
Sähköauton lataus aurinkosähköllä

Latausasemien muotoilu kehittyy
langaton sähköauton lataus
Sähköauton kotilatausnopeudet nykypäivänä
Esimerkkiautona täyssähköauto, jossa on 40kWh akkukapasiteetti.
22kW/11kW kotilatausasema:
40kWh / 22kW tai 11kW
= latausaika 1,8h/3,6h.
Harva auto tukee vielä 22kW kotilatausta. Toinen rajoittava tekijä on kodin sähköverkko. Pääsulakekoon on oltava 3x35A mahdollistaakseen 22kW lataustehon sähköautolle.
11kW on yleisin maksimiteho, mikä kotilatauksessa voidaan saavuttaa normaalin kodin sähköverkon kapasiteetin puitteissa. Suurin osa sähköautoista tukee enintään 11kW lataustehoa kotona.
3,7kW latausasema:
40 kWh / 3,7kW
= Latausaika 10,8h.
3,7 kW latausteho on yleisesti käytössä hybridiautoissa. Myös suurin osa pieniakkuisista täyssähköautoista latautuu yön aikana täyteen tällä latausteholla. Ns. hidaslataus.
Meiltä Latausasemat tähän päivään, huomiseen ja pitkälle tulevaisuuteen
Kysyttävää?
Asiakaspalvelumme palvelee nopeasti - voit ottaa yhteyttä puhelimitse, chatissa, WhatsApilla tai sähköpostilla. Yhteystiedot löydät sivun alta.