sähköauton kotilatausasema: 11kw vai 22kw latausteho?
JUHA KUMMUNMÄKI 7 MINUUTIN LUKU
22.7.2024
Kotilatausaseman valinta
Kuinka nopeasti sähköauto latautuu?
Yleisimmät kotilatausasemien lataustehot täyssähköautoille ovat 11 kW ja 22 kW. Normaalista kodin pistorasiasta auton matkalaturilla ladattaessa latausteho tulee aina rajoittaa 8A tehoon (1,8 kW)! Tämä on TUKES suositus. Super-schuko - eli vahvistettu pistorasia - mahdollistaa täyden 16A (3,7 kW) lataustehon, jos laturi sen mahdollistaa.
Latausajan voi laskea karkeasti jakamalla sähköauton akun kapasiteetin käytettävissä olevalla latausteholla. Esim. 60 kWh akku latautuu 11 kW latausteholla noin 5,45 tunnissa.
Latausaikoja arvioidessa on syytä huomioida, että akusto latautuu eri nopeudella eri varaustasoilla ja sääolosuhteissa. Mitä vähemmän akussa on varausta, niin sitä tehokkaammin auto latautuu. Varauksen kasvaessa latausteho pienenee. Fastned on koonnut automalleittain "latauskäyriä" nettisivuilleen.
Alla näet latausajat eri lataustavoilla sähköautolle, jonka akun kapasiteetti on 40 kWh.
Sähköauton latausnopeudet:
22kW kotilatausasema:
40kWh / 22kW = latausaika 1,8h.
Harva auto tukee vielä 22kW kotilatausta. Toinen rajoittava tekijä on kodin sähköverkko. Pääsulakekoon on oltava 3x35A mahdollistaakseen 22kW lataustehon sähköautolle.
11kW kotilatausasema:
40kWh / 11kW = latausaika 3,6h.
Yleisin maksimiteho, mikä kotilatauksessa voidaan saavuttaa normaalin kodin sähköverkon kapasiteetin puitteissa. Suurin osa sähköautoista tukee 11 kW lataustehoa.
3,7kW latausasema:
40 kWh / 3,7kW = Latausaika 10,8h.
3,7 kW latausteho on yleisesti käytössä hybridiautoissa. Myös suurin osa pieniakkuisista täyssähköautoista latautuu yön aikana täyteen tällä latausteholla. Ns. hidaslataus.
MITÄ EROA ON 11 KW JA 22 KW ASENNUKSELLA?
Moni asiakas haluaa latausasemalta suurimman mahdollisen lataustehon, mutta usein asennus suurimmalle teholle ei ole mahdollista tai se tulee selkeästi kalliimmaksi. Yleisesti ottaen 22kW latausasemat asennetaan kotitalouksissa 11kW latausteholle. Latausasemien valmistuksen kannalta on se ja sama tuottaa 22kW latausasema.
Yleisin pääsulakekoko on 3x25A. Tämä mahdollistaa helpon 11kW asennuksen, mutta suosittelemme aina dynaamista kuormanhallintaa jos ladataan täyssähköautoa, tai kotona on esimerkiksi sähkölämmitys. 22kW lataustehon asennus vaatii vähintään 3x35A pääsulakekoon, mutta mielellään 3x50A. Yleensä pääsulakekorotuksen yhteydessä asiakkaan liittymäkokoa on kasvatettava ja tästä voi syntyä merkittäviä lisäkustannuksia.
11kW asennuksessa kaapelointi tehdään yleensä 5x2,5mm² kaapelilla. 22kW asennuksessa on käytettävä 5x6mm², joka on selkeästi paksumpi ja järeämpi kaapeli. 11kW asennuksessa latausasemalle asennetaan 16A sulakkeet, kun 22kW asennuksessa tarvitaan 32A sulakkeet. Materiaalikustannukset ovat siis myös suuremmat.
Tärkein seikka on selvittää tukeeko oma sähköauto edes 22kW lataustehoa. Ja jos tukee, niin riittääkö 11kW latausteholla +50km/h lisää ajomatkaa akkuun, vai tarvitaanko 22kW latausteho ja +100km/h latausnopeus? Suosittelemme 11kW asennusta yleisesti, mutta on tilanteita joissa 22kW latausteho tulee tarpeen, kuten ammattiautoilijoilla ja yrityskäytössä.
Nordic Plug on Suomen johtavia kotilatausasemien jakelijoita. Verkkokaupastamme saat parhaat laitteet asennettuna koko Suomeen. Tunnustuksena laadusta meille on myönnetty Avainlippu. Kaikki tuotteet nopealla toimituksella suoraan varastosta. Alta löydät myydyimmät tuotteemme.
mitä tarkoittaa 1-vaiheinen lataus tai 3-vaiheinen lataus?
Latausaseman ostajalle latausaseman valinnan hankaluuden lisäksi päänvaivaa voi aiheuttaa erilaisten kytkentöjen ymmärtäminen. Tämä on yleensä sekavaa kaikille paitsi sähköasentajille. Sähköauton latausasemia voidaan asentaa usein 1-3-vaiheisena ja sähköautojen omissa sisälatureissa on 1-, 2- tai 3-vaiheisia kytkentöjä.
Vaiheella tarkoitetaan yksinkertaisesti sähköjohtimia. 1-vaihe tarkoittaa, että sähköjohtimia on yksi, kun taas 3-vaihe tarkoittaa kolmea vierekkäistä sähköjohdinta. Sähköjohtimet merkitään tunnuksilla L1, L2 ja L3. Sähköjohtimien lisäksi kytkennöistä löytyy nollajohdin ja maajohdin, eli 3-vaiheasennuksessa kytketäänkin viisi erilaista sähköpiuhaa. Puhekielessä kolmivaihevirrasta käytetään termiä voimavirta. Yksivaihevirrasta taas termejä valovirta tai seinävirta.
1-vaiheisen latausaseman kanssa virta kulkee siis yhden johdon kautta ja 3-vaiheisen latausaseman kanssa kolmen johdon kautta. 3-vaiheisen latausaseman latausteho on suurempi kuin 1-vaiheisen latausaseman. Myös auton oma laturi voi olla ratkaiseva tekijä, kun lataus tapahtuu 1- tai 3-vaiheisella latausasemalla. Tästä myöhemmin lisää. Yleensä kuitenkin auto latautuu nopeammin 3-vaihe latausasemalla kuin 1-vaiheisella.
Suomessa omakotitaloissa käytetään kolmivaihevirtaa, eli kodin sähkökeskuksen pääsulakekoko on 3x25A tai 3x35A. Tämän takia myös latausasemissa suositaan 3-vaiheisia ratkaisuja. 3-vaihe latauksessa latausteho on 11kW (3x16A). Lopullisen lataustehon suhteen on kuitenkin merkittäviä autokohtaisia eroja.
Hybridiautoissa auton oman sisälaturin kytkentä on monesti 1-vaiheinen 16A, eli 1x16A. Tämä tarkoittaa, että vaikka autoa ladataan 3-vaiheisella latausasemalla niin auto voi ottaa virtaa vastaan vain yhdestä sähkövaiheesta 16A teholla, eli 3,7kW. Monissa japanilaisissa autoissa on suurempi 1-vaiheinen sisälaturi, kuten Mitsubishi Outlanderissa, jossa sisälaturin teho on 1x32A. Outlander voi siis ottaa virtaa vastaan yhdestä vaiheesta 32A teholla, mikä tarkoittaa 7,4kW lataustehoa. Tässä tulee kuitenkin suomalaisen kodin 3x25A pääsulakekoon rajat vastaan. Yhdeltä vaiheelta ei saada Outlanderin vaatimaa tehoa. Ainoa vaihtoehto on kasvattaa pääsulakekokoa 3x25 -> 3x35A, tai tyytyä lataamaan Outlanderia 3-vaiheisella latausasemalla 1x16A teholla.
11kw vs 22kw kotilatausasema- ota nämä asiat huomioon KODISTASI
1. Pääsulakkeen koko. Tämä on ensimmäinen ja tärkein huomioitava asia. Suurimmassa osassa suomalaisia omakotitaloja pääsulakekoko on 3x25A, joka mahdollistaa vain 11 kW lataustehon hyödyntämisen. 22 kW latausteho vaatii vähintään 3x35A pääsulakkeen. Mielellään kuitenkin 3x50A.
2. Kodin sähköverkon kokonaiskapasiteetti. Lämmitätkö saunaa ja laitatko ruokaa samaan aikaan kuin lataat? Pääsulakekoon ollessa 3x25A, kodin sähköverkko ei välttämättä kestä rasitusta, jos sähköautoa ladataan täydellä teholla.
Voit rajoittaa lataustehoa manuaalisesti, ajastaa latauksen yölle, jolloin muut laitteet eivät vie samalla tavalla sähköä, tai hyödyntää dynaamista kuormanhallintaa. Dynaamisesta kuormanhallinnasta lisää alempana tässä artikkelissa.
3. Latausmahdollisuudet muualla kuin kotona. Lataatko työpaikalla tai julkisilla latauspisteillä? Sähköauton lataaminen kotona on helppoutensa takia suosituin vaihtoehto. Selvitä myös mahdollisuudet julkiseen lataamiseen tai työpaikkalataamiseen. Autojen välillä on eroja mm. latauspistokkeen tyypeissä.
11kw vs 22kw kotilatausasema- ota nämä asiat huomioon autostasi
1. Auton sisälaturin teho - Hybridiautoissa latausteho on yleensä 3,7kW. Täyssähköautoissa max 11kW. Hyvin harva auto tukee 22kW kotilataustehoa. Tällöin hyöty tehokkaammasta latausasemasta jää lopulta saamatta. Tarkasta autosi sisälaturin teho Nordic Plug latausgurusta.
2. Auton sisälaturin vaiheet - Tukeeko auto 1-vaiheista vai 3-vaiheista latausta.
3. Päivittäinen ajomatka - Ajatko usein pitkää matkaa vai ajatko sähköauton akkua usein tyhjäksi? Jos ajomääräsi ovat maltilliset, sinulle voi riittää myös hitaampi latausteho. Ota huomioon auton akun koko sekä auton toimintasäde. Voit käyttää apuna latauslaskureitamme.
4. Latausmahdollisuudet muualla kuin kotona - Lataatko työpaikalla tai julkisilla latauspisteillä? Sähköauton lataaminen kotona on helppoutensa takia suosituin vaihtoehto. Selvitä myös mahdollisuudet julkiseen lataamiseen tai työpaikkalataamiseen. Autojen välillä on eroja mm. latauspistokkeen tyypeissä.
Kuormanhallinta sähköauton latauksessa
Olemme kirjoittaneet artikkelin omakotitaloasujille kuormanhallinnasta sähköauton lataamisessa. Dynaaminen kuormanhallinta tekee sähköauton lataamisesta kotona huoletonta ja turvallista. Dynaaminen kuormanhallinta tarkkailee kodin sähköliittymän kuormitusta ja säätelee latausaseman lataustehoa automaattisesti sen mukaan.
Ilman kuormanhallintaa laturista ei saada turvallisesti maksimitehoa irti ja ikävimmässä tapauksessa sen puuttuminen voi johtaa pääsulakkeen palamiseen ja vaihto-operaatioon. Kukaan ei halua joutua tähän tilanteeseen tammikuun pakkasilla kolmelta aamuyöstä. Dynaamisen kuormanhallinnan avulla sähköauton lataus tapahtuu täydellä teholla silloin, kun muut kodin sähkösyöpöt eivät ole päällä ja kapasiteetti siihen riittää. Jos ladataan useampaa autoa saman aikaisesti, kuormanhallinnan avulla lataustehoa voidaan rajoittaa niin, että kaikki autot saavat tasaisesti saman verran virtaa kiinteistön sähköliittymän kapasiteetin rajoissa.
Staattisen ja dynaamisen kuormanhallinnan erot:
Kuormanhallinta voidaan toteuttaa kahdella tavalla: staattisena tai dynaamisena. Staattisessa kuormanhallinnassa sähköasentaja antaa asennuksen yhteydessä latausasemalle tiedon paljonko virtaa on maksimissaan käytettävissä lataamiseen. Dynaaminen kuormanhallinta vaatii kodin sähkökeskukseen erillisen älymittarin, mikä tarkkailee jatkuvasti kodin sähkönkulutusta, ja säätää latausvirtaa sen mukaan. DEFA Powerissa on vakiona staattinen kuormanhallinta. Dynaamisen kuormanhallinnan saa lisävarusteena.
Kuva staattisesta kuormanhallinnasta. Latausasemille on annettu 50A maksimikuorma, jota ne eivät saa ylittää.
sopivan kotilatausaseman valitseminen
Nyt kun olet selvittänyt tarpeesi kodin sähköverkon ja auton ominaisuuksien osalta, niin seuraavana on mieltymys latauskokemuksen suhteen. Haluatko kenties ohjata tai ajastaa latausta sovelluksesta käsin tai tarvitsetko raportin työnantajallesi tai verottajalle? Mikäli sinulla on työsuhdeauto, tutustu vielä artikkelistamme ohjeisiin vapaan autoedun verotukseen. DEFA Power sekä Harju Elekter -latausasemista saat hyväksytyn kulutusraportin latausmääristä työnantajan käyttöön.
Latausasemia kotikäyttöön on karkeasti kahdenlaisia: "tyhmiä" ja älykkäitä. Kaikki valikoimamme älykkäät latausasemat on mahdollista kytkeä myös Plug&Play-tilaan, jolloin latausta voi hallita ilman sovellusta. Latausasemat tunnistavat automaattisesti auton sisälaturin tehon, eli voit huoletta ladata esimerkiksi hybridiautoa samasta latausasemasta kuin perheen täyssähköautoa.
Tai voit hankkia 22kW lataustehoa tukevan latausaseman, ja ladata sillä sähköautoasi, vaikka ehkä nykyisen auton sisälaturi ottaa vastaan 11kW tehon. Tulevaisuuden sähköautoissa latausteho on suurempi. Alta löydät valikoimamme kiinteistä latausasemista, maksimilataustehon mukaan jaoteltuna. Valitse omasi ja tilaa, toimitukset 1-3 arkipäivässä suoraan varastostamme. Muistathan, että kiinteän latausaseman saa asentaa vain pätevöitynyt sähköasentaja.
3,7kw latausasema kotiin
Harju Elekter hidaslatausasema
Harju Elekterin hidaslatausaseman voi asentaa seinälle tai olemassaolevaan lämmitystolppaan. Ratkaisu soveltuu omakotitalo-, rivitalo- ja kerrostaloasujille. Latausasemassa on vahvistettu super-sukopistorasia, sekä kytkinvalinta auton lämmitykseen tai auton lataamista varten. Latausasema ei vaadi erillistä vikavirtasuojakytkintä, vaan se löytyy jo Harjusta itsessään.
Harju hidaslatausaseman asennus on helppoa ja asennus voidaan tehdä olemassaolevan lämmitysrasian tilalle. Mikäli sähkökaapeleita ei tarvitse uusia, niin Harju Elekterin asennus hoituu alle tunnissa. Latausasema on lukittavissa avaimella.
Harju Elekter hidaslatausaseman maksimilatausteho on 1x16A virralla 3,7kW. Esimerkiksi Hyundai Ioniq 5 sähköauton (akkukoko 58kWh) saadaan ladattua 13 tunnin aikana 48kWh, eli saavutetaan 82% varaustaso. Täytyy myös muistaa, että sähköauton akku ladataan aniharvoin tyhjästä täyteen, ja autovalmistajat suosittelevat ennemin jatkuvaa ylläpitolatausta 80% varaustasoon.
11kw tai 22kw latausasema kotiin
DEFA POWER 22KW LATAUSASEMA
DEFA Power on hintalaatusuhteeltaan ainutlaatuinen latausasema. Latausasemassa on maksimissaan 22kW latausteho, valmis 6 metrinen Type2- latauskaapeli, mobiilisovellus, RFID-tunnistautumismahdollisuus ja staattinen kuormanhallinta. Kuormanhallinta voidaan toteuttaa myös dynaamisesti DEFA Balancer- lisäosalla, jolloin muu kodin sähkönkulutus huomioidaan lataustehossa.
Latauksen hallinta hoituu sovelluksella ja WiFi-yhteydellä. Käyttäjä saa latauksesta tarvittavat raportit työnantajaa tai taloyhtiötä varten ja jos sattuu olemaan pörssisähkö, niin latauksen voi säätää pörssisähkön hinnan mukaan.
DEFA Power voidaan asentaa seinälle autokatokseen, autotalliin tai ulkosalle. Laitteessa on säänkestävä kotelo.
artikkeleita avuksesi
latausasema kotiin
Sähköauton kotilatausaseman valinta tuottaa usein päänvaivaa. Tässä viiden kohdan tarkastuslista helpottamaan valintaasi. Yleisin kodin sähköliittymä on 3x25A, jolla voit hyödyntää enintään 11kW lataustehoa.
sähköauton lataus ja sääolosuhteet
Mitä huomioida, kun sähköautoa ladataan eri sääolosuhteissa? Eri automallit latautuvat eri tavalla kylmällä säällä. Miten lataaminen eroaa talvella ja kesällä? Kuinka suojata latausasema sään vaikutuksilta?
parhaat kotilatausasemat 2023
Mikä on paras sähköauton kotilaturi vuonna 2023?Tässä tekstissä vertailimme parhaimmat kotilatausasemat, jonka avulla löydät sinulle sopivimman 11kW tai 22kW latausaseman.
Askarruttaako latausaseman valinta tai asennuksen mahdollisuus yritykseenne? Kysy pois!
- Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla. Sähköpostitiedusteluihin vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä. Ota yhteyttä: asiakaspalvelu@nordicplug.fi
Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu