sähköauton kotilatausasema:

 11kw vai 22kw latausteho?

sähköauton akun kierrätys

JUHA KUMMUNMÄKI 7 MINUUTIN LUKU 

13.01.2023

Kotilatausaseman valinta

Koska jokainen kuitenkin haluaa ladata sähköautonsa mahdollisimman nopeasti, ajaa tämä usean latausaseman etsijän tutkimaan ensimmäiseksi 22kW latausasemia 11kW vaihtoehtojen sijaan. Monelle tulee yllätyksenä, että 22kW latausteho on harvoin hyödynnettävissä kotilosuhteissa ja tämä voi johtaa kotilataajan pettymykseen. 

Teimme artikkelin helpottaaksemme oikean kotilatausaseman valintaa ja tämän luettuasi tiedätkin sinulle parhaiten sopivan kotilatausaseman. Kun olet taas askeleen lähempänä latausaseman valintaa,lue myös suuri latausasemavertailumme vuosimallia 2022!
Mies ajamassa sähköautolla
SÄHKÖAUTON KOTILATAUSASEMA:  sulaketaulu kytkennät

Kuinka nopeasti sähköauto latautuu?

Yleisimmät kotilatausasemien tehot täyssähköautolle ovat 11 kW ja 22 kW. Pistorasiasta ladattaessa latausteho tulee aina rajoittaa 8A tehoon (1,8 kW). Super-schuko - eli vahvistettu pistorasia - mahdollistaa täyden 16A (3,7 kW) lataustehon käytön.


Latausajan voi laskea karkeasti jakamalla sähköauton akun kapasiteetti käytettävässä olevalla latausteholla. 


Latausaikoja arvioidessa on syytä huomioida, että akusto latautuu eri nopeudella eri varaustasoilla ja sääolosuhteissa. Mitä vähemmän akussa on varausta, niin sitä tehokkaammin autoa ladataan. Varauksen kasvaessa latausteho pienenee. Fastned on koonnut automalleittain latauskäyriä nettisivuilleen.


Alla näet latausajat eri lataustavoilla sähköautolle, jonka akun kapasiteetti on 40 kW. 

Sähköauton latausnopeudet:

Innohome Charlie-3 sähköauton latausasema kotiin

22kW kotilatausasema:

40kW / 22kW = latausaika 1,8h.


Harva auto tukee vielä 22kW kotilatausta. Toinen rajoittava tekijä on kodin sähköverkko. Pääsulakekoon on oltava 3x35A mahdollistaakseen 22kW lataustehon sähköautolle.

TeltoCharge 11kw sähköauton latausasema kotiin

11kW kotilatausasema: 

40kW / 11kW = latausaika 3,6h.


Yleisin maksimiteho, mikä kotilatauksessa voidaan saavuttaa normaalin kodin sähköverkon kapasiteetin puitteissa. Suurin osa sähköautoista tukee 11 kW lataustehoa.  

Fibox Power Heat'N'Charge 3,7kW latausasema ja latauspiste taloyhtiöön

3,7kW latausasema:

40 kW / 3,7kW = Latausaika 10,8h.


3,7 kW latausteho on yleisesti käytössä hybridiautoissa. Myös suurin osa pieniakkuisista täyssähköautoista latautuu yön aikana täyteen tällä latausteholla. Ns. hidaslataus.

sähköauton matkalaturi pistorasiaan

1,8 kW latausteho (Pistorasia):

40 kW / 1,85kW = latausaika 21,6h


Tavallisesta pistorasiasta ladattaessa latausteho tulee aina rajoittaa 8A tehoon! Rasia ei kestä tehokkaampaa latausta ja voi aiheuttaa risk Lataustavoista hitain.

mitä tarkoittaa 1-vaiheinen lataus tai 3-vaiheinen lataus?

Latausaseman ostajalle latausaseman valinnan hankaluuden lisäksi päänvaivaa voi aiheuttaa erilaisten kytkentöjen ymmärtäminen. Tämä on yleensä sekavaa kaikille paitsi sähköasentajille. Sähköauton latausasemia voidaan asentaa usein 1-3-vaiheisena ja sähköautojen omissa sisälatureissa on 1-, 2- tai 3-vaiheisia kytkentöjä.


Vaiheella tarkoitetaan yksinkertaisesti sähköjohtimia. 1-vaihe tarkoittaa, että sähköjohtimia on yksi, kun taas 3-vaihe tarkoittaa kolmea vierekkäistä sähköjohdinta. Sähköjohtimet merkitään tunnuksilla L1, L2 ja L3. Sähköjohtimien lisäksi kytkennöistä löytyy nollajohdin ja maajohdin, eli 3-vaiheasennuksessa kytketäänkin viisi erilaista sähköpiuhaa. Puhekielessä kolmivaihevirrasta käytetään termiä voimavirta. Yksivaihevirrasta taas termejä valovirta tai seinävirta.


1-vaiheisen latausaseman kanssa virta kulkee siis yhden johdon kautta ja 3-vaiheisen latausaseman kanssa kolmen johdon kautta. 3-vaiheisen latausaseman latausteho on suurempi kuin 1-vaiheisen latausaseman. Myös auton oma laturi voi olla ratkaiseva tekijä, kun lataus tapahtuu 1- tai 3-vaiheisella latausasemalla. Tästä myöhemmin lisää. Yleensä kuitenkin auto latautuu nopeammin 3-vaihe latausasemalla kuin 1-vaiheisella.


Suomessa omakotitaloissa käytetään kolmivaihevirtaa, eli kodin sähkökeskuksen pääsulakekoko on 3x25A tai 3x35A. Tämän takia myös latausasemissa suositaan 3-vaiheisia ratkaisuja. 3-vaihe latauksessa latausteho on 11kW (3x16A). Lopullisen lataustehon suhteen on kuitenkin merkittäviä autokohtaisia eroja. 


Hybridiautoissa auton oman sisälaturin kytkentä on monesti 1-vaiheinen 16A, eli 1x16A. Tämä tarkoittaa, että vaikka autoa ladataan 3-vaiheisella latausasemalla niin auto voi ottaa virtaa vastaan vain yhdestä sähkövaiheesta 16A teholla, eli 3,7kW. Monissa japanilaisissa autoissa on suurempi 1-vaiheinen sisälaturi, kuten Mitsubishi Outlanderissa, jossa sisälaturin teho on 1x32A. Outlander voi siis ottaa virtaa vastaan yhdestä vaiheesta 32A teholla, mikä tarkoittaa 7,4kW lataustehoa. Tässä tulee kuitenkin suomalaisen kodin 3x25A pääsulakekoon rajat vastaan. Yhdeltä vaiheelta ei saada Outlanderin vaatimaa tehoa. Ainoa vaihtoehto on kasvattaa pääsulakekokoa 3x25 -> 3x35A, tai tyytyä lataamaan Outlanderia 3-vaiheisella latausasemalla 1x16A teholla.

11kw vs 22kw kotilatausasema- ota nämä asiat huomioon KODISTASI

1. Pääsulakkeen koko. Tämä on ensimmäinen ja tärkein huomioitava asia. Suurimmassa osassa suomalaisia omakotitaloja pääsulakekoko on 3x25A, joka mahdollistaa vain 11 kW lataustehon hyödyntämisen. 22 kW latausteho vaatii 3x35A pääsulakkeen.


2. Kodin sähköverkon kokonaiskapasiteetti. Lämmitätkö saunaa ja laitatko ruokaa samaan aikaan kuin lataat? Pääsulakekoon ollessa 3x25A, kodin sähköverkko ei kestä rasitusta jos sähköautoa lataa täydellä teholla.

 

Voit rajoittaa lataustehoa manuaalisesti, ajastaa latauksen yölle, jolloin muut laitteet eivät vie samalla tavalla sähköä, tai hyödyntää dynaamista kuormanhallintaa. Dynaamisesta kuormanhallinnasta lisää alta.


3. Latausmahdollisuudet muualla kuin kotona. Lataatko työpaikalla tai julkisilla latauspisteillä? Sähköauton lataaminen kotona on helppoutensa takia suosituin vaihtoehto. Selvitä myös mahdollisuudet julkiseen lataamiseen tai työpaikkalataamiseen. Autojen välillä on eroja mm. latauspistokkeen tyypeissä.

11kw vs 22kw kotilatausasema- ota nämä asiat huomioon autostasi

1. Auton sisälaturin teho - Hybridiautoissa latausteho on yleensä 3,7kW. Täyssähköautoissa max 11kW. Hyvin harva auto tukee 22kW kotilataustehoa. Tällöin hyöty tehokkaammasta latausasemasta jää saamatta.


2. Auton sisälaturin vaiheet - Tukeeko auto 1-vaiheista vai 3-vaiheista latausta.


3. Päivittäinen ajomatka - Ajatko usein pitkää matkaa vai ajatko sähköauton akkua usein tyhjäksi? Jos ajomääräsi ovat maltilliset, sinulle voi riittää myös hitaampi latausteho. Ota huomioon auton akun koko sekä auton toimintasäde.


4. Latausmahdollisuudet muualla kuin kotona - Lataatko työpaikalla tai julkisilla latauspisteillä? Sähköauton lataaminen kotona on helppoutensa takia suosituin vaihtoehto. Selvitä myös mahdollisuudet julkiseen lataamiseen tai työpaikkalataamiseen. Autojen välillä on eroja mm. latauspistokkeen tyypeissä.

Kuormanhallinta sähköauton latauksessa

Olemme kirjoittaneet artikkelin omakotitaloasujille kuormanhallinnasta sähköauton lataamisessa. Dynaaminen kuormanhallinta tekee sähköauton lataamisesta kotona huoletonta ja turvallista. Dynaaminen kuormanhallinta tarkkailee kodin sähköliittymän kuormitusta ja säätelee latausaseman lataustehoa automaattisesti sen mukaan. 


Ilman kuormanhallintaa laturista ei saada turvallisesti maksimitehoa irti ja ikävimmässä tapauksessa sen puuttuminen voi johtaa pääsulakkeen palamiseen ja vaihto-operaatioon. Kukaan ei halua joutua tähän tilanteeseen tammikuun pakkasilla kolmelta aamuyöstä. Dynaamisen kuormanhallinnan avulla sähköauton lataus tapahtuu täydellä teholla silloin, kun muut kodin sähkösyöpöt eivät ole päällä ja kapasiteetti siihen riittää. Jos ladataan useampaa autoa saman aikaisesti, kuormanhallinnan avulla lataustehoa voidaan rajoittaa niin, että kaikki autot saavat tasaisesti saman verran virtaa kiinteistön sähköliittymän kapasiteetin rajoissa.


Staattisen ja dynaamisen kuormanhallinnan erot:


Kuormanhallinta voidaan toteuttaa kahdella tavalla: staattisena tai dynaamisena. Staattisessa kuormanhallinnassa sähköasentaja antaa asennuksen yhteydessä latausasemalle tiedon paljonko virtaa on maksimissaan käytettävissä lataamiseen. Dynaaminen kuormanhallinta vaatii kodin sähkökeskukseen erillisen älymittarin, mikä tarkkailee jatkuvasti kodin sähkönkulutusta, ja säätää latausvirtaa sen mukaan. TeltoChargessa sekä Easee Homessa on vakiona staattinen kuormanhallinta. Dynaamisen kuormanhallinnan saa lisävarusteena.


SÄHKÖAUTON KOTILATAUSASEMA: dynaaminen kuormanhallinta ja staattinen kuormanhallinta

Kuva staattisesta kuormanhallinnasta. Latausasemille on annettu 50A maksimikuorma, jota ne eivät saa ylittää.

sopivan kotilatausaseman valitseminen

Nyt kun olet selvittänyt tarpeesi kodin sähköverkon ja auton ominaisuuksien osalta, niin seuraavana on mieltymys latauskokemuksen suhteen. Haluatko kenties ohjata tai ajastaa latausta sovelluksesta käsin tai tarvitsetko raportin työnantajallesi tai verottajalle? Mikäli sinulla on työsuhdeauto, tutustu vielä artikkelistamme ohjeisiin vapaan autoedun verotukseen. SekäEasee Home, TeltoCharge että Fibox -latausasemista saat hyväksytyn kulutusraportin latausmääristä työnantajan käyttöön.


Latausasemia kotikäyttöön on karkeasti kahdenlaisia: "tyhmiä" ja älykkäitä. Kaikki valikoimamme älykkäät latausasemat on mahdollista kytkeä myös Plug&Play-tilaan, jolloin latausta voi hallita ilman sovellusta. Latausasemat tunnistavat automaattisesti auton sisälaturin tehon, eli voit huoletta ladata esimerkiksi hybridiautoa samasta latausasemasta kuin perheen täyssähköautoa. 


Tai voit hankkia 22kW lataustehoa tukevan latausaseman, ja ladata sillä sähköautoasi, vaikka ehkä nykyisen auton sisälaturi ottaa vastaan 11kW tehon. Tulevaisuuden sähköautoissa latausteho on suurempi. Alta löydät valikoimamme kiinteistä latausasemista, maksimilataustehon mukaan jaoteltuna. Valitse omasi ja tilaa, toimitukset 1-4 arkipäivässä suoraan varastostamme. Muistathan, että kiinteän latausaseman voi asentaa vain pätevöitynyt sähköasentaja.

3,7kw latausasema kotiin

FIBOX HEAT'N'CHARGE POWER


Fibox latausaseman voi asentaa seinälle tai olemassaolevaan lämmitystolppaan. Ratkaisu soveltuu omakotitalo-, rivitalo- ja kerrostaloasujille. Latausasemassa on perinteinen kellorasia auton lämmitykseen ja toinen vahvistettu (super-suko) pistorasia auton lataamista varten. Latausasema ei vaadi erillistä vikavirtasuojakytkintä, vaan se löytyy jo Fiboxista itsessään.


Fiboxin asennus on helppoa ja asennus voidaan tehdä olemassaolevan lämmitysrasian tilalle. Mikäli sähkökaapeleita ei tarvitse uusia, niin Fiboxin asennus hoituu alle tunnissa. Latausasema on lukittavissa avaimella.


Fibox latausaseman maksimilatausteho on 1x16A virralla 3,7kW. Esimerkiksi Hyundai Ioniq 5 sähköauton (akkukoko 58kWh) saadaan ladattua 13 tunnin aikana 48kWh, eli 82% varaustaso. Täytyy myös muistaa, että sähköauton akku ladataan aniharvoin tyhjästä täyteen, ja autovalmistajat suosittelevat jatkuvaa ylläpitolatausta. 

FIBOX HEAT'N'CHARGE POWER sähköauton latauspiste taloyhtiölle




11kw latausasema kotiin

TELTOCHARGE 11KW


TeltoCharge latausasema on hintalaatusuhteeltaan ainutlaatuinen latausasema. Latausasemassa on 11kW latausteho, valmis 5 metrinen Type2 latauskaapeli, mobiilisovellus, RFID-tunnisteet ja kuormanhallinta. Kuormanhallinta voidaan toteuttaa dynaamisesti, jolloin muu kodin sähkönkulutus huomioidaan lataustehossa.


Mobiilisovelluksen avulla latausta voidaan hallita Bluetooth-yhteydellä. Käyttäjä saa latauksesta tarvittavat raportit työnantajaa tai taloyhtiötä varten ja latauksen ajastaminen onnistuu yölle, jolloin pörssisähkö on edullista.


TeltoCharge voidaan asentaa seinälle autokatokseen, autotalliin tai ulkosalle. Laitteessa on säänkestävä kotelo.

Teltocharge sähköauton latausasema 11kw kotiin




22kw latausasema kotiin

EASEE HOME


Easee Home kotilatausasema on varustettu runsaammilla ominaisuuksilla. Latausaseman käyttäjä saa maksutta ladattua käyttöönsä Easee App-sovelluksen puhelimeen, jolla latauksenhallinta kuten ajastaminen, tehonsäätö sekä latausraporttien kerääminen onnistuu vaivatta missä vain.


Easee Home latausasemat ovat myös varustettu sisäänrakennetulla eSIM-kortilla ja lisävarusteena on hankittavissa myös RFID-kortteja. RFID-kortin avulla yksi tai useampi lataaja voi aloittaa ja lopettaa latauksen näyttämällä korttia lukijaan latauksen aloittaessa, latauslaite kerää raportit kunkin käyttäjän mukaan eriteltynä. 


Latausaseman voi myös kytkeä Plug&Play-tilaan, jolloin lataus käynnistyy automaattisesti ilman sovelluksen tai RFID-kortin käyttöä.

Easee Home sähköauton latausasema kotiin




Innohome Charlie-3


Etkö tarvitse latausaseman älyominaisuuksia, vaan etsit edullista perusmallia? Kotimainen Innohome Charlie-3 on yksinkertaisuutta kaipaavan lataajan valinta.  Aseta vain latauskaapeli autoon kiinni ja Charlie-3 aloittaa lataamisen. Latauksen etähallinta ja ajastaminen hoituu auton oman sovelluksen kautta (tarkista ominaisuudet autovalmistajalta).


Charlie-3 voidaan asentaa 1.8 - 22 kW latausteholle. Asennus on hyvin helppoa ja onnistuu uudeltakin asentajalta nopeasti. Asennuksen yhteydessä asentaja määrittelee latausasemalle sopivan lataustehon ottaen huomioon muun kodin kulutuksen. 


Charlie-3 on kooltaan pienikokoinen ja huomaamaton. Se soveltuu erinomaisesti ulkokäyttöön.

Charlie3 latausasema 22kw sähköautolle kotiin




Kysyttävää? Asiakaspalvelumme palvelee nopeasti - voit ottaa yhteyttä puhelimitse, chatissa, WhatsApilla tai sähköpostilla. Yhteystiedot löydät sivun alta.