Latausasemat ja mittauslaitelaki

Mitä laki sanoo sähköautojen latausmittauksesta?

TANELI IKONEN, 4 MINUUTIN LUKU

päivitetty 13.3.2025

Sähköautojen latausmittaus aiheuttaa päänraaputuksia Suomessa. Turvallisuus- ja kemikaalivirastolla, sekä Suomen Verottajalla on asiasta omat näkemykset. Muissa Pohjoismaissa asian suhteen ei tunnu olevan niin tarkkaa. Monelle on epäselvää missä tilanteissa sähköauton latausasemissa tulee olla MID-hyväksytty energiamittari ja milloin vaatimuksella ei ole merkitystä. Tässä lyhyt ja ytimekäs tietopaketti aiheesta.

Lähtökohtaisesti, jos lataussähkö on laskutettavaa sähköä, täytyy latausasemassa olla MID-hyväksytty energiamittari. Energiamäärä tulee olla helposti todennettavissa lataajan toimesta. Latausaseman viereen erikseen asennettu MID-energiamittari ei täytä vaatimuksia.

 

Tyypillisiä tilanteita, joissa MID-hyväksytty energiamittari vaaditaan:

  • Taloyhtiössä sähköauton lataaja maksaa lataussähkön taloyhtiölle suoraan taloyhtiön laskun mukaisesti tai operaattoripalvelun kautta. 
  • Vapaan autoedun sähköautoilija lataa autoa kotonaan ja laskuttaa lataussähkön työnantajalta tai leasing-yhtiöltä.
  • Yrityksen työntekijät lataavat autojaan yrityksen latausasemilla ja yritys pidättää lataussähköt työntekijöiden palkasta.

Tilanteita, joissa MID-energiamittaria ei vaadita:

  • Taloyhtiössä lataajan lataussähköt kulkevat oman sähkömittarin kautta (esim. rivi- ja paritalot).
  • Käyttöautoedun sähköautoilija lataa autoa kotonaan ja maksaa lataussähköt itse eikä saa yritykseltä niistä korvauksia.
  • Sähköauton lataaminen on aikaperusteista kwh-kulutuksen sijaan.

"Vastuu mittareiden vaatimustenmukaisuudesta käytön aikana on sillä taholla, joka käyttää mittaustulosta laskutuksen perusteena." - Tukes

 

Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi taloyhtiössä, jossa lataussähkö laskutetaan, on taloyhtiö vastuussa siitä että vaatimustenmukaisuus täyttyy. Mittasäännösten rikkomisesta voi seurata laitteiden käyttökielto ja sakkorangaistus.

Taloyhtiöt

Latausaseman tulee olla MID-hyväksytty:

  • Latausaseman sähkökaapelointi tulee taloyhtiön keskukselta, ja taloyhtiö laskuttaa lataussähkön lataajalta suoraan tai latausoperaattorin välityksellä.

Latausaseman ei tarvitse olla MID-hyväksytty:

  • Latausaseman sähkökaapelointi tulee lataajan oman sähkömittarin takaa. Lataaja maksaa lataussähköt suoraan sähköyhtiölle.

Yritykset

Latausaseman tulee olla MID-hyväksytty:

  • Työntekijät tai vieraat lataavat sähköautojaan yrityksen parkkipaikalla. Yritys laskuttaa lataussähkön suoraan tai pidättämällä palkasta.

Latausaseman ei tarvitse olla MID-hyväksytty:

  • Yritys maksaa itse sähköautojen lataussähkön eikä laskuta siitä erikseen työntekijöitä tai sen vieraita.

Työsuhdeautoilija

Latausaseman tulee olla MID-hyväksytty:

  • Vapaan autoedun työssuhdeautoilija lataa sähköautoa kotonaan. Työntekijä saa korvauksen lataussähköstä yritykseltä.

Latausaseman ei tarvitse olla MID-hyväksytty:

  • Käyttöedun omaava työsuhdeautoilija lataa sähköautoa kotonaan. Työntekijä maksaa itse kaikki sähköauton lataamiseen liittyvät kulut.

Paras latausasema taloyhtiöihin, yrityksille ja työsuhdelataajalle

DEFA Power S latausasema 22kW, MID, 6m kaapeli

€1.020,00
Tutustu täältä!

MID- energiamittarilla varustettu versio markkinoiden suositummasta latausasemasta!

Kiinteä 6 metrin Type-2 kaapeli, 22kW maksimiteho ja sisäänrakennettu 4G- yhteys tekee lataamisesta helppoa.

Yhdistettävissä latausoperaattoreihin, jotta laskutus saadaan hoidettua automaattisesti ja vaivattomasti.

Mobiilisovelluksen kautta älyominaisuudet, kuten lataukselle tunnistautuminen, pörssisähköohjaus ja etäkäyttö.

Pörssisähkölataajalle lisäpalveluna Duuni*, jolla voi laskuttaa pörssisähkön hintojen mukaan latausmääristä. Tutustu lisää täältä!

Pitkä viiden vuoden valmistajan takuu ja Nordic Plugin tekninen tuki koko laitteen eliniän ajaksi!

*Pörssisähköraportointi ei ole vielä mahdollista yhdelläkään MID- hyväksytyllä latausasemalla. Tämän vuoksi olemme luoneet palvelupaketin tähän!