Kaksisuuntainen lataus - mistä on kyse? 

Mitä v2g tai kaksisuuntainen lataus tarkoittaa?

Vehicle-to-grid (V2G) tarkoittaa tekniikkaa, jossa sähköajoneuvojen energia voidaan siirtää auton akusta takaisin sähköverkkoon. Kaksisuuntainen lataus tarkoittaa, että auton akkua voidaan lataamisen lisäksi purkaa. Pohjimmiltaan V2Gssa tai kaksisuuntaisessa latauksessa on kyse siitä, että sähköautojen suurikapasiteettisia akkuja ei pidetä pelkästään sähköauton voimanlähteenä, vaan akkuja voidaan hyödyntää monipuolisemmin erilaisissa käyttötarkoituksissa, esimerkiksi sähköverkon varmuusvarastoina. 


V2G tekniikalle on useita käyttötarkoituksia ja hyötyjä, mm:

  • Suojaa sähkön hintapiikkejä vastaan eli säästää rahaa

  • Uusiutuvan energian tehokkaampi käyttö

  • Sähköautoa voidaan hyödyntää ajon ulkopuolella

  • Suojaa sähkökatkoksia vastaan, kun auto toimii varavirtalähteenä

V2G tekniikka suojaa sähkön hintapiikkejä vastaan. Otetaan esimerkki: henkilö asuu sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja hänellä on täyssähköauto isolla 75kWh akulla. Akku on ladattu täyteen su-ma välisenä yönä pörssisähköllä hintaan 0,13€/kWh. Keskiviikkoiltana pörssisähkön hinta kohoaa 1€/kWh tasolle. Kodin älykäs sähköjärjestelmä lopettaa kalliin pörssisähkön käytön ja alkaa hyödyntämään kodin lämmitykseen auton akkuun edullisesti säilöttyä energiaa. Lue lisää sähköauton lataamisen hinnasta.


Kaksisuuntaisen teknologian ansiosta kuluttaja voi nauttia siitä, että kodin aurinkopaneelien tuottama aurinkoenergia käytetään hyödyksi. Aurinkoisina päivinä tulee helposti ylituotantoa mikä voi mennä harakoille. V2G -tekniikan ansiosta latausenergia saadaan päivän aikana talteen auton akkuun. Päinvastaisessa tilanteessa, kun aurinkoenergiaa ei ole riittävästi tarjolla voidaan sähkönkulutusta tasapainottaa ottamalla sähköä käyttöön auton akusta. Tällainen malli auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta ja pitää sähkölaskun pienempänä.


Yleensä autot seisovat pihassa noin 95% vuorokaudesta. V2G -tekniikan ansiota sähköautoa voidaan käyttää hyödyksi ajon ulkopuolella energian varastoinnin ja luovutuksen ansiota. Potentiaali on järkyttävän suuri kun ottaa huomioon kuinka vähän autoa lopulta päivän aikana ajamiseen käytetään. V2G -tekniikka voi tuoda lisäturvaa esimerkiksi haja-asutusalueille. Suuren myrskyn katkoessa linjoja, tai muun sähkökatkoksen aikaan sähköauto toimii hädän hetkellä kodin tai naapuriverkon varavirtalähteenä. 

V2g tekniikka ja hyödyt

v2g, v2l ja v2h - mitä eroa?

V2H, V2G ja V2L ovat kaikki kaksisuuntaisia lataustekniikoita, mutta ne eroavat hieman toisistaan.


Vehicle to home (V2H) on kaksisuuntainen lataustekniikka, jossa sähköauton akkua käytetään kodin virransyöttöön. Virtaa voidaan lähettää akusta kodin muille sähkölaitteille tai Tesla Powerwallin kaltaiseen energiavarastojärjestelmään. 


Vehicle to grid (V2G) on kaksisuuntainen lataustekniikka, jossa sähköauton akussa oleva virta voidaan lähettää takaisin sähköverkkoon. Esimerkiksi aurinkopaneelien kesällä tuottama ylijäämäenergia voidaan myydä sähköverkkoon. 


Vehicle to load (V2L)  ei vaadi kaksisuuntaista lataustekniikkaa. V2L -tekniikan avulla sähköautoon voidaan kytkeä lähes mikä tahansa 230V AC-sähkölaite. Sähkölaite saa tarvittavan virran sähköauton akusta. Autoon kytkettäviä laitteita voivat olla esimerkiksi pieni jääkaappi tai kahvinkeitin. Toiminto on erityisen hyödyllinen esimerkiksi matkalla. Ainakin Hyundaille ja Kialle löytyy adapteri, jonka toinen pää kytketään auton latausporttiin ja toinen pää toimii sitten normaalina pistorasiana.

v2g teknologian haasteet

V2G teknologian kiistattoman oloisista eduista huolimatta on vielä pitkä matka luotettavaan kaksisuuntaiseen sähköautojen latausinfrastruktuurin käyttöönottoon. Valtaosa sähköautoista ja latausasemista on yksisuuntaisia, ja niiden muuttaminen kaksisuuntaisiksi on käytännön mahdottomuus tai erittäin kallista. Ei siis auta kuin odottaa teknologian yleistymistä.


Sähköautojen ja verkkojen integrointia varten ei myöskään ole olemassa yhtenäisiä säännöksiä EU-tasolla tai ne uupuu kokonaan. Tämä hankaloittaa teknologian valtakunnallista käyttöönottoa. Lisäksi kotitalous- ja yritysasiakkailta uupuu selkeät kannustimet siirtyä käyttämään älykkäämpiä latausjärjestelmiä, kuten V2G teknologiaa. 


Näiden esteiden poisto on laitettava etusijalle, jotta voidaan tehokkaasti siirtyä aidosti integroituun ajoneuvo-sähköverkkojärjestelmään. 

V2g teknologian haasteet

Heikentääkö v2g tekniikka akkua

Heikentääkö v2g tekniikka akun elinikää?

Sähköauton akkuja ladataan jatkuvasti ja ajan myötä akkujen vanhetessa ne menettävät latauskapasiteettiaan ja tehoa. Kaksisuuntainen lataus ja V2G -toiminnot tulevat lisäämään lataussyklejä, joten voisi kuvitella että akun elinkaari heikkenee.


Asia ei kuitenkaan ole yksiselitteinen. Englannissa muutama vuosi sitten julkaistun tutkimuksen mukaan V2G -tekniikat eivät välttämättä nopeuta akun heikkenemistä, vaan joissain tapauksissa jopa lieventävät ikääntymisprosessia. Tutkimus osoittaa kuitenkin selvästi, että tarvitaan optimoitu tai älykäs V2G -järjestelmä ja laturi, että tällaisiin tuloksiin päästään. Niin tai näin, vaikka akku kuluisikin hieman nopeammin ovat tekniikan tuomat säätöt ja hyödyt merkittävämmät. 


Tulevaisuudessa saatamme sähköistää kodit, ainakin osittain, sähköautojen avulla. Merkilliset ajat ovat tulossa!

Kaksisuuntaista latausta tukevat automallit

Vain pieni määrä sähköautoja tukee toistaiseksi kaksisuuntaista latausta. Useat taulukossa mainitut ajoneuvot ovat yhteensopivia V2L -tekniikan kanssa, kuten Kiat ja Hyundait. V2G ja V2H -tekniikan käyttöönoton suhteen puhutaan muutamasta vuodesta. Japanilainen Nissan Leaf on ensimmäinen täyssähköauto, josta löytyvät V2H- ja V2G -ominaisuudet. Korealaisessa Ioniq 5 tekniikka on valmis, mutta testit yhä käynnissä.

Muut lukivat myös...

Paljonko sähköauton lataaminen maksaa?

Sähköauton lataus mökillä - mitä ottaa huomioon

Myydyimmät sähköautot Suomessa