Kaksisuuntainen lataus - mistä on kyse?
TANELI IKONEN, 3 MINUUTIN LUKU
päivitetty 27.06.2024
Mitä v2g tai kaksisuuntainen lataus tarkoittaa?
Vehicle-to-grid (V2G) tarkoittaa tekniikkaa, jossa sähköajoneuvojen energia voidaan siirtää auton akusta takaisin sähköverkkoon. Kaksisuuntainen lataus tarkoittaa, että auton akkua voidaan lataamisen lisäksi purkaa. Pohjimmiltaan V2Gssa tai kaksisuuntaisessa latauksessa on kyse siitä, että sähköautojen suurikapasiteettisia akkuja ei pidetä pelkästään sähköauton voimanlähteenä, vaan akkuja voidaan hyödyntää monipuolisemmin erilaisissa käyttötarkoituksissa, esimerkiksi sähköverkon varmuusvarastoina.
V2G tekniikalle on useita käyttötarkoituksia ja hyötyjä, mm:
Suojaa sähkön hintapiikkejä vastaan eli säästää rahaa
Uusiutuvan energian tehokkaampi käyttö
Sähköautoa voidaan hyödyntää ajon ulkopuolella
Suojaa sähkökatkoksia vastaan, kun auto toimii varavirtalähteenä
V2G tekniikka suojaa sähkön hintapiikkejä vastaan. Otetaan esimerkki: henkilö asuu sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja hänellä on täyssähköauto isolla 75kWh akulla. Akku on ladattu täyteen su-ma välisenä yönä pörssisähköllä hintaan 0,13€/kWh. Keskiviikkoiltana pörssisähkön hinta kohoaa 1€/kWh tasolle. Kodin älykäs sähköjärjestelmä lopettaa kalliin pörssisähkön käytön ja alkaa hyödyntämään kodin lämmitykseen auton akkuun edullisesti säilöttyä energiaa. Lue lisää sähköauton lataamisen hinnasta.
Kaksisuuntaisen teknologian ansiosta kuluttaja voi nauttia siitä, että kodin aurinkopaneelien tuottama aurinkoenergia käytetään hyödyksi. Aurinkoisina päivinä tulee helposti ylituotantoa mikä voi mennä harakoille. V2G -tekniikan ansiosta latausenergia saadaan päivän aikana talteen auton akkuun. Päinvastaisessa tilanteessa, kun aurinkoenergiaa ei ole riittävästi tarjolla voidaan sähkönkulutusta tasapainottaa ottamalla sähköä käyttöön auton akusta. Tällainen malli auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta ja pitää sähkölaskun pienempänä.
Yleensä autot seisovat pihassa noin 95% vuorokaudesta. V2G -tekniikan ansiota sähköautoa voidaan käyttää hyödyksi ajon ulkopuolella energian varastoinnin ja luovutuksen ansiota. Potentiaali on järkyttävän suuri kun ottaa huomioon kuinka vähän autoa lopulta päivän aikana ajamiseen käytetään. V2G -tekniikka voi tuoda lisäturvaa esimerkiksi haja-asutusalueille. Suuren myrskyn katkoessa linjoja, tai muun sähkökatkoksen aikaan sähköauto toimii hädän hetkellä kodin tai naapuriverkon varavirtalähteenä.
Uutuus: Vehicle-to-load! Käytä AUTOASI pistorasianA!
V2L adapteri on suunniteltu antamaan virtaa erilaisille tavallisille 230V sähkölaitteille tavallisilla kotitalouspistokkeilla (sähkötyökalut, liedet, uunit, jääkaapit, valot,
tietokoneet, sähköpolkupyörien/skootterien/jne ja muiden sähkölaitteiden lataus)
Tuote saatavilla Nordic Plug-verkkokaupasta.
Valittavissa V2L-adapteri MG-sähköautoille, sekä toinen adapterimalli KIA-, sekä Hyundai-sähköautoille. Laitteen toimiminen vaatii autosta V2L-tuen.
v2g, v2l ja v2h - mitä eroa?
V2H, V2G ja V2L ovat kaikki kaksisuuntaisia lataustekniikoita, mutta ne eroavat hieman toisistaan.
Vehicle to home (V2H) on kaksisuuntainen lataustekniikka, jossa sähköauton akkua käytetään kodin virransyöttöön. Virtaa voidaan lähettää akusta kodin muille sähkölaitteille tai Tesla Powerwallin kaltaiseen energiavarastojärjestelmään.
Vehicle to grid (V2G) on kaksisuuntainen lataustekniikka, jossa sähköauton akussa oleva virta voidaan lähettää takaisin sähköverkkoon. Esimerkiksi aurinkopaneelien kesällä tuottama ylijäämäenergia voidaan myydä sähköverkkoon.
Vehicle to load (V2L) ei vaadi kaksisuuntaista lataustekniikkaa. V2L -tekniikan avulla sähköautoon voidaan kytkeä lähes mikä tahansa 230V AC-sähkölaite. Sähkölaite saa tarvittavan virran sähköauton akusta. Autoon kytkettäviä laitteita voivat olla esimerkiksi pieni jääkaappi tai kahvinkeitin. Toiminto on erityisen hyödyllinen esimerkiksi matkalla. Hyundaille, KIAlle ja MG:lle löytyy adapteri, jonka toinen pää kytketään auton latausporttiin ja toinen pää toimii sitten normaalina pistorasiana.
v2g teknologian haasteet
V2G teknologian kiistattoman oloisista eduista huolimatta on vielä pitkä matka luotettavaan kaksisuuntaiseen sähköautojen latausinfrastruktuurin käyttöönottoon. Valtaosa sähköautoista ja latausasemista on yksisuuntaisia, ja niiden muuttaminen kaksisuuntaisiksi on käytännön mahdottomuus tai erittäin kallista. Ei siis auta kuin odottaa teknologian yleistymistä.
Sähköautojen ja verkkojen integrointia varten ei myöskään ole olemassa yhtenäisiä säännöksiä EU-tasolla tai ne uupuu kokonaan. Tämä hankaloittaa teknologian valtakunnallista käyttöönottoa. Lisäksi kotitalous- ja yritysasiakkailta uupuu selkeät kannustimet siirtyä käyttämään älykkäämpiä latausjärjestelmiä, kuten V2G teknologiaa. Näiden syiden vuoksi V2G- latausasemia ei ole vielä toiminnassa Suomessa, mutta moni latausasema raudan puolesta tukee tätä teknologiaa valmiiksi.
Näiden esteiden poisto on laitettava etusijalle, jotta voidaan tehokkaasti siirtyä aidosti integroituun ajoneuvo-sähköverkkojärjestelmään.
Heikentääkö v2g tekniikka akun elinikää?
Sähköauton akkuja ladataan jatkuvasti ja ajan myötä akkujen vanhetessa ne menettävät latauskapasiteettiaan ja tehoa. Kaksisuuntainen lataus ja V2G -toiminnot tulevat lisäämään lataussyklejä, joten voisi kuvitella että akun elinkaari heikkenee.
Asia ei kuitenkaan ole yksiselitteinen. Englannissa muutama vuosi sitten julkaistun tutkimuksen mukaan V2G -tekniikat eivät välttämättä nopeuta akun heikkenemistä, vaan joissain tapauksissa jopa lieventävät ikääntymisprosessia. Tutkimus osoittaa kuitenkin selvästi, että tarvitaan optimoitu tai älykäs V2G -järjestelmä ja laturi, että tällaisiin tuloksiin päästään. Niin tai näin, vaikka akku kuluisikin hieman nopeammin ovat tekniikan tuomat säätöt ja hyödyt merkittävämmät.
Tulevaisuudessa saatamme sähköistää kodit, ainakin osittain, sähköautojen avulla. Merkilliset ajat ovat tulossa!
Kaksisuuntaista latausta tukevat automallit
Vain pieni määrä sähköautoja tukee toistaiseksi kaksisuuntaista latausta. Useat taulukossa mainitut ajoneuvot ovat yhteensopivia V2L -tekniikan kanssa, kuten Kiat ja Hyundait. V2G ja V2H -tekniikan käyttöönoton suhteen puhutaan muutamasta vuodesta. Japanilainen Nissan Leaf on ensimmäinen täyssähköauto, josta löytyvät V2H- ja V2G -ominaisuudet. Korealaisessa Ioniq 5 tekniikka on valmis, mutta testit yhä käynnissä.
Alla taulukko kaksisuuntaista latausta tukevista automalleista tällä hetkellä. Nordic Plug ei vastaa mahdollisista virheistä tiedoissa ja ajan tasalla olevan tiedon varmistat autovalmistajalta- tai myyjältä.
artikkeleita avuksesi
latausasema kotiin
Sähköauton kotilatausaseman valinta tuottaa usein päänvaivaa. Tässä viiden kohdan tarkastuslista helpottamaan valintaasi. Yleisin kodin sähköliittymä on 3x25A, jolla voit hyödyntää enintään 11kW lataustehoa.
sähköautoilun tulevaisuus
Liikenne sähköistyy ja sitä myötä uusi teknologia kehittyy kovaa vauhtia taustalla. Polttomoottoriautojen myyntikielto vuoteen 2035 mennessä mietityttää monia autoilijoita Suomessa. Lue artikkeli, miltä sähköautoilun tulevaisuus näyttää!
parhaat kotilatausasemat 2023
Mikä on paras sähköauton latausasema kotiin vuonna 2023? Tässä tekstissä vertailimme parhaimmat kotilatausasemat, jonka avulla löydät sinulle sopivimman 11kW tai 22kW latausaseman.
asiakaspalvelumme on apunasi
Askarruttaako latausaseman valinta tai asennuksen mahdollisuus yritykseenne? Kysy pois!
- Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla. Sähköpostitiedusteluihin vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä. Ota yhteyttä: asiakaspalvelu@nordicplug.fi
Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu