SÄHKÖAUTON LATAUSASEMA TALOYHTIÖÖN

TANELI IKONEN, 4 MINUUTIN LUKU
PÄIVITETTY 14.05.2025
LatausASEMAT AVAIMET KÄTEEN - NORDIC PLUG PARKKI
Haluatteko taloyhtiöönne valmiin paketin laitteineen, asennuksineen ja operointipalveluineen? Tarjoamme tuhansien latauspisteiden kokemuksella täyden latauspalvelun taloyhtiöille ja kiinteistöille.
Suunnittelemme kiinteistön sähkökapasiteetin ja asukkaiden tarpeet huomioiden toimivan latauskokonaisuuden ja hoidamme helpon toteutuksen alkukartoituksesta latausasemien käyttöön asti. Asennuksesta ja tuesta vastaa kokenut palvelutiimimme, joka on erikoistunut sähköautojen latausratkaisuihin.

Sähköauton hidaslataus taloyhtiössä
Auto viettää yleensä suurimman osan ajastaan kotona tai työpaikalla. Tällöin hidaslataus on toimiva latausratkaisu. Illan ja yön aikana autoon saadaan ladattua 100-150 km toimintamatkaa. Nordic Plugin valikoimasta suosituin ratkaisu hidaslatauksen toteuttamiseen on yhtä aikaa niin täyssähköautoja, ladattavia hybridiautoja kuin polttomoottoriautoja palveleva kotimainen Harju Elekter Satmatic.
hybridin ja sähköauton hidaslataus
Useimmille taloyhtiön asukkaista hybridin tai sähköauton lataamiseen riittää hidaslatausta tukeva latauslaite. Vanha lämmitystolppa voidaan helposti muuttaa lämmittäväksi ja lataavaksi eikä suurille sähkömuutoksille, kuten kaapeloinneille tai liittymäkoon kasvattamiselle, ole välttämättä tarvetta.
Hidaslatausasemille lataustehoksi saadaan jopa 3,7kW per latauspiste. Se tarkoittaa, että illan ja yön aikana auton akkuun saadaan ladattua noin 100-150km matkaa. Kannattaa myös huomioida, että sähköauton akkua ei juuri koskaan ladata tyhjästä täyteen, vaan lataaminen on niin sanottua ylläpitolatausta. Alla olevilla laitteilla ei ole mahdollista toteuttaa automaattista laskutuspalvelua, mutta jos paikallisesti luettava energiamittari ja 3,7kW latausteho riittää, löydät sopivan tuotteen näistä vaihtoehdoista.
Hidaslataus sopii sekä hybridi-, että sähköauton lataamiseen. Yhden lämmitysrasian vaihdon hinta Harju Elekter latausrasiaan 295€ sisältäen työt, tarvikkeet sekä matkakulut. Asennuksia teemme koko Suomessa.
Sähköauton peruslataus taloyhtiössä
Hidaslataamisen ohella taloyhtiöön voidaan toteutetaan taloyhtiöissä infraremontteja, jotka mahdollistavat nopeamman latauksen taloyhtiössä. Peruslataus tarkoittaa lataamista kiinteästä AC-latausasemasta, jonka latausteho on 11-22kW. Peruslataamisen järjestäminen on hidaslataamista monivaiheisempi prosessi, jossa täytyy huomioida usein esimerkiksi latausasemien kuormanhallinta. Alla on yleinen kuvaus prosessista, mutta on tärkeää huomata, että se voi vaihdella eri taloyhtiöiden ja alueiden välillä.
Suunnittelu ja päätöksenteko
Taloyhtiö selvittää latausinfrastruktuurin tekniset ja taloudelliset edellytykset. Osakkaat osallistuvat päätöksentekoon ja päättävät, halutaanko sähköautojen latausasemat asentaa.
Tekninen arviointi ja alkukartoitus
Taloyhtiön on arvioitava sähköverkon kapasiteetti ja päivitettävä sähköjärjestelmää tarvittaessa. Yhteistyö sähköverkkoyhtiön kanssa varmistaa turvallisuuden ja vaatimusten täyttymisen.
Latausaseman valinta ja hankinta
Valitaan latausasemat, jotka täyttävät taloyhtiön ja lataajien tarpeet
Tehdään sopimus latausasemien toimittajan kanssa ja varmistetaan, että asennus täyttää kaikki paikalliset rakennus- ja sähkömääräykset.
Asennus
Latausasemat asennetaan sovittuun paikkaan, ja asennuksessa varmistetaan sähköverkon toimivuus sekä asemien asianmukainen kytkentä.
Kustannukset
Kustannukset vaihtelevat latausratkaisun ja asennustöiden mukaan. Ne voi kattaa taloyhtiö tai jakaa käyttäjille esim. latausmaksuilla tai osakkaiden maksuosuuksilla.
Käyttöönotto ja ylläpito
Latausasemat otetaan käyttöön, ja sähköautojen käyttäjille annetaan tarvittava opastus käyttöön.
Ylläpidetään järjestelmää ja seurataan latausasemien toimintaa.
Paras 11-22KW latausasema taloyhtiöön
sähköauton latausinfra-avustus ja tuet Taloyhtiölle
Tällä hetkellä (4/2025) ARAlla ei ole tukia sähköauton latausinfran rakentamiseen. Lue ajankohtainen tilanne Sähköauton verotus ja hankintatuet blogitekstistä.
Sähköautojen latauksen suosio on kasvussa eikä tahti tule hiipumaan jatkossakaan. Tämä tuo myös haasteita ja mahdollisuuksia taloyhtiöille. Nykyisiä parkkipaikkoja ja parkkialueita halutaan muuttaa sähköautoilijoille sopivaksi aina muutamasta paikasta suurempiin ratkaisuihin. Sähköauton latauspistehankkeisiin on ollut saatavilla avustusta. Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt (esim. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt) sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt.
Latausinfrahanke koostuu kartoituksesta, suunnittelusta, muutostöistä ja laitteiden asennuksesta. Suomessa ARA on tukenut taloyhtiöiden latausinfrahankkeita aiempina vuosina.
Kysyttävää? Ota yhteyttä asiakaspalvelu@nordicplug.fi
Voiko lämmitystolpasta ladata hybridiautoa? Mistä sähköautoa ladataan?
Hybridiauton tai sähköauton lataaminen normaalista pistorasiasta jatkuvasti ei ole suositeltavaa. Lataus tulisi aina rajoittaa 8A tasolle. Normaalista taloyhtiön lämmitystolpasta löytyy harvemmin vikavirtasuoja eikä pistorasia kestä sähköauton lataustehoa, vaan kuumuu ja aiheuttaa ennen pitkää vaaratilanteen.
Hybridin tai sähköauton lataaminen taloyhtiöissä on lähtökohtaisesti kiellettyä ilman lupaa. Varmista siis ennen lataamista taloyhtiöltäsi latauksen lupa - ja mahdollinen kohdistettu laskutus tai latauskustannus autopaikan käytöstä.
Alta voit lukea, kuinka tavallisen lämmitystolpan muutostyö lataustolpaksi onnistuu helposti. Tällä ratkaisulla autopaikka soveltuu niin sähköauton lataamiseen kuin lämmittämiseen.
Lämmitystolpan muuttaminen lataustolpaksi
Vanha lämmitystolppa voidaan muuttaa lataustolpaksi helposti. Mikäli vanhasta tolpasta on voitu lämmittää autoa, muutos on yksinkertainen. Harju Elekter Satmatic latausrasioiden avulla autopaikalla voidaan ladata ja lämmittää kahta autoa, joten ratkaisu soveltuu erinomaisesti autopaikoille, joissa vierekkäin on ladattava auto sekä perinteinen polttomoottoriauto. Lataustolpassa on sisäänrakennettuna lataamista varten vaaditut vikavirtasuojakytkimet ja energiamittari laskutusta varten. Käytetty sähkö mitataan autopaikkakohtaisesti.
Lämmitystoiminto toimii tutulla kelloajastimella. Lataustolppa on sopiva ratkaisu kaikille hybridi- ja sähköautoille. Harju Elekter lataustolppa ei vaadi kuukausisopimuksia tai muita lisenssimaksuja. Tilaat vain laitteet ja asennuksen. Asennuksen saat Nordic Plugilta kiinteään hintaan 295€. Asennuksen voi suorittaa vain pätevöitynyt sähköasentaja.

Saako lämmitystolpasta ladata sähköautoa?