SÄHKÖAUTON LATAUSASEMA TALOYHTIÖÖN

Kannattaako ostaa sähköauto? - Juha Kummunmäki

TANELI IKONEN, 4 MINUUTIN LUKU

PÄIVITETTY 14.05.2025


LatausASEMAT AVAIMET KÄTEEN - NORDIC PLUG PARKKI

Haluatteko taloyhtiöönne valmiin paketin laitteineen, asennuksineen ja operointipalveluineen? Tarjoamme tuhansien latauspisteiden kokemuksella täyden latauspalvelun taloyhtiöille ja kiinteistöille.


Suunnittelemme kiinteistön sähkökapasiteetin ja asukkaiden tarpeet huomioiden toimivan latauskokonaisuuden ja hoidamme helpon toteutuksen alkukartoituksesta latausasemien käyttöön asti. Asennuksesta ja tuesta vastaa kokenut palvelutiimimme, joka on erikoistunut sähköautojen latausratkaisuihin.

Sähköauton latausasema taloyhtiöön

Sähköauton hidaslataus taloyhtiössä

Autokannan sähköistymisellä on luonnollisen suuri vaikutus taloyhtiöihin seuraavien vuosien aikana. Taloyhtiön asukkaiden tarve ladata autoa kotona kasvaa, koska kotilataaminen on helpompaa ja edullisempaa, kuin esimerkiksi julkisten latauspisteiden käyttö. 

Miten taloyhtiö voi vastata kasvavaan lataustarpeeseen?

Uusissa rakennuskohteissa parkkipaikat sähköistetään jo suunnitteluvaiheessa, mutta olemassaolevan taloyhtiön parkkipaikkakin on helposti muunnettavissa sähköautoilijalle sopivaksi latausasemien tai latauspisteiden avulla. Voitte hankkia taloyhtiölle yhteishankintana avaimet käteen-ratkaisun, tai päätyä tekemään latauksen mahdolliseksi osakashankintana.

Helpoin ja edullisin ratkaisu taloyhtiöille on yhdistää autoilijoiden lämmitys- ja lataustarpeet yhteen laitteeseen niin, ettei suuria sähköjärjestelmien muutoksia tarvitse tehdä.

Auto viettää yleensä suurimman osan ajastaan kotona tai työpaikalla. Tällöin hidaslataus on toimiva latausratkaisu. Illan ja yön aikana autoon saadaan ladattua 100-150 km toimintamatkaa. Nordic Plugin valikoimasta suosituin ratkaisu hidaslatauksen toteuttamiseen on yhtä aikaa niin täyssähköautoja, ladattavia hybridiautoja kuin polttomoottoriautoja palveleva kotimainen Harju Elekter Satmatic.

hybridin ja sähköauton hidaslataus

Useimmille taloyhtiön asukkaista hybridin tai sähköauton lataamiseen riittää hidaslatausta tukeva latauslaite. Vanha lämmitystolppa voidaan helposti muuttaa lämmittäväksi ja lataavaksi eikä suurille sähkömuutoksille, kuten kaapeloinneille tai liittymäkoon kasvattamiselle, ole välttämättä tarvetta. 


Hidaslatausasemille lataustehoksi saadaan jopa 3,7kW per latauspiste. Se tarkoittaa, että illan ja yön aikana auton akkuun saadaan ladattua noin 100-150km matkaa. Kannattaa myös huomioida, että sähköauton akkua ei juuri koskaan ladata tyhjästä täyteen, vaan lataaminen on niin sanottua ylläpitolatausta. Alla olevilla laitteilla ei ole mahdollista toteuttaa automaattista laskutuspalvelua, mutta jos paikallisesti luettava energiamittari ja 3,7kW latausteho riittää, löydät sopivan tuotteen näistä vaihtoehdoista.


Hidaslataus sopii sekä hybridi-, että sähköauton lataamiseen. Yhden lämmitysrasian vaihdon hinta Harju Elekter latausrasiaan 295€ sisältäen työt, tarvikkeet sekä matkakulut. Asennuksia teemme koko Suomessa.

M2913-44-502 lataus/lämmitys valintakytkimellä

Paikallisesti luettava MID-energiamittari latausmääristä laskutukseen. Kwh-mittari ja vikavirtasuojaus valmiina. Valintakytkimellä valitset lataatko vai lämmitätkö autoa. Latausvaihtoehdossa jatkuva virta, lämmitysvalinnalla 2h kellokytkin.

Sale Off
Satmatic latausasema taloyhtiöön
€505,00

8MMO467S

2x hidaslatauS 

EI VALINTAKYTKINTÄ

Paikallisesti luettava MID-energiamittari molemmissa pistokkeissa. Molemmissa pistokkeissa jatkuva virta ja energianmittaus. Sopii tolppa-, tai seinäasennukseen muiden Harjun hidaslatausrasioiden tavoin. Edullisin ratkaisu toteuttaa hidaslataus lämmitystolpan tilalle.

Sale Off
Harju Elekter (Satmatic) hidaslatausasema, 8MMO467S, lataus/lataus
€405,00

8MMO466S 

lataus & lämmitys 

EI VALINTAKYTKINTÄ

Vasen pistoke lataamista varten ja oikean puoleinen pistoke lämmitystä varten. Voidaan asentaa tolppaan tai seinään. Latauspistokkeessa MID-hyväksytty energiamittari. Lämmityspuolella kellokytkin kahden tunnin kellolla. Lämmityspuolella ei energianmittausta.

Sale Off
Harju Elekter (Satmatic) hidaslatausasema, 8MMO466S, lataus/lämmitys
€395,00

Sähköauton peruslataus taloyhtiössä

Hidaslataamisen ohella taloyhtiöön voidaan toteutetaan taloyhtiöissä infraremontteja, jotka mahdollistavat nopeamman latauksen taloyhtiössä. Peruslataus tarkoittaa lataamista kiinteästä AC-latausasemasta, jonka latausteho on 11-22kW. Peruslataamisen järjestäminen on hidaslataamista monivaiheisempi prosessi, jossa täytyy huomioida usein esimerkiksi latausasemien kuormanhallinta. Alla on yleinen kuvaus prosessista, mutta on tärkeää huomata, että se voi vaihdella eri taloyhtiöiden ja alueiden välillä.

Suunnittelu ja päätöksenteko

Taloyhtiö selvittää latausinfrastruktuurin tekniset ja taloudelliset edellytykset. Osakkaat osallistuvat päätöksentekoon ja päättävät, halutaanko sähköautojen latausasemat asentaa.

Tekninen arviointi ja alkukartoitus

Taloyhtiön on arvioitava sähköverkon kapasiteetti ja päivitettävä sähköjärjestelmää tarvittaessa. Yhteistyö sähköverkkoyhtiön kanssa varmistaa turvallisuuden ja vaatimusten täyttymisen.

Latausaseman valinta ja hankinta

Valitaan latausasemat, jotka täyttävät taloyhtiön ja lataajien tarpeet

Tehdään sopimus latausasemien toimittajan kanssa ja varmistetaan, että asennus täyttää kaikki paikalliset rakennus- ja sähkömääräykset.

Asennus

Latausasemat asennetaan sovittuun paikkaan, ja asennuksessa varmistetaan sähköverkon toimivuus sekä asemien asianmukainen kytkentä.

Kustannukset

Kustannukset vaihtelevat latausratkaisun ja asennustöiden mukaan. Ne voi kattaa taloyhtiö tai jakaa käyttäjille esim. latausmaksuilla tai osakkaiden maksuosuuksilla.

Käyttöönotto ja ylläpito

Latausasemat otetaan käyttöön, ja sähköautojen käyttäjille annetaan tarvittava opastus käyttöön.

Ylläpidetään järjestelmää ja seurataan latausasemien toimintaa.

Paras 11-22KW latausasema taloyhtiöön

Sale Off
Zaptec Pro MID latausasema

Markkinoiden kustannustehokkain latausasema taloyhtiöön, jossa laskutus halutaan pitää omissa käsissä. Zaptecissa on maksimilataustehoa 22kW saakka. Kuukausiraportointi ja kulunvalvonta kuuluvat laitteen perusominaisuuksiin. OCPP-tuki mahdollistaa automaattisen laskutuspalvelun käyttöönoton, mutta Zaptec Pron ehdoton kilpailuvaltti on valmistajan oma Zaptec Portaali, jossa latausasemien käyttäjiä sekä laskutusta voi hallinnoida itse.

€1.465,00

sähköauton latausinfra-avustus ja tuet Taloyhtiölle

Tällä hetkellä (4/2025) ARAlla ei ole tukia sähköauton latausinfran rakentamiseen. Lue ajankohtainen tilanne Sähköauton verotus ja hankintatuet blogitekstistä.


Sähköautojen latauksen suosio on kasvussa eikä tahti tule hiipumaan jatkossakaan. Tämä tuo myös haasteita ja mahdollisuuksia taloyhtiöille. Nykyisiä parkkipaikkoja ja parkkialueita halutaan muuttaa sähköautoilijoille sopivaksi aina muutamasta paikasta suurempiin ratkaisuihin. Sähköauton latauspistehankkeisiin on ollut saatavilla avustusta. Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt (esim. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt) sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt.


Latausinfrahanke koostuu kartoituksesta, suunnittelusta, muutostöistä ja laitteiden asennuksesta. Suomessa ARA on tukenut taloyhtiöiden latausinfrahankkeita aiempina vuosina


Kysyttävää? Ota yhteyttä asiakaspalvelu@nordicplug.fi

Voiko lämmitystolpasta ladata hybridiautoa? Mistä sähköautoa ladataan?

Hybridiauton tai sähköauton lataaminen normaalista pistorasiasta jatkuvasti ei ole suositeltavaa. Lataus tulisi aina rajoittaa 8A tasolle. Normaalista taloyhtiön lämmitystolpasta löytyy harvemmin vikavirtasuoja eikä pistorasia kestä sähköauton lataustehoa, vaan kuumuu ja aiheuttaa ennen pitkää vaaratilanteen. 


Hybridin tai sähköauton lataaminen taloyhtiöissä on lähtökohtaisesti kiellettyä ilman lupaa. Varmista siis ennen lataamista taloyhtiöltäsi latauksen lupa - ja mahdollinen kohdistettu laskutus tai latauskustannus autopaikan käytöstä.


Alta voit lukea, kuinka tavallisen lämmitystolpan muutostyö lataustolpaksi onnistuu helposti. Tällä ratkaisulla autopaikka soveltuu niin sähköauton lataamiseen kuin lämmittämiseen.


Lämmitystolpan muuttaminen lataustolpaksi

Vanha lämmitystolppa voidaan muuttaa lataustolpaksi helposti. Mikäli vanhasta tolpasta on voitu lämmittää autoa, muutos on yksinkertainen. Harju Elekter Satmatic latausrasioiden avulla autopaikalla voidaan ladata ja lämmittää kahta autoa, joten ratkaisu soveltuu erinomaisesti autopaikoille, joissa vierekkäin on ladattava auto sekä perinteinen polttomoottoriauto. Lataustolpassa on sisäänrakennettuna lataamista varten vaaditut vikavirtasuojakytkimet ja energiamittari laskutusta varten. Käytetty sähkö mitataan autopaikkakohtaisesti. 


Lämmitystoiminto toimii tutulla kelloajastimella. Lataustolppa on sopiva ratkaisu kaikille hybridi- ja sähköautoille. Harju Elekter lataustolppa ei vaadi kuukausisopimuksia tai muita lisenssimaksuja. Tilaat vain laitteet ja asennuksen. Asennuksen saat Nordic Plugilta kiinteään hintaan 295€. Asennuksen voi suorittaa vain pätevöitynyt sähköasentaja.



Kysymyksiä?

Asiakaspalvelumme on auki arkisin 10-16. Voit myös soittaa meille tai jättää yhteydenottopyynnön tai kysymyksen alla olevalla lomakkeella.

sähköauton latauspiste taloyhtiölle asiakaspalvelija taneli

Saako lämmitystolpasta ladata sähköautoa?

Emme suosittele sitä niin turvallisuuden kuin käyttökokemuksen kannalta. Lämmitystolpasta lataaminen on vaarallista, koska pistorasia ei kestä sähköauton latausvirtaa, lämmitystolpassa ei välttämättä ole vikavirtasuojauksia ja lataaminen on hidasta. Varmista aina taloyhtiöltä latauskäytäntö, sekä mahdolliset muutostyöt.
Voiko lämmitystolpan tilalle vaihtaa lataustolpan?
Kyllä voi. Tämä on helppouden ja edullisuuden ansiota suosittu ratkaisu. Voit tilata meiltä Harju Elekter -latauslaitteen, ja asennuttaa sen suoraan vanhan tolpan tilalle. Latausasemassa on kaksi lämmityspistoketta ajastimella, sekä kaksi lataamiseen tarkoitettua pistoketta joista saa 3,7kWh -lataustehon sekä yksilöllisen energiamittarin.
Mitä maksaa lämmitystolpan muutos lataustolpaksi?
Tolppa-asennettavan Harju Elekter latausaseman hinta vaihtelee 405-505€ välillä riippuen mallista ja asennustavasta.

Asennuksen hinta riippuu aina hieman kohteesta, mutta keskimäärin asennus on huomattavasti perusasennusta edullisempi. Yhden lämmitystolpan muuntaminen lataustolpaksi maksaa 295€. Asennuksen tulee suorittaa pätevä sähköasentaja.
Voinko saada tukea latausaseman hankintaan?
Katso ajankohtaiset ARA-tukiasiat artikkelistamme Sähköauton verotus ja tuet. Vuonna 2025 hankintatukea ei myönnetä. Muista hyödyntää kotitalousvähennys, mikäli olet siihen oikeutettu.
Saako sähköauton lataamisesta raportin asukaskohtaisesti?
Harju Elekter hidaslatausrasioissa on paikallisesti luettava MID-hyväksytty energiamittari. Mikäli haluat laskutuspalvelun, kysy lisää asiakaspalvelustamme.
Millainen lataustolppa sopii sähköautoille?
Hidaslataus 3,7kW latausteholla riittää yön yli lataamiseen ja näin ollen suurimmalle osalle taloyhtiössä lataaville. Tehokkaampi 11kW latausasema lataa tätä nopeammin. Lopullinen sopivuus riippuu sähköauton tai hybridiauton sisälaturin tehosta.
Mitä latausaseman asennus maksaa?