Sähköauton latausasema & latauspiste kotiin

PARAS LATAUSASEMA KOTIIN

Sopivan latausaseman tai latauspisteen valinta kotiin voi tuntua haastavalta, mutta eipä mitään, koska sitä se on kaikille muillekkin. Onhan kyseessä perinteisen autoilun mullistava asia. Sähköautoilun suosio kasvaa hirmuista vauhtia ja useiden arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä joka neljäs auto maassamme olisi sähköauto. Kaikki nuo autot tarvitsevat virtaa, ja siksi tarvitaan Nordic Plugin kaltaisia toimijoita.


Sähköautoa on luontevinta ladata siellä, missä se on pitkään paikoillaan, kuten kotona tai työpaikalla. Nordic Plugin kautta saat latausaseman molempiin kohteisiin. Kirjoitimme tämän tekstin sinulle, jotta voisit oppia aiheesta lisää ja valita oikean latausaseman kotiin. Joten jatka vaan lukemista, niin saat paremman käsityksen kodin latausasemista. Mikäli haluat tietää lataamisen perusteista, niin sähköauton lataaminen artikkelista on hyvä aloittaa.

MIKSI KIINTEÄ LATAUSASEMA?

Useimpien sähköautojen ja lataushybridien mukana toimitetaan ns. suko-laturi, minkä voi kiinnittää kodin normaaliin pistorasiaan. Tämä on useimmille se tutuin tapa ladata autoa. Kiinteällä latausasemalla on kuitenkin selviä etuja pistorasialataamiseen verrattuna.


Turvallisuus. Pistorasiasta lataaminen jatkuvalla yli 8A teholla ei ole suositeltua ja voi aiheuttaa vanhassa rasiassa kuumumista ja tulipaloriskin. Et varmaan jättäisi sähkögrilliäkään valvomatta päälle 12 tunnin ajaksi.


Latausteho. 8A virta tarkoittaa 1,8kW lataustehoa. Toisin sanoen 100km akkuun 12 tunnin aikana. Kiinteällä 11kW latausasemalla auton akkuun saa 60-100km kahdessa tunnissa.

Käytettävyys. Matkalaturia saa pakkailla konttiin ja sieltä pois jatkuvasti. Esimerkiksi töihin lähtiessä on paljon mukavampaa ottaa kaapeli irti autosta ja asettaa pistoke latausaseman pidikkeeseen.Kiinteän latausaseman mukana tulee pitkä integroitu latauskaapeli.

KUINKA TEHOKAS LATAUSASEMA VOIDAAN ASENTAA KOTIIN?

Omakotitaloosi on aikoinaan ostettu sähköliittymä sähköverkkoyhtiöltä. Sähköliittymä määrittelee suurimman mahdollisen lataustehon. Sähköliittymät ovat kolmivaiheisia ja yleisimmät liittymäkoot omakotitaloissa ovat 3x25A (enimmäisteho 17,3kW) ja 3x35A (enimmäisteho 24,2kW). Voit tarkastaa halutessasi sähköliittymäsi koon sähkönsiirtolaskulta. Peukalosääntönä voidaan todeta, että 3x25A sähköliittymälle sopii 11kW latausasema ja 3x35A liittymälle (ja sitä suuremmille) 22kW latausasema. On kuitenkin huomioitava, että mikäli talossa on sähkölämmitys, ilmalämpöpumppu tai muita sähkölaitteita jatkuvasti päällä, niin lataustehoa on rajoitettava. Lataustehoa voidaan rajoittaa itse latausasemasta, autosta tai helpoin ratkaisu on asentaa dynaaminen kuormanhallinta. Dynaaminen kuormanhallinta valvoo sähköliittymän tehoa ja säätää latausaseman automaattisesti.

Sopiva latausasema kotiin

Nordic Plugin suosituin latausasema kotiin on nimeltään Homely Basic 11kW. Tämä helppokäyttöinen latausasema soveltuu erinomaisesti kotilataukseen. Latausasemalla voit ladata täyssähköautoa kuin myös ladattavaa hybridiä. Se sopii yhteen kaikkien Type-2 latausportilla varustettujen sähköajoneuvojen kanssa.
  • Latausasemassa sisäänrakennettuna standardien mukainen Type A 30mA vikavirtasuojakytkin + 6mA DC tasavirrantunnistin

  • 5 metrinen kiinteä sähköauton latauskaapeli (Type-2) – sinun ei tarvitse liikutella kaapeleita

  • Lataustehoa aina 11kW saakka mikä on maksimilatausteho (AC) useimmille sähköautoille
  • LCD-näytöstä voit seurata latauksen tietoja, kuten latausaikaa ja ladattuja kwh
  • Latausasema voidaan asentaa myös 1-vaiheisena, jolloin latausteho on 3,7kW
latausasema kotiin
latauspiste kotiin

LATAUSPISTE KOTIIN HELPOSTI

Nordic Plugilta saat latauspisteen kotiin avaimet käteen periaatteella.*

Tarjoamme latauspistettä kotiin asennettuna hintaan 1099€ (549€ + 499€ asennus). Tämä hinta sisältää perusasennukseen kuuluvat palvelun osat 11kw latausasemalle, sekä testauksen ja käyttökoulutuksen. Lisähinnasta kaivuutyöt, timanttiporaukset ja pääsulakekoon muutokset. Latausasema on valmiina käyttöösi 1-2 viikon kuluessa tilauksesta.

Latausaseman asennustyö on kokonaan kotitalousvähennyskelpoista, joten kuitti kannattaa ottaa talteen veroilmoitusta varten.

*koskee kaupunkeja, joissa on asennuskumppani. Tarkista asennuskumppanit täältä.

Muista mainita kassalla, että haluat asennuspalvelun, jolloin asennuskumppanimme ottaa teihin yhteyttä!

Kotona lataamiseen liittyvät myytit

🦄 Myytti
”Voin ihan hyvin ladata sähköautoa normaalista pistorasiasta.”
Emme suosittele normaali pistorasiasta lataamista pitkällä aikavälillä, eikä tätä suosittele myöskään vakuutusyhtiöt tai muut sähköalan asiantuntijat. Normaali pistorasiaa ei ole suunniteltu jatkuvaan sähköauton vaatimaan latauskuormaan. Rasia voi kuumua ja aiheuttaa tulipaloriskin. Mikäli sähköautoa ladataan normaali pistorasiasta, on latauslaitteen oltava sellainen, että lataustehon saa rajoitettua 8A tai alle. Turvallisin ja asianmukaisin valinta auton lataamiseen kotona on kiinteä kodin latausasema.

🦄 Myytti
”Haluan tehokkaimman latausaseman, koska autossa on iso akku ja haluan ladata auton nopsaan.”
Merkittävin auton latausnopeuteen vaikuttava tekijä on auton oman sisälaturin teho. Auto päättää latausaseman tehosta riippumatta miten nopeasti akku täyttyy. Muita latausnopeuteen vaikuttavia tekijöitä ovat ilman lämpötila, akun varaustaso ja lämpötila. Kotosalla auto seisoo helposti 12 tuntia illasta aamuun, joten lataamiseen on kyllä aikaa.

🦄 Myytti
”Kodin pääsulakkeiden koko ei riitä sähköauton lataamiseen.”
Suomessa tyypillinen omakotitalon pääsulakekoko on 3x25A. Tästä seuraava koko on 3x35A, mutta se on harvinaisempi. 3x25A sulakekoko mahdollistaa sähköauton tai hybridin lataamisen, kun huomioidaan muutama seikka: mikä on kiinteistön lämmitysmuoto ja onko kiinteistössä muita suuria sähkönkuluttajia? Tarvittaessa 11kW latausaseman lataustehoa voidaan rajata latausasemasta tai autosta. Yksi vaihtoehto on asentaa latausaseman kaveriksi dynaaminen kuormanhallinta, mikä laskee lataustehoa automaattisesti kodin virrankäytön mukaan.

🦄 Myytti
”Sähköauton lataaminen on kuin bensa-auton tankkaus eli tyhjästä täyteen.”
Ei aivan. Sähköautoa on syytä ladata aina, kun se on pidempään paikallaan. Autoa kannattaa ladata kotona yön yli tai päiväseltään työpäivän aikana, vaikka akussa olisikin aiempaa varausta jäljellä. Tyhjästä täyteen akkua ladataan, kun tehdään pidempiä lomamatkoja tai työreissuja. Silloin tarvitaan myös pikalataamista matkan aikana.

Autamme kaikissa kysymyksissä

  • Askarruttaako jokin? - kysy meiltä 😊

  • Sinun ei tarvitse olla sähköinsinööri ja autamme matalalla kynnyksellä kaikissa kysymyksissä!
  • Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 10-15 puhelimessa, chatissa ja sähköpostilla.

Taneli Ikonen - Nordic Plugin asiakaspalvelu

Muut lukivat myös...

Paljonko sähköauton lataaminen maksaa?

Sähköauton lataus mökillä - mitä ottaa huomioon

Myydyimmät sähköautot Suomessa