Sähkömoottoripyörän lataaminen – tietopaketti

Tässä tekstissä annamme sinulle kattavan infopaketin sähkömoottoripyöristä ja niiden lataamisesta. Käymme lyhyesti mutta monipuolisesti läpi perustiedot tästä nopeasti yleistyvästä ajoneuvotyypistä ja annamme vinkit, joilla sähkömoottoripyörän lataus sujuu turvallisesti.

Sähkömoottoripyörä autotallissa.

Kuvassa Suomalainen Verge sähkömoottoripyörä.

Mikä on sähkömoottoripyörä?

Nimensä mukaisesti sähkömoottoripyörä on moottoripyörä, joka toimii polttoaineen sijaan sähköllä. Pyörässä on ladattava litiumioniakku, josta ajoneuvon moottori saa virtansa. Kyse ei siis ole sähköavusteisesta polkupyörästä saati sähköpotkulaudasta, vaan ihka aidosta moottoripyörästä. Sähkömoottoripyöriä on tänä päivänä melkeinpä yhtä monenlaisia kuin bensankäryisiä serkkujaan: tarjonta kattaa niin ketterät kevytmoottoripyörät kuin huipputehokkaat kilpapyörät, joiden huippunopeutta ei tien päällä saa testailla. Sähkömoottoripyörä on ympäristöystävällinen valinta perinteiselle moottoripyörälle etenkin, jos lataamisen hoitaa uusiutuvaa energiaa käyttäen.

Mitä mopo on moottoripyörälle, sitä sähkömopo on sähkömoottoripyörälle. Sähkömopon ajamiseen pätevätkin samat säännöt kuin perinteisiin mopedeihin. Tämä tarkoittaa sitä, että vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneeltä kuljettajalta vaaditaan mopokortin suorittamista, jos hän mielii ajella 45 kilometrin tuntinopeuden saavuttavalla sähkömopolla. Joidenkin mallien nopeus on kuitenkin rajoitettu 25:een kilometriin tunnissa, ja näillä ajokeilla saa vapaasti ajaa kuka tahansa 14 vuotta täyttänyt. Myös sähkömoottoripyörä on lain edessä samanvertainen kuin perinteinen moottoripyörä, ja siksi sellaisella ajaminen vaatii moottoripyöräkortin suorittamista. Sama pätee sähköisiin kevytmoottoripyöriin, joiden kuljettaminen edellyttää A1-korttia. Kulkipa kaksipyöräinen siis bensalla tai sähköllä, niitä koskevat samat rajoitukset. Kannattaakin ennen sähköisen mopon tai moottoripyörän ostoa varmistua siitä, että sinulta löytyy ajoon vaadittava kortti.

Kuten sanottua, sähkömoottoripyöriä löytyy miltei joka lähtöön, ja lisäksi valikoima jatkuvasti laajenee. Asian ajankohtaisuudesta kielii se, että nettiä kaivelemalla tulee vastaan monia yrityksiä, jotka ovat vasta starttailemassa sarjatuotantoa, ja asiakkaille myydään pyöriä, joita ei välttämättä vielä ole konkreettisesti olemassa. Saatavilla on toki myös monien perinteikkäiden valmistajien malleja, mutta sähköisten ajoneuvojen vallankumous on nostanut markkinoille paljon täysin uusia toimijoita. Tällainen on esimerkiksi vuonna 2017 perustettu kanadalainen Damon. Yhdysvaltalainen Zero taas kuuluu alan vakiintuneisimpiin valmistajiin ja on toiminut “jo” vuodesta 2006. Vertailun vuoksi kuuluisa Harley-Davidson perustettiin vuonna 1903. Saman hengenvetoon on tosin todettava, että sähkömoottoripyörän prototyyppejä on rakenneltu jo 1900-luvun alussa, eikä kyse näin ollen ole varsinaisen uudesta ideasta. Nykyiset sähkömoottoripyörämallit ovat kuitenkin rutkasti kehittyneempiä kuin vielä vuosikymmen saati vuosisata sitten julkaistut pyörät. Maailma on siis muuttumassa, ja sähkömoottoripyörämarkkinoilla totunnaiset valtasuhteet eivät täysin päde. Vannoutuneelle harrikkaharrastajellekin löytyy silti sähköinen menopeli, sillä Harley-Davidson lanseerasi vuonna 2019 oman sähkömoottoripyöränsä LiveWire-nimellä.

Markkinoille on pyrkimässä myös tuoreita kotimaisia valmistajia, sillä kuumana hehkuvaa rautaa on taottava juuri nyt. Sähköautojen tapaan sähkömoottoripyörät ovat parhaillaan yleistymässä voimakkaasti sekä Suomessa että muissa maissa. Vielä melko vähän aikaa sitten sekä tarjonta että kysyntä oli Suomessa jokseenkin vähäistä, mutta tilanne muuttuu vuosi vuodelta. Vuonna 2022 monien valmistajien pyörille ei kuitenkaan ole vielä Suomessa maahantuojaa – olisiko tässä bisnesidea?

Siinä missä perinteisten moottoripyörien elämännesteenä toimii bensiini, sähkömoottoripyörä on täysin sähköinen. Tien päällä tämä selkeimmin näkyy – tai pikemminkin kuuluu – ajon hiljaisuutena. Moni motoristi toki nauttii moottorin ärjynnästä, mutta naapurisi kenties arvostaa enemmän sähköistä moottoripyörää, joka lähtee pihasta hiljaa kuin aave. Jos harrastat offroad-ajelua, ei sähköinen pyörä riko luonnon rauhaa ja hiljaisuutta, ja tästä seikasta retkeilijät ja marjastavat mummot ovat varmasti hyvillään. On myös ajajan itsensä kannalta hieno kokemus, kun moottoripyörä ampaisee liikkeelle lähes äänettömästi, eikä korvissa kuulu juuri muuta kuin tuulen suhina. Olisi silti virhe pitää vaitonaista sähkömoottoripyörää jonkinlaisena leluversiona “oikeasta” moottoripyörästä, sillä sähköisistä pyöristä löytyy tehoa ja vääntöä siinä missä perinteisistä verrokeistaan.

Sähkömoottoripyörän huippunopeus riippuu luonnollisesti pyörän mallista ja hinnasta. Jos kuitenkin kyseessä on täysiverinen moottoripyörä eikä kevytmoottoripyörä, tulevat nopeusrajoitukset varmasti vastaan ennen ajokin maksimaalista suorituskykyä. Hyvin karkeasti voidaan todeta, että sähkömoottoripyörien huippunopeudet sijoittuvat välille 150–300 km/h, joskin kaikkein suurimmat nopeudet tietysti liittyvät mansikoita maksaviin kilpapyöriin. Kun tällaiset nopeudet vieläpä saavutetaan ilman hiilipäästöjä, ovat sähkömoottoripyörät varteenotettava vaihtoehto bensaa juoville moottoripyörille. Ohimennen mainitsemme, että sähkömoottoripyörien MotoE-sarjaa on ajettu vuodesta 2019 alkaen, ja näissä kisatilanteessa tieliikennelait eivät asetu esteeksi pyörän äärirajojen etsinnälle.

Sähkömoottoripyöriä.

Kuvassa vasemmassa alareunassa Zero, taustalla LiveWire ja oikeassa alakulmassa Damon.

Mikä on sähkömoottoripyörän toimintamatka?

Kuten arvata saattaa, huippunopeuden tapaan myös sähkömoottoripyörien toimintamatkat vaihtelevat suuresti mallin ja hintatason mukaan. Useimmiten kuitenkin pätee nyrkkisääntö, että mitä isompi pyörä, sitä isompi akku, ja mitä isompi akku, sitä enemmän mahdollisia ajokilometrejä. Vaikka kevyt sähkömopo toki kuluttaa vähemmän virtaa kuin suurikokoinen matkapyörä, on ensin mainittu tarkoitettu lyhyille matkoille ja jälkimmäinen pidempään ajoon. 25:n kilometrin huippunopeuteen rajatulla pienellä sähköskootterilla ei pääse ajamaan kuin 15–35 kilometriä yhdellä latauksella, kun taas 45 km/h kulkevan sähkömopon tai sähköisen crossipyörän toimintasäteet sijoittuvat jotakuinkin 70:n ja 130 kilometrin välille. Varsinaisen sähkömoottoripyörän toimintasäde on puolestaan karkeasti 200–420 kilometriä, mallista riippuen. Todellinen kilometrimäärä riippuu mallin lisäksi myös ajajan painosta, ajo-olosuhteista sekä ajotavasta; hieman rauhallisemmalla ajolla pääsee pidemmälle kuin nopeusrajoituksia uhmaamalla. Myös kylmä tai erittäin kuuma keli kurittaa pyörän akustoa, ja akku tyhjeneekin pakkasaamuna ajellessa taatusti nopeammin kuin elokuun lopulla kruisaillessa.

Näiden lukujen valossa voidaan todeta, että maailmanympärysmatkalle ei ehkä kannata sähkömopon selässä lähteä. Lyhyemmillä matkoilla sähköiset kaksipyörät ovat kuitenkin todellinen vaihtoehto sekä ympäristöystävällisyytensä että kustannustehokkuutensa ansiosta – palaamme sähkömoottoripyörän kulutukseen jäljempänä. Etenkin, jos pyörällä on tarkoitus ajaa enimmäkseen esimerkiksi työmatkaa tai kauppareissuja, riittää ainakin sähkömoottoripyörän toimintasäde vallan mainiosti.

Toimintamatkan käsittelystä on luontevaa siirtyä pureksimaan sähkömoottoripyörän lataamista tarkemmin.

Miten sähkömoottoripyörää ladataan?

Edellä kerrotut asiat ovat ehkä johdattaneet sinut ostamaan sähkömoottoripyörän. Liikkeestä kotiin tullessa herää kuitenkin kysymys: kuinka sähkömoottoripyörää ladataan? Jos on tottunut miettimään ampeerien ja lataustuntien sijaan oktaaneja ja bensalitroja, voi sormi aluksi mennä suuhun. Sähkömoottoripyörän lataaminen ei kuitenkaan ole lainkaan vaikeaa, kunhan muistaa perusasiat. Samat pääperiaatteet koskevat myös sähkömopon latausta, ja jos sinulta onnistuu sähkömoottoripyörän lataus, saat varmasti latinkiin myös sähkömopon.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan sähköisen kaksipyöräisen lataus kotona onnistuu siten, että liität latauskaapelin toisen pään ajoneuvon latausliitäntään ja toisen pistorasiaan. Mitä todennäköisimmin latauskaapeli on sisältynyt kauppaan, etkä joudu hankkimaan sitä erikseen. Sähkö alkaa virrata pistorasiasta pyöräsi akkuun, eikä sinun tarvitse latauksen aikana tehdä asian eteen mitään. Lisäksi monien sähkömopojen ja -moottoripyörien akku on irrotettavissa. Jos oman mallisi kohdalla on näin, tällöin lataus ei välttämättä vaadi pyörän pysäköintiä ulkona sijaitsevan pistorasian läheisyyteen, vaan voit tuoda akun sisätiloihin. Tämä on kätevää, jos ulkona ei ole sopivaa latauspaikkaa saatavilla.

Toinen vaihtoehto sähkömoottoripyörän lataukseen on käyttää julkista latausasemaa, joista useimmissa myös pikalataus onnistuu. Tämä vaihtoehto tosin edellyttää sitä, että pyöräsi latausliitäntä on malliltaan Type 2. Näin on monien vähänkään isompien moottoripyörien kohdalla, mutta ainakaan meidän tiedossamme ei ole Type 2 -liittimellä varustettua sähkömopomallia. Vaikka moottoripyörässä olisi Type 2 -liitin, tämä ei silti automaattisesti tarkoita sitä, että pyörä soveltuisi pikaladattavaksi. Varmimmin asia selviää ajoneuvosi ohjekirjasta. Lyhyesti ottaen pikalatauksella (Mode 4) tarkoitetaan nimensä mukaisesti lataustapaa, jossa ajoneuvoon akkuun siirretään virtaa suurella teholla, jolloin akku latautuu nopeasti. Sähköajoneuvojen lataustapoja olemme käsitelleet jo aiemmin.

Siinä missä sähköauton lataaminen pistorasiasta voi olla vaarallista, sähkömoottoripyörän tai sähkömopon lataamisen ei pitäisi tuottaa riskejä. Näin on siksi, että pienemmän ajoneuvon akku vaatii latautuakseen vähemmän virtaa kuin auto, eikä suurta vaaraa pistorasian ylikuumenemisesta ole. Varmistu silti aina ennen latausta virtalähteen kunnosta, sillä esimerkiksi kesämökin iankaikkisen vanha pistorasia voi olla epäluotettava.

Sähkömoottoripyörän lataaminen turvallisesti vaatii sitä, että käytät vain asiankuuluvia lataustarvikkeita. Toisin sanoen lataa pyörääsi ainoastaan siihen tarkoitetulla latauskaapelilla ja vain ehjästä pistorasiasta. Kaikenlaiset tee-se-itse–viritykset on syytä unohtaa, sillä pyörän akun, laturin, latauskaapelin tai pistorasian muokkailu on vaarallista sekä itsellesi että pyörällesi. Erimerkkisten ja -mallisten sähkömoottoripyörien latausliitokset voivat olla keskenään hyvinkin erilaisia, joten on syytä käyttää sitä latauskaapelia, joka juuri omalle pyörällesi on tarkoitettu. Noudata valmistajien ohjeita myös sen suhteen, onko erilaisten adapterien käyttö sallittua. Siinä missä sähköpyörät ja sähköpotkulaudat on yleensä tarkoitettu ladattavaksi sisätiloissa, sähkömoottoripyörän tai sähkömopon lataaminen onnistuu onneksi ilman autotallia saati pyörän eteiseen tuomista. Pidä silti latausliitos ja -kaapeli siisteinä ja puhtaina, niin ne säilyvät hyväkuntoisina paljon pidempään.

Vaikka valmistajilla onkin keskenään poikkeavia latausratkaisuja, toisinaan etenkin isommista sähkömoottoripyöristä löytyy sähköautoista tuttu Type 2 -liitäntä. Tällöin sähkömoottoripyörän lataus onnistuu tavallisen pistorasian lisäksi julkisesta latausasemasta tai kotiin asennettavasta kiinteästä latausasemasta. Joko yksityisestä tai julkisesta latausasemasta lataaminen voi olla pistorasiasta lataamista kätevämpää seuraavista syistä:

-    Lataus sujuu nopeammin. Monilla julkisilla latausasemilla myös pikalataus on mahdollista, ja näin voit täyttää sähkömoottoripyörän akun parhaimmillaan jopa alle tunnissa.
-    Kotona ladatessasi voit käyttää ajastinta, jolloin esimerkiksi halvan yösähkön hyödyntäminen onnistuu.
-    Voit tarkkailla kännykkäapplikaation avulla mm. sähkönkulutusta ja latausaikaa, jos latauspisteesi mahdollistaa tämän. Tällaisen latauspisteen kaapelilla ja mobiilisovelluksella saat meiltä.
Sähkömoottoripyörän lataaminen

Paras latauslaite sähkömoottoripyörälle?

Jos lataat pyörääsi kotona, nopeimmin se sujuu kiinteää latauspistettä käyttäen. Kiinteän latausaseman hankkiminen on fiksu valinta etenkin, jos kotitaloudesta löytyy Type 2 -liitännällä varustetun sähkömoottoripyörän lisäksi sähköauto tai plug-in hybridi. Vaikkei kotona olisikaan sähkömoottoripyörän lisäksi muita sähköajoneuvoja, sujuu pyöräsi lataaminen paljon nopeammin kiinteää latausasemaa käyttäen kuin pistorasiasta lataamalla. Jos pyöräsi ei kuitenkaan tue Type 2 -liitäntää, vaan siinä on jokin muu liitäntätapa, ei kiinteän latausaseman hyödyntäminen onnistu ainakaan ilman adapteria. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää pistorasiasta lataaminen, ja tilanne voi olla tämä myös reissussa. Vaikka lataus tällä konstilla viekin hieman kauemmin, on hyvin kätevää, että sähkömoottoripyörä on ladattavissa käytännössä missä tahansa.

Kauanko sähkömoottoripyörän lataaminen kestää?

Sähkömoottoripyörän latausaika riippuu mallista, lataustavasta ja latausolosuhteista. Sähkömopon lataus vie tyypillisesti 6–8 tuntia, kun taas joidenkin sähkömoottoripyörien valmistajat lupailevat pikalatausta käytettäessä jopa reilusti alle tunnin latausaikaa. On kuitenkin syytä huomata, että pikalataus ei onnistu pistorasiaa tai tavanomaista kodin kiinteää latausasemaa käyttäen, vaan siihen vaaditaan julkinen latauspiste. Kuten toimintasäteeseen, myös latausaikaan vaikuttavat ulkoiset olosuhteet eli lähinnä lämpötila. Viileällä kelillä lataus vie kauemmin kuin ihanteellisessa lämpötilassa, ja jos akun on ajanut suositusten vastaisesti täysin tyhjäksi, tulee sille antaa kunnolla aikaa latautua. Kun edellä mainitut seikat ottaa huomioon, sähkömoottoripyörän lataus kotona vie noin 2–10 tuntia. Haitari on tässäkin asiassa suurehko, mutta se on varmaa, että nopeimmin kotilataus onnistuu kiinteää latauspistettä käyttäen.

On syytä huomata, että sähkömoottoripyörissä on tuntuvasti tehokkaammat laturit kuin sähkömopoissa. Vaikka sähkömopon ja -moottoripyörän lataaminen vaatisivat saman ajan, täysiakkuinen sähkömoottoripyörä vie kuljettajansa rutkasti sähkömopoa kauemmas – ja paljon suuremmalla nopeudella. Useimmissa tapauksissa moottoripyörän korkea hinta arvatenkin korreloi lyhyemmän latausajan kanssa, eli sähkömoottoripyörän lataamisessa aika on sanonnan mukaisesti rahaa. Tämän toteaminen johdatteleenkin miettimään asiaa, jota moni lukija on jo varmasti miettinyt: paljonko sähkömoottoripyörän lataaminen ja sillä ajaminen maksaa?

Sähkömoottoripyörän kulutus ja lataamisen hinta

Myyntihinnoiltaan sähkömoottoripyörät tai -mopot eivät ole sen kummempia kuin polttomoottorilla toimivat pyörät, mutta ajokilometrien karttuessa sähköinen pyörä tulee moninkertaisesti halvemmaksi. Eri merkkien ja mallien välillä on luonnollisesti huomattavia eroja myyntihinnassa, ja halutessaan myös sähköisestä moottoripyörästä voi pulittaa kymmeniätuhansia euroja. Aivan kuten perinteinen moottoripyöräily sujuu ilman limited edition Harley-Davidsonia, myös sähkömotoristi pääsee tien päälle reilusti halvemmallakin. Olipa allasi huokeampi tai kalliimpi sähkömoottoripyörä, ajaminen tulee joka tapauksessa halvemmaksi kuin bensakäyttöisellä pyörällä. Olematon kulutus onkin yksi sähköisten pyörien suurimmista vahvuuksista.

Siinä missä tavallisen moottoripyörän tai auton kulutusta mitataan bensalitroina, sähköisten menopelien yksikkönä toimivat kilowatit. Olemme jo aiemmin käsitelleet sähköauton lataamisen hintaa, ja näitä laskelmia voi soveltaa myös sähkömoottoripyöriin. Lataamisen hintaan vaikuttavat pyöräsi malli, käytettävä latausteho ja -ratkaisu sekä sähkön hinta. Halvimmaksi lataaminen tulee kotona, sillä julkisen latauspisteen omistaja useimmiten veloittaa latauksesta. Jos sähkön hinnaksi oletetaan 14 snt/kWh, tällöin tyypillisen sähkömoottoripyörän akun täyteen lataaminen kotona maksaa alle eurosta noin 2,5 euroon. Kun lukuun otetaan eri mallien vaihtelevat toimintasäteet, sadalle kilometrille tulee hintaa jotakuinkin 1 euro. Tämä suuntaa-antava arvio on merkittävästi vähemmän kuin bensiinikäyttöisillä moottoripyörillä. Jos nimittäin moottoripyörän kulutukseksi satasella valitaan tässä esimerkissä maltillinen 4 litraa, nykyisillä polttoaineen hinnoilla se tekee noin 8,5 euroa. Pienillä sähkömopoilla kulutus on vielä vähäisempää kuin sähkömoottoripyörillä, ja jos niillä voisi ajaa yhteen menoon sata kilometriä, ei se maksaisi kuin joitakin kymmeniä senttejä.

Huomionarvoista on myös se, että sähkömoottoripyörissä on vähemmän kuluvia ja sitä kautta rikkoutuvia osia kuin perinteisessä moottoripyörässä. Näin ollen sähköisen pyörän ylläpito on todennäköisesti muutoinkin halvempaa kuin perinteisen vaihtoehdon. Sähkömoottoripyörien akut ovat tänä päivänä jokseenkin toimintavarmoja, ja sama pätee sähkömopoihin. Se hankaluus sähköisissä pyörissä kuitenkin on, että jos ongelmia ilmenee, ei vikojen korjaaminen itse ole suositeltavaa. Näin siis silloin, jos rikki on jokin sähköosa, eikä esimerkiksi lokasuoja. Moni motoristi pitää pyöränsä rassaamisesta ja fiksailusta, mutta jos et aidosti ole sähköajoneuvojen ja niiden akustojen ammattilainen, on korjaaminen syytä jättää asiantuntijalle. Ellei kohdallesi kuitenkaan ole sattunut maanantaikappaletta, luultavimmin sinun ei tarvitse suuremmin hassata rahaa korjaamokäynteihin.

Moottoripyörä tiellä.

yhteenveto

Tämä tietopaketti on toivottavasti antanut sinulle perustiedot sähkömoottoripyöristä ja niiden turvallisesta lataamisesta. Myös sähkömopon lataus on tullut ohimennen käsiteltyä. Tekstin loppuun toteamme, että sähkömoottoripyörä on kaikin puolin oivallinen vaihtoehto bensa- tai dieselkäyttöiselle moottoripyörälle. Sähköisen moottoripyörän hyviä puolia ovat ainakin seuraavat asiat:

-    Erittäin alhaiset käyttökustannukset. Perinteisten moottoripyörien maailmassa euro per 100 ajokilometriä kuulostaa täysin epärealistiselta, mutta sähkömoottoripyörä voi pystyä tähän.
-    Toimintavarmuus.
-    Lataus onnistuu missä vain.
-    Ympäristöystävällisyys.
-    Miltei äänetön ajo. Tämä voi tosin jonkun mielestä olla nimenomaan puute.

Jos mietitään sähkömoottoripyörän heikkouksia, päällimmäisenä mieleen tulee toimintasäde. Esimerkiksi 300 kilometriä on toki kohtalainen matka ajettavaksi, mutta pidemmistä reissuista nauttivalle motoristille se voi tuntua melko lyhyeltä. Tällaisen kuskin kannattaakin hankkia sähkömoottoripyörä, joka tukee pikalatausta, sillä matkaa tehdessä voi olla tuskastuttavaa odottaa akun latautumista useiden tuntien ajan. Pikalataus mahdollistaa sen, että ajo voi esimerkiksi ruokatauon jälkeen taas jatkua, eikä akun täyttyminen vie tuntikausia. Jos taas harkitset sähkömoottoripyörää esimerkiksi työmatkojen taittamiseen, tällöin akussa riittää virtaa takuuvarmasti. Tämä pätee myös moniin sähkömopoihin, ellei työpaikan ja kodin välillä ole kymmeniä kilometrejä.

Sähkömoottoripyörien ja -mopojen lataaminen on helppoa ja myös turvallista. Mikäli moottoripyörästäsi löytyy Type 2 -latausliitäntä, kätevimmin lataus onnistuu kotiin asennettavalla kiinteällä latausasemalla.

Muut lukivat myös...

Paljonko sähköauton lataaminen maksaa?

Sähköauton lataus mökillä - mitä ottaa huomioon

Myydyimmät sähköautot Suomessa